وی افزود: نگاه به متقاضیان کسب و کار اصل بر برائت نیست و از ابتدا شرط بر مجرم بودن متقاضی است مگر اینکه مدرک سوء پیشینه بیاورد و فقط همین کسب مدرک سوء پیشینه 10 الی 15 روز زمان می برد.
سلاح ورزی اظهار داشت:همچنین کسب و کار آنلاین که ماهیت آن بر سرعت است در کشور ما سازو کارهای زمان بر و سنتی دارد. خود دستگاهها باید این سازو کار ها را تسهیل کنند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مادامی که درک عواقب سختی در فضای کسب و کار نداشته باشیم مشکلات را خواهیم داشت و اولین زیان را حاکمیت می بیند که درامدهایش کاهش می یابد.
وی افزود: در شرایط تحریم زمینه های توسعه کارآفرینی هست ولی مجوزها دست و پاگیر هستند.
بر اساس این گزارش فیروزی دبیر مرکز بهبود فضای کسب و کار در این خصوص اظهار داشت: برای بهبود فضای کسب و کار فقط دولت تاثیر گذار نیست و کل حاکمیت دخیل است . باید مقررات زدایی به شدت جدی گرفته شود و ما به تسهیل صدور مجوز ها ورود کنیم.
وی افزود: در جنگ اقتصادی بهترین راهکار، سرمایه گذاران هستند و قرار گرفتن ایران در رتبه 128 فضای کسب و کار در دنیا نشان دهنده این است سرمایه گذار ما 128 گزینه بهتر دارد.
فیروزی با تاکید بر اینکه در خصوص بهبود فضای کسب و کار، پایش دستگاهها مهم است گفت: ما 1582 عنوان مجوز در ایران داریم برای کسب این عدد باید بیش از 10 هزار مدرک حاضر کرد و در فرایند تسهیل این امر ، علاوه بر دولت، 37 دستگاه دیگر نیز دخیل هستند.
این مقام مسئول تصریح کرد: نظام مجوز دهی ما با دنیا متفاوت است . مفهوم صدور مجوز در دنیا داشتن اطلاعات از افراد متقاضی توسط حاکمیت است. در کره جنوبی با روش های نوین صدور مجور بالغ بر 150 میلیارد دلار صرفه جویی شده است.
وی تاکید کرد: در دولت تبادل استعلامات باید الکترنیکی باشد و به همراه کاهش مدارک مشخص باشد و تا زمانیکه هیات مقررات زدایی پشتوانه دستگاههای مختلف را نداشته باشد فضای کسب و کار بهبود نمی یابد.
دبیر مرکز بهبود فضای کسب و کار تصریح کرد: وحدت رویه در کل کشور باید صورت بگیرد، در حال حاضر روند صدور مجوز در یک استان با استان دیگر تفاوت دارد. فردی 17 ساله تقاضای تاسیس گلخانه داده و در 23 سالگی مجوز داده ایم . باید تکیه بر دولت الکترونیک باشد در حوزه صدور مجوز ها زیر ساخت دولت الکترونیک بسیار مهم است.
بر اساس این گزارش فرید موسوی نمایند مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار داشت: سال گذشته هیات وزیران مصوبه ای برای بهبود جایگاه ایران در فضای کسب و کار مشخص کردند که از 13 مورد فقط 3 مورد صورت گرفته و عملا کاری صورت نگرفته است.
موسوی تصریح کرد: ما فقط 38 درصد مجوزهای موجود در کشور را شناسایی کرده ایم بسیاری از دستگاهها هنوز باوری به بهبود فضای کسب و کار ندارند زیرا فکر می کنند ماهیت وجودی این دستگاهها وابسته به صدور این مجوزها است.
وی در خصوص راهکارهای بهبود فضای کسب و کار گفت: سازوکار هیات مقررات زدایی باید سرعت بگیرد. قانون مشکل ندارد و اجرا مشکل دارد اگر نتوانیم دولت الکترونیک را واقعی عمل کنیم نمیتوانیم به سمت بهبود فضا برویم.
وی افزود: ما صحبت از دولت الکترونیک می کنیم ولی دستگاه ها هماهنگ نیستند و به طور مثال اداره ثبت خود را جزو دولت نمی داند و جزیره ای عمل می کند.
انتهای پیام/