آذری جهرمی اعلام کرد در فاز نخست، از حرمتاحرم و از قم تا تهران تحت پوشش نسل چهارم اینترنت همراه قرار میگیرد و در یک برنامه اجرایی در طول یک سال آینده برای کل این مسیر در داخل قطار نیز خدمات وایفای ارائه می شود.
وی با بیان اینکه شرکت راه آهن در سالهای اخیر در کنار ریل اقدام به توسعه فیبرهای نوری کرده، افزود: بر اساس ماده 67 برنامه توسعه کشور تفاهمی بین شرکت ارتباطات زیرساخت و راه آهن برای استفاده از این شبکه فیبرهای نوری در مسیر ترانزیت و توسعه شبکه ملی، منعقد شده است.
آذری جهرمی تاکیدکرد: این اقدام درآمدهای غیرمستقیم راهآهن از بخش ارتباطات را محقق میکند و ما نیز میتوانیم شبکه گستردهتر و پایدارتری در کنار مسیرهای ریلی داشته باشیم. وی با اشاره به سفری که در چند ماه گذشته در یکی از مسیرهای ریلی داشته است، افزود: با توجه به قدمت و پیچیدگیهایی که در حوزه ریلی وجود دارد اما ارتباطات در این حوزه قوت و قدرت لازم را نداشته است.
وزیر ارتباطات با اشاره به مذاکراتی که با مدیریت این حوزه داشته است، تاکید کرد: یکی از دلایلی که میتوانیم مردم را برای استفاده از خطوط ریلی تشویق کنیم ارائه ارتباطی پایدار، ارزان و باکیفیت در طول مسیر سفر است و کمک میکند مسافرین به دلیل زمان بیشتری که نسبت به سفر هوایی در قطار هستند متصل به دنیای کاری باشند.
وی افزود: در ضمن وجود ارتباطات در طول مسیرهای ریلی برای کسب و کارها و شرکتهای مسافربری می تواند درآمدهای جانبی داشته باشد، به طور مثال پخش ویدیوهای سرگرمی و یا برخی خدمات می تواند در این حوزه فعال شود.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه در پایشها مشخص شد که 60 درصد خطوط ریلی کشور تحت پوشش نسل دو است، تصریح کرد: همچنین 38 درصد این خطوط به نسل 3 مجهز هستند که این عدد قابل قبولی نبود و به همین دلیل از اپراتورها برای توسعه و تکمیل پوشش اینترنت تلفن همراه در ایستگاه ها و طول مسیر راه آهن دعوت شد.
وی به مطالعاتی که برای به دست آوردن مدل اقتصادی انجام شده اشاره کرد و افزود: در نهایت همراه اول برای این کار پیشگام شد و در کنار مشترکان خود ماند و با توجه به اینکه در ابتدا، این سرمایهگذاری برای آنها سوددهی ندارد اما ما امیدواریم در آینده با افزایش مسافران در خطوط ریلی به سود آوری مناسبی برسد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه پوشش مسیر ریلی یک تکلیف برای ما است، گفت: در فاز نخست از حرم تا حرم ( قم تا مشهد) و از قم تا تهران با هزار کیلومتر مسیر ریلی انتخاب شده و پوشش داده می شود و در یک برنامه اجرایی که امروز تبادل میشود در طول یک سال آینده کل این مسیر پوشش داده شده و در داخل قطار نیز خدمات وایفای ارائه می شود.
وی افزود: امیدواریم این برنامه اجرایی موجب رضایت مردم باشد و باعث استفاده بیشتر از خطوط ریلی و کاهش فشارها به خطوط جادهای شده و در نتیجه، کاهش آمار تصادفات جادهای و صرفه جویی در هزینههای جانبی تصادفات بر دوش مردم و کشور را داشته باشیم.
آذری جهرمی تصریح کرد: این دو مجموعه (همراه اول و شرکت راه آهن) هر کدام وظیفه ای دارند که یکی توسعه خطوط ریلی و دیگری توسعه خطوط ارتباطی و مخابراتی مردم است و همه درکنار هم برای ارائه خدمت بهتر به مردم فراهم شده است.
وی افزود: این مسیر همکاری در طرح حرم تا حرم متوقف نمیشود و در فاز بعدی و در یک برنامه عملیاتی مسیر جنوب کشور نیز پوشش داده می شود و مسیر اهواز که مسیر پرترددی است، در برنامه بعدی این حوزه قرار دارد.
بر اساس این گزارش، تفاهم نامه پوشش نسل چهارم اینترنت تلفن همراه در سه خط ریلی بین حمید فرهنگ مدیر عامل شرکت همراه اول و سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
در این تفاهم نامه که به مدت 15 ماه اعتبار دارد، شرکت همراه اول متعهد شده است که پوشش دسترسی به سرویس های اینترنتی نسل 4 در 3 مسیرریلی تهران به مشهد، زنجان و قم را تکمیل کند. همچنین شرکت راه آهن نیز با امضای این تفاهم نامه متعهد شد که اپراتورهای معرفی شده به صورت انحصاری فروش عمده اینترنت را در مسیرهای فوق در اختیار داشته باشند و این اپراتورها مجاز به تامین پهنای باند مشترکین همراه اول هستند.
انتهای پیام/