سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زلزله در کوهبنان یکساله شد و صبوری مردم بیشتر

زلزله‌ای ۶.۱ ریشتری آذرماه سال گذشته بخش‌هایی از استان کرمان را لرزاند، در این زمین لرزه نزدیک به ۵۰۰ خانه دچار خسارت نوع یک، یعنی صد درصد شدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ با گذشت یک سال از وقوع زلزله 6و 1 ریشتری در کوهبنان اما روند ساخت و ساز و مقاوم سازی منازل روند کندی را دارد و همچنان خانواده ها در کانکس زندگی می کنند.

 با وجود فعالیت گسل کوهبنان امکان تکرار زمین لرزه شدید همچنان در این شهر وجود دارد براستی چه تدابیری اندیشیده شده و چه اقداماتی صورت گرفته تا این منطقه مجدد متاثر از زمین لرزه نشود؟ آیا ساخت و سازها اینقدر مقاوم صورت گرفته است که شهروندان کوهبنانی از لرزش زمین دیگر نلرزند وبا زمین لرزه ها مسالمت آمیز زندگی کنند و هراس از آوار منازل نداشته باشد؟ وضعیت مستاجران در کوهبنان به کجا رسیده؟ نقش دولت در بازسازی چه میزان بوده است؟

اینها سوالاتی است که فرماندار شهرستان کوهبنان به آن پاسخ می دهد.

در این گزارش به سراغ حسین سالاری فرماندار کوهبنان رفتیم و در گفتگویی آخرین وضعیت شهر کوهبنان را جویا شدیم .

یک سال از وقوع این حادثه می گذرد و هنوز هم کوهبنان می لرزد اما شدت زمین لرزه ها کم تر شده است .

فرماندار کوهبنان در گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: در ابتدای حادثه و پس از ارزیابی دقیق کارشناسان بنیاد مسکن و آوار برداری، زلزله زدگان به بانک مسکن معرفی شدند و در مراحل اولیه تعداد 2200 نفر از شهروندان برای پرداخت میانگین 73میلیون تومان تسهیلات معرفی شدند.

سالاری فرماندار کوهبنان افزود: در آستانه سالگرد زلزله کوهبنان، اکنون تمامی 500 واحد صد درصد تخریبی در این شهرستان ساخته و تحویل مردم شده است، وعده ای که دولت و شخص رئیس جمهور برای تیر ماه داده بودند به طور کامل محقق شد.

وی گفت:کار بازسازی شتاب بیشتری گرفته و اکنون تنها منازلی که نیاز به بازسازی داشته اند در حال ساخت است .

فرماندار کوهبنان بیان داشت :مردم سعی کرده اند در بازسازی خانه هایشان خود را برای مواجه با زمین لرزه های بزرگ تر آماده کنند و به همین دلیل احداث خانه های ضد زلزله و محکم تر از قبل رونق گرفته است.

هرچند هوای شهرشان سرد است و کوهستانی اما هوای دلشان گرم است و کار بازسازی را با جدیدت دنبال می کنند، اکنون زمینه برای بازسازی واحدهای مسکونی کوهبنان کاملا فراهم است .

آیا با 73 میلیون تومان می توان خانه ها را مقاوم سازی کرد؟

سالاری بیان داشت : پس از وقوع زلزله و مشکلات فراروی مردم دولت تصمیم گرفت در ساخت و سازها حامی مردم باشد و در این راستا 5واحد بتن آماده از طریق بخش خصوصی و یک واحد تولید شن و ماسه از طریق دهیاری ها راه اندازی کرد که در این خصوص در بخش سیمان عرضه ده درصدی زیر قیمت بازار و در بخش شن و ماسه عرضه 20 درصدی برای مردم اتفاق افتاد .

وی از نظارت کامل و دقیق بر قیمت های بازار خبر داد و گفت : اکنون وضعیت بازار مصالح تحت کنترل است و هرگونه افزایش قیمت یا نرخ جدید تحت نظارت ستاد تنظیم بازار است .

وی بیان کرد : با راه اندازی 5 واحد بتن آماده و یک واحد تولیدی شن و ماسه 20 درصد در قیمتهای بازار کاهش داشته ایم .

فرماندار کوهبنان در مورد وضعیت فعلی ساخت و ساز در این شهرستان هم می گوید: اکنون وضعیت ما مطلوب و حتی بالاتر از موارد مصوب است و وضعیت ساخت و ساز مناسب است.

سالاری بیان کرد:  تسهیلات معیشتی برای تجهیز منازل نیز با همکاری بانک های مختلف در اختیار مردم قرار گرفته است و دولت اخیرا 15هزار میلیارد تومان را طی دومرحله به صورت 5میلیون تومان بلاعوض و 10 میلیون تومان تسهیلات تکمیلی را نیزدر بین زلزله زدگان توزیع کرده است .

فرماندار کوهبنان افزود: باید با توجه به زلزله خیز بودن شهرستان تمام ساخت و سازها  با دقت کامل و رعایت استانداردها انجام شود اگر نگاهی به روند بازسازی شود روند کار در مقایسه با سایر نقاط زلزله زده بسیار بهتر پیش می رود.

وی همچنین از کمک های دولت در زمینه آواربرداری،پروانه ساخت و نظارت به میزان 6میلیون تومان به صورت کمک بلاعوض به هر خانوار هم خبر داد و گفت: درمجموع علاوه بر 73میلیون تومان تسهیلات این مبلغ هم به صورت کمک به افراد انجام شده است .

فرماندار کوهبنان تصریح کرد: با عنایت دولت به هر خانواده برای ساخت و ساز 100کیسه سیمان نیز تعلق گرفت که در مجموع 1500 منزل مسکونی را شامل شده است.

وی ازساماندهی مستاجرین نیز به سه روش ،خانوارهای فرعی و دریافت تسهیلات 73میلیون تومانی ،در قالب مسکن های مهر و افرادی که زمین داشته اند و برای آنان ساخت و ساز انجام شده است نیز خبر داد .

وی از توزیع و نصب 1205کانکس از طریق دولت در این شهرستان نیز خبر داد .

پای صحبت مردم

 رمضان ایزدی یکی از شهروندان کوهبنان است.

وی به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: منزلش از نوع تخریب درجه یک یعنی 100 درصدی بوده و تمامی مدارک و ارزیابی های اولیه هم موجود است .

ایزدی افزود : تا کنون 63 میلیون تومان تسهیلات ساخت دریافت کرده ام و برای 10میلیون باقیمانده تا مرز 73 میلیون با مراجعاتی انجام داده ام هنوز تامین اعتبار نشده است و مبلغ 5میلیون تسهت بلاعوض را نیز یک هفته قبل دریافت کرده است.

وی بیان داشت: اکنون با این میزان تسهیلات منزل در حال ساخت وی تنها 35 درصدپیشرفت فیزیکی دارد و مبلغ باقیمانده تنها برای خرید دو درب اتاق کافیست و در صورتی که ساختمان موجود گچکاری ،کف و دیوارها و پشت بام آن برای تکمیل بیش از 40میلیون تمان دیگر نیاز دارد .

وی افزود : در حالی تسهیلات را دریافت کرده ام که هنوز صاحب خانه نشدم و در حال حاضر هم در کانکس زندگی می کنم اما برای تقسیط تسهیلات با ما تماس گرفته شده که از هفته آینده در این خصوص اقدام کنیم، قرار بر این بود این تسهیلات تا سه سال تنفس داشته باشد و برای بازپرداخت آن سه سال مهلت داشته باشیم .

وی همچنین نسبت به دریافت سهمیه 8تنی سیمان رایگانی که دولت قول داده بود و عدم اجرای این تعهد گفت : این میزان به 5 تن کاهش یافت و هر یک از افرادی هم که در روستای جور دریافت کردند هزینه حمل را خود پرداختند .

وی تصریح کرد: در این فصل سال همچنان با فرزندانم در کانکس اهدایی که از استان فارس توسط خیرین به ما واگذار شده است زندگی می کنیم .

یکی دیگر از شهروندان کوهبنان مادر شهید داوود رجبی است که در این گفتگو شرکت کرد.

 فاطمه ایزدی بیدانی گفت : تسهیلات 65 میلیون تومانی دریافت کرده ام و قرار است 12 میلیون تومان دیگر واگذار کنند اما می گویند اعتبار ابلاغ نشده است.

ایزدی افزود : من از ابتدا در روستای بیدان خواجه رئیس زندگی می کردم وبه دلیل مشکلات و نبود امکانات 35 سال است به شهر کوهبنان آمده ام، اما طی این سالها در منزلی سازمانی مربوط به خود بنیاد شهید زندگی می کردم که با زلزله سال 96 کاملا تخریب شد .

وی بیان داشت : اکنون ساختمان جدیدی که برایمان می سازند قرار بود 45 روزه تحویل شود ولی اکنون بیش از 6 ماه میگذرد اما هنوز در مرحله سقف است و ستون ها و دیوار و گچ کاری و کف مانده و برای تکمیل این ساختمان پیمانکار اعلام کرده 40میلیون تومان دیگر نیاز است . 

ایزدی بیان کرد : با توجه به اینکه تحت درمان هستم و بایستی هزینه یک آمپول را هشتصد هزار تومان به صورت آزاد بپردازم برایم مقدور نیست که بخواهم الان قسط بندی کنم و تسهیلات بپردازم ،با توجه به اینکه هنوز ساختمان ساخته نشده من همچنان در منزلی سازمانی متعلق به اداره راه و شهرسازی زندگی می کنم .

 سید حمزه شادان شهروند دیگر کوهبنانی است که می گوید:  تا کنون 65 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده ام ولی ساختمانم تخریبی کامل نوع یک است و این میزان تسهیلات تنها تا سقف رسیده و منزلم تکمیل نشده است .

وی افزود :ساختمان تخریب شده ام از صفر شروع به ساخت کردم و اکنون به دلیل تمام نشدنش مجبور شدم در منزل پدرم زندگی کنم.

حسین جعفری، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کوهبنان نیز پس از پیگیری ما در خصوص موارد مطرح شده توسط شهروندان کوهبنانی ضمن بازدید از منازل این شهروندان اعلام کرد :هیچ کدام از موارد مطرح شده تخریب نوع یک محسوب نمی شوند و همگی نوع دو هستند.

وی بیان داشت: دریافت اقساط تسهیلات اقدامی قانونی است چرا که تنفس ساله برای بازپرداخت فقط شامل تسهیلات کشاورزی است و بازپرداختی که اکنون شهروندان کوهبنانی در حال پرداخت هستند دوران مشارکت است و بایستی در این خصوص 12 سال نیز اقساط پرداخت شود.

وی در مورد پرداخت تسهیلات ،ده میلیون تومان باقیمانده نیز گفت: این مشکل تا هفته آینده رفع خواهد شد .

سرهنگ حجت الله پاداش مسئول سازندگی سپاه ثارلله و  مسئول ستاد بازسازی شهرستان کوهبنان بیان داشت: تا کنون بیش از یک میلیارد تومان سپاه در مناطق زلزله زده هزینه کرده است .

وی بااشاره به اینکه  تعهد سپاه در شهرستان کوهبنان کمک نقدی به 200 واحد منزل مسکونی است، گفت: تا کنون 227 کانکس توسط سپاه در مناطق زلزله زده تحویل و اهدا شده است .

حسین شایق مسئول قرارگاه مهندسی شهدا گمنام کرمان نیز به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: این قرارگاه از ابتدای وقوع زلزله در کوهبنان و در کنار مردم حضور یافت و همچنان هم فعالیت دارد .

شایق بیان داشت: رسالت ما تنها کمک های فکری ،تهیه نقشه و محاسبات بوده و هیچگونه تعهدی برای ساخت و ساز نداشته ایم و تا کنون 27 مورد از ساخت و سازها در این شهرستان توسط این مجموعه احداث و مشاوره و کمک رسانی شده است .

همچنین مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان بیان داشت :  مجوز توزیع سیمان رایگان از سوی بنیاد مستضعفان تنها در روستاها بوده و علاوه بر این در شهر کوهبنان هم  400مورد توزیع صورت گرفته است.

وی افزود:اکنون در شهرستان کوهبنان200 واحد بلاتکلیف هستند و علی رغم دریافت تسهیلات دریافتی هنوز اقدامی برای ساخت نکردند که طبق مهلت ارائه شده اگر اقدام نکنند بایستی تسهیلات برگشت داده شود.

وی از مقاوم سازی صد درصدی منازل در این شهرستان خبر داد و افزود:  12 سال قبل مناطق زلزله زده زرند و راور مقاوم سازی شد به گونه ای که در زلزله های اخیر هیچ آسیبی ندیدند، اکنون کوهبنان هم مقاومتر از قبل ساخته شده است .

 

انتهای پیام/س


گزارش از کلثوم نجفی کلیانی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
محمد رضا احمدی افزادی
۲۳:۵۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
خداییش خوب بعد زلزله مدیریت کردن همه دستگاهها را هماهنگ و پای کار آورده بودن و خوب به مردم خدمات دادن
محمد رهجو
۲۲:۴۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
حقیقتا روزی که زلزله آمد فکر نمی کردم یکسال بعد در خونه خودمان باشیم و دولت واقعا کمک کنه خدا خیرشون بده
م شاه حسینی
۲۲:۲۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
خدا خیر بده به همه کسانی که باعث شادمانی ما مردم شدند من به عنوان یه کوهبنانی ۷۳ میلیون تسهیلاتم را گرفتم و خونه ام را ساخته ام و انصافا هر جا مشکلی هم داشتم مراجعه کردم با برخورد خوب کار من را راه انداختن واقعا نباید بی انصافی کرد
ali
۱۸:۴۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
این مصاحبه از مردم متاسفانه مصاحبه از یه خانواده زیاده خواه است ممنون از مسولین که واقعا زحمت کشیدن
رضا مجیدی
۱۸:۳۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
این آقایی که مصاحبه کرده که خونه اش خراب شده ایشون مصالح فروش است و توی زلزله خیلی به مردم ظلم کرد کانکسهایی هم که کلاه سر مردم گذاشت اگر این افراد تو شهر ما نبودن خیلی خوب بود
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
این ۲۰۰ خونه ای که آقا پاداش گفته است ساخته به کی ساخته ما که سراغ نداریم
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
متاسفانه این افرادی که تحت عنوان مردم با آنها مصاحبه شده اینها کسانی هستند که از ابتدای زلزله خودشان خلاف مصالح مردم کار کردند و همه نوع مشکلی را برای مردم به وجود آوردند