سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیین پایانی جشنواره موسیقی فارس برگزار شد/اعطای نشان شهروند افتخاری شیراز به حسین علی‌زاده

دوره دهم گروه نوازی جشنواره موسیقی فارس با رونمایی ۲ سردیس و اعطای شهروندی افتخاری به حسین علیزاده به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیین اختتامیه دهمین جشنواره موسیقی فارس با حضور اساتید و هنرمندان برجسته موسیقی کشور و استان، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل مرکز موسیقی کشور، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس شامگاه جمعه در تالار حافظ برگزار شد.

در این مراسم که در پی دور دهم جشنواره گروه نوازی موسیقی فارس از ۹ تا ۱۶ آذرماه  در شیراز برگزار شد، موسیقی دانانی نظیر حسین علیزاده، شریف لطیفی، محمدرضا درویشی و هنرمندان برجسته موسیقی استان حضور یافتند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گفت: خوشحالم هنرمندانی را می‌بینم که بدون اتکا به بودجه دولتی در سبک‌ها و گونه‌های مختلف موسیقی در این شهر به اجرای هنرشان می‌پردازند. این امر از آن جا می‌آید که شیراز از دیرباز شهری بوده که با موسیقی عجین است.

مجتبی حسینی افزود: اگر تاریخ شهر شیراز را دنبال کنیم در میابیم که طنین موسیقی ناب و اصیل از خاندان‌های اصیل شیراز برخواسته و مردم کوچه و بازار هم موسیقی را بخشی از مایحتاج خود می‌دانستند.

وی گفت: دوازدهمین جشنواره موسیقی فارس اهمیتی بیش از سال‌های گذشته دارد چرا که هنرمندان بزرگی، چون مجمعی از هنرمندان و نوازندگان تراز اول گرد آمده و افتخار موسیقی ناب این استان را به مردم ایران تبریک می‌گویند.

سرپرست استانداری فارس نیز در سخنانی با اشاره به اینکه استان فارس که به حق باید آن را ایران کوچک نامید مورد توجه همه علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر است، کرد: هنر موسیقی در فارس در جایگاه والایی قرار دارد.

یدالله رحمانی با تجه به اینکه اقتصاد هنر باید در معرض دید فعالان اقتصادی قرار گیرند، گفت: متولیان فرهنگی باید برای معرفی غنای فرهنگی استان از هنرمندان حمایت کنند؛ هر چند که استانداری نیز به نوبه خودر در راه حمایت از هنرمندان کار‌های شاخصی انجام داده است.

شهردار شیراز هم با اعلام این‌که مجموعه مدیریت شهری در برنامه‌های خود نگاهی ویژه به عرصه فرهنگ و هنر دارد، گفت: شهرداری شیراز آمادگی خود را برای همکاری با هنرمندان و فرهیختگان اعلام می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت و هویت فرهنگی شیراز گفت: شیراز شهری است که هر کوچه و خیابانش بیانگر هویت ایران سربلند است و روحش روح ایران‌زمین است.

اسکندرپور با اشاره به اینکه در همه دنیا، سعدی و حافظ را به‌عنوان نماینده روح بلند ایرانی می‌شناسند، اظهار کرد: شیراز این ظرفیت را دارد که محل برگزاری رویداد‌های بین‌المللی فرهنگی و هنری باشد.

شهردار شیراز با بیان اینکه ثروت مردم این کلانشهر داشته‌های فرهنگی آنان است، افزود: در شیراز نیاز نیست برای تولید اشتغال کارخانه بزنیم، کافی است با نگاهی متفاوت به حوزه فرهنگی و گردشگری فرصت‌هایی را ایجاد کنیم تا این شهر محل برگزاری رویداد‌های بین‌المللی باشد.

اسکندرپور ضمن اشاره به استاد حسین علیزاده گفت: این استاد گرانقدر مردی از جنس فرهنگ، ادب و هنر موسیقیایی است.

وی افزود: از مردی می‌گویم که از کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان خیام تا دبستان حافظ، از خیابان خواجه نظام‌الملک تا هنرستان موسیقی و دانشگاه تهران، و از صدها کوچه و دیار این شهر عبور کرد تا موسیقی این مرز و بوم را تعالی بخشد.

شهردار شیراز سپس خالق «سلّانه» و «ترکمن» را هنرمندی خواند که با موسیقی روز دنیا آشناست و با شجاعت تمام در عرصه‌های تازه‌ هنر گام می‌نهد.

به گفته‌ شهردار شیراز، «او هنرمندی نوگرا و صاحب تفکر است و بی‌شک از نام‌های ماندگار موسیقی ایران خواهد بود.»

وی در ادامه با تمجید از اثر درخشان «نی‌نوا» افزود: نی‌نوا برای ایرانیان ماندگار است و فرقی نمی‌کند که اهل موسیقی باشید یا نه، نی‌نوا برای مردم آشناست، چون با آن زندگی کرده‌اند.

به گفته‌ شهردار شیراز، استاد علیزاده همان کسی بود که مهر و علاقه مردمش را به افتخارات بین‌المللی ترجیح داد و بزرگ‌ترین افتخارش را «مهر و دوستی» ایرانیان اعلام کرد.

اسکندرپور در پایان با تأکید بر اینکه استاد حسین علیزاده افتخار ایران‌زمین است، آرزو کرد که «این مرزوبوم از نیک مردانی چون ایشان که ثروت واقعی کشورند، فزون تر شود.»

در بخشی از این مراسم نشان شهروندی افتخاری شیراز توسط شهردار شیراز به استاد حسین علیزاده، موسیقیدان ایرانی اهدا شد.

حسین علیزاده هم در این مراسم گفت: من اولین فعالیتم را در سن ۲۱ سالگی در شیراز شروع کردم و این شهر در پیوندی محکم با موسیقی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه فضای این شهر را موسیقی و ادبیات فراگرفته است، افزود: زمانی از من می‌پرسیدند که چرا نشان شوالیه را نپذیرفتم، اما اگر کسی هم اکنون در این نشست باشد متوجه می‌شود که افتخار شهروند شدن در شیراز چقدر در مقابل آن نشان بزرگتر است.

این در حالی بود که در این نشست از سردیس محمدرضا درویشی و احمد پژمان رونمایی و از شریف لطفی نیز تقدیر شد.

دهمین دوره جشنواره گروه نوازی موسیقی فارس با حضور احمد پژمان به عنوان دبیر هنری و کیوان فرزین در مقام نایب دبیر هنری و هدایت رضایی دبیر اجرایی برگزار شد.
انتهای پیام/م

پایان جشنواره موسیقی فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.