سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح‌های انتقال آب نیازمند مطالعات جامع

اجرای طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای در چهارمحال و بختیاری، نیازمند مطالعات جامع است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، رودخانه زاینده رود به عنوان بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران، نقش مهمی در تأمین آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی مناطق مرکزی کشورمان دارد، با این حال در سال‌های اخیر آبدهی این رودخانه با تغییرات گسترده‌ای همراه بوده، به طوری که در خشکسالی‎های اخیر، آبدهی رودخانه حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری می‌گوید: با وقوع پدیده خشکسالی، حجم ورودی سد زاینده رود از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال‌های پر آبی، امسال به ۴۲۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

کوروش نادری می‌افزاید: بر اساس تصمیم شورای عالی آب و کمیته تخصصی منابع آب، ۴۰ میلیون متر مکعب سهم حوزه آبخیز چهارمحال و بختیاری، ۵۴ میلیون مترمکعب از آن استان یزد و بقیه سهم استان اصفهان است.

اگر چه از سال‌های گذشته تا کنون، سه تونل از سرچشمه رودخانه زاینده رود یعنی زردکوه بختیاری به نام‌های تونل‌های یک، دو و سه کوهرنگ حفر شده، اما برخی اقدامات غیرکارشناسی و حفر تونل‌های انتقال آب انحرافی مانند گلاب یک و گلاب ۲ سبب ایجاد خسارت‌های جبران ناپذیری در چهارمحال و بختیاری می‌شود.

مشکلی که اعتراضات گسترده مردمی در استان چهارمحال و بختیاری را به دنبال داشته، اما وزارت نیرو هنوز راهکاری برای حل آن نیافته است.

دبیر کمیته مردمی صیانت از آب چهارمحال و بختیاری می‌گوید: زاینده رود دچار سوء مدیریت هم از طرف وزارت نیرو و هم از طریق انتقال آب به شکل خاص (حفر تونل) شده است.

حجت الاسلام امیرقلی جعفری می‌افزاید: مردم و مسئولان استان چهارمحال و بختیاری با انتقال آب به استان‌های همجوار مخالف نیستند، بلکه مخالفت آن‌ها در مورد نحوه انتقال آب به استان‌های همجوار است.

وی می‌گوید: طرح‌های انتقال آب از چهارمحال و بختیاری دارای مشکلات فنی، اجتماعی و شرعی است.

امام جمعه موقت شهرکرد با تأکید بر اینکه بستر رودخانه در مسیر شهر‌ها و روستا‌های متعددی هم در چهارمحال و بختیاری و هم در اصفهان جریان دارد و نمی‌توان آن را تغییر داد، ادامه می‌دهد: با تغییر مسیر رودخانه زاینده رود و اجرای طرح انتقال آب از طریق تونل‌های گلاب یک و ۲، مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از قبیل: بیکاری و مهاجرت برای بیش از ۴۰ هزار نفر از ساکنان اطراف این رودخانه به وجود خواهد آمد و فضای جامعه را متشنج خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری هم می‌گوید: انتقال آب از طریق تونل‌های گلاب در روستای حجت آباد، نیاز به ارزیابی دقیق زیست محیطی دارد، اما تاکنون مطالعات و ارزیابی زیست محیطی این طرح در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار نگرفته است.

شهرام احمدی می‌افزاید: اجرای طرح تونل گلاب و انتقال آب زاینده رود منوط به حفظ حداقل نیاز آبی زیست محیطی رودخانه زاینده رود است و اصولاً انتقال آب یک حوضه به حوضه دیگر باید با در نظر گرفتن عدم ایجاد مانع برای توسعه استان مبدأ صورت پذیرد.

تونل گلاب یک از محل روستای حجت آباد در پایین دست سد زاینده رود با طول یازده و نیم کیلومتر و دبی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه بدون نصب حتی یک تابلوی مشخصات پروژه در حال ساخت است و مطالعات تونل گلاب دو هم به پایان رسیده است.

حجت الاسلام محمدعلی نکونام نماینده، ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد هم می‌گوید: مدیریت انتقال آب از این استان باید بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، به کمیته ویژه‌ای در سطح ملی و بی طرف واگذار شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری هم می‌گوید: تغییرات اقلیمی، تغییر بارش‌ها از برف به باران و به دنبال آن خشکسالی سال‌های اخیر سبب شده تا منابع آب این استان با کاهش شدید مواجه شود و این موضوع تأمین آب بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های استان را با چالش مواجه کرده است.

اقبال عباسی پیرامون وجود اختلاف نظر درخصوص برداشت آب می‌افزاید: همه تابع قانون و مصوبات قانونمند هستیم و اختلاف نظر‌ها باید با گفتگو‌های کارشناسی، حقوقی و قانونی رفع شود.

گفتنی است: چهارمحال و بختیاری سرچشمه دو رودخانه بزرگ زاینده رود و کارون می‌باشد که زمانی دارای ۱۰ درصد منابع آب کشور بود اما متأسفانه هم اکنون، به دلیل خشکسالی‌های پیاپی، در ردیف استان‌های خشک و بحرانی قرار دارد.

این استان در مجموع دارای بیش از دو هزار کیلومتر رودخانه است.

انتهای پیام/ش

* منبع: خبرگزاری صدا و سیما

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.