سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

قنات‌های باستانی شهرستان قصرقند ثبت ملی می‌شوند

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان گفت: قنات‌های باستانی شهرستان قصرقند با توجه به اهمیت آن‌ها در تامین آب آشامیدنی و کشاورزی و حوزه گردشگری در فهرست آثار ملی ثبت خواهند شد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، و به نقل روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان؛ عدنان حسینی اظهارداشت: در بازدیدی که به همراه فرماندار شهرستان قصرقند از هشت رشته قنات این شهرستان داشتیم تصمیم بر آن شد برای ایجاد جاذبه گردشگری و همچنین حفظ و نگهداری رشته قنات‌های این شهرستان کار ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی صورت پذیرد.

وی اظهار داشت: شهرستان قصرقند دارای نخلستان‌ها و اراضی کشاورزی وسیعی است که این سرسبزی‌ها حاصل وجود قنات‌ها در این منطقه است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به قدمت هزاران ساله قنات‌های قصرقند افزود: امروزه این قنات‌ها اندکی از رونق افتاده و توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود لذا با همکاری نهاد‌های مختلف از جمله جهاد کشاورزی، امور آب، ثبت اسناد و شهرداری قصرقند زمینه ثبت این قنات‌ها را در فهرست آثار ملی کشور فراهم خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ثبت این قنات‌ها در فهرست آثار ملی باعث ایجاد ضوابط قانونی و حفظ حریم این قنات‌ها می‌گردد و از ساخت و ساز‌های بی رویه در حریم قنات‌ها جلوگیری می‌شود.
حسینی بیان کرد: احیا و توجه به قنات‌ها موجبات توسعه گردشگری محلی پایدار در این منطقه می‌شود.

وی به تعامل بین دستگاه‌های مرتبط با میراث فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: حفظ آثار تاریخی و طبیعی هر منطقه بسیار مهم و حیاتی است و دستگاه‌های مختلف در این امر باید با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تعامل داشته باشند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: باید از برخی ساخت و ساز‌های غیرمجاز که به آثار تاریخی لطمه می‌زند جلوگیری شود و هیچ مانع بصری که باعث جلوگیری از نشان دادن نماد و شکوه یک اثر تاریخی می‌شود در اطراف آن اثر وجود نداشته باشد.

شهرستان قصرقند از شمال به بخش آهوران، از جنوب به چابهار، از خاور به شهرستان سرباز و از غرب با نیکشهر همسایه است.

قصرقند به عنوان مرکز مکران با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان کشاورزی و گردشگری با گستره ۶ هزار متر مربع و ۶۵ هزار نفر جمعیت با سه بخش مرکزی، ساربوک و تلنگ در جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارد.

قصرقند در سال ۱۳۱۶ هجری خورشیدی به بخش تبدیل شد و سال ۱۳۹۰ به شهرستان ارتقا پیدا کرد.

انتهای پیام/پ

ثبت ملی قنات ها در سیستان و بلوچستان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.