سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به نخسین صدای ضبط شده از مریخ گوش فرا دهید+ فایل صوت و تصویر

نخستین فایل صوتی و تصویری از صدای وزش باد درسطح سیاره مریخ از سوی ناسا منتشر و با دگرگونی در فرکانس های آن قابل شنیدن برای انسان ها شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از استقرار موفقیت آمیز مریخ‌نورد اینسایت بر سیاره مریخ و شروع فعالیت‌های این مریخ‌نورد پیشرفته، صدا و تصویر اینسایت برسطح سیاره سرخ به همراه صدای وزش باد در اثر برخورد با تجهیزات مریخ‌نورد به زمین ارسال شده است.


صدای ضبط شده از سیاره مریخ  با استفاده از حسگر‌های اندازه گیری صوت نصب شده بر مریخ‌نورد به دست آمده است.

کارشناسان ناسا، فایل خام صوتی را منتشر کرده و به آن یک الی دو اکتاو افزوده‌اند تا شنیدن آن برای افراد علاقه‌مند آسان‌تر شود.

به گفته محققان این نخستین بار است که صدای باد در سطح مریخ رصد می‌شود.

کارشناسان تخمین می‌زنند سرعت وزش باد بین ۱۰ الی ۱۵ مایل درساعت (۵ تا ۷ متر درثانیه) از شمال غربی به سوی جنوب شرقی و درمحدوده توان شنوایی انسان است.


محققان برای آسان شدن توان شنیدن صدای سطح سیاره مریخ، صدا‌های پس زمینه را حذف کرده‌اند.
صدای باد در سطح سیاره مریخ در تاریخ یک دسامبر سال جاری به وسیله مریخ‌نورد اینسایت ضبط و به زمین ارسال شده است.


هدف اصلی مریخ‌نورد ضبط صدای باد درسطح سیاره نبود و این ضبط به صورت ناخواسته انجام شده است، دلیل آن وجود حسگر‌هایی دربدنه مریخ‌نورد است که به اندازه گیری حرکت برسطح مریخ می‌پردازد و امواج صوتی را نیز ضبط می‌کند.


مقام‌های ناسا از حسگر‌های سیلیکونی کوتاه مدت (SP) برای اندازه گیری ارتعاشات با فرکانس‌های تا ۵۰ هرتز استفاده کرده‌اند، این فرکانس در محدوده پایین‌تر از شنوایی انسان قرار دارد.


اکنون دانشمندان در تلاش برای استقرار مریخ‌نورد درموقعیت مکانی مناسب برای شروع عملیات حفاری سطح زیرین این سیاره پر رمز و راز هستند.


مریخ‌نورد اینسایت با استفاده از پنل‌های خورشیدی که دربدنه آن کار گذاشته شده است شارژ می‌شود و با استفاده از بازوی رباتیک به حفاری بیش از یک متر از سطح زیرین مریخ می‌پردازد.

کارشناسان اعلام کرده‌اند نوسان‌های شنیده شده درفایل صوتی به دلیل برخورد هوا با بدنه مریخ‌نورد و نیز دگرگونی فشار هوا در مریخ است.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/

صدای وزش باد در مریخ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
من خودم یه طرح دارم که با بمبای هیدروژنی چند تا سهابسنگ یخی رو از کمربند سیارکی که بین مریخ و مشتریه رو منحرف کنیم و بزنیم به زهره یا مریخ و اقیانوسای بزرگ توشون درست کنیم که بعد بریم توش زندگی کنیم
البته چند تا سیارک بزرگ رو هم منحرف کنیم و بذاریم تو مدارشون تا ماه مصنوعی براشون درس بشه که جلوی برخورد شهابسنگا رو بهشون بگیره