متن بیانیه به شرح زیر است:
«باسمه تعالی
«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع. قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص. مَنْ سَلَکَ طَرِیقاً یَطْلُبُ فِیهِ عِلْماً سَلَکَ اللَّهُ بِهِ طَرِیقاً إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِنَّ الْمَلَائِکَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِهِ وَ إِنَّهُ یَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ الْعِلْمِ مَنْ فِی السَّمَاءِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ حَتَّى الْحُوتِ فِی الْبَحْرِ وَ فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ کَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَیْلَةَ الْبَدْرِ وَ إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاءِ إِنَّ الْأَنْبِیَاءَ لَمْ یُوَرِّثُوا دِینَاراً وَ لَا دِرْهَماً وَ لَکِنْ وَرَّثُوا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ.» (الکافی ج. ۱ ص. ۳۴) رسول خدا (ص) فرمود: کسى که در راهى رود که در آن دانشى جوید خدا او را براهى سوى بهشت برد، همانا، فرشتگان با خرسندى بالهاى خویش براه دانشجو فرونهند و اهل زمین و آسمان تا برسد بماهیان دریا براى دانشجو آمرزش طلبند و برترى عالم بر عابد مانند برترى ماه شب چهارده است بر ستارگان دیگر و علماء وارث پیمبرانند، زیرا پیمبران پول طلا و نقره بجاى نگذارند بلکه دانش بجاى گذارند، هر که از دانش ایشان برگیرد بهره فراوانى گرفته است.
١٦ آذر ١٣٣٢، روزی تاثیرگذار در جنبش دانشجویی در عرصههای سیاسی اجتماعی معاصر است. روزی که ٣ تن از دانشجویان برای آزادی خواهی و استقلال طلبی در خون خود غلطیدند و نهیب استکبارستیزی را مقابل مستکبرین و عوامل خودکامه آن زمان سر دادند. مبارزهای که تا امروز در محیط علمی دانشگاه به عنوان رنگینترین بهای ضد استکباری و استبدادی جریان دانشجویی است. اساس جنبش دانشجویی تلاشی است برای فائق آمدن بر فضای تک قطبی، عدالت خواهی و استکبار ستیزی که ثمره آن توسعه و پیشرفت کشور است. در چنین روزی مهدی شریعت رضوی، مصطفی بزرگنیا و احمد قندچی، در اعتراض به سفر نیکسون به کشور و اعطای دکترای افتخاری به وی در دانشگاه تهران، در برابر گلولههای رژیم منحوس پهلوی سینه سپر کردند و عهدنامه خود با اسلام و مبارزه با ظالمان را با سرخی خونشان امضاء کردند تا پایههای زنگار گرفته حکومت ۲۵۰۰ ساله طاغوت به لرزه بیفتد. شاید آن روز که سنگفرشهای دانشکده فنی دانشگاه تهران به خون سه شهید دانشجو رنگین شد، سردمداران استکبار جهانی و در رأس آن آمریکای جنایتکار، گمان نمیکردند که این روز، نقطه آغازین جنبشی خواهد بود که از قلب آن چمرانها، علمالهدیها، باکریها و ... به پا خواهند خاست و هیمنه پوشالین امپراطوری شرق و غرب را در هم خواهند شکست.
اکنون دانشگاه و جنبش دانشجویی مسلمان در حالی شصت و پنجمین سال پس از شهادت آن سه دانشجو توسط مزدوران آمریکا را پشت سر میگذارد که کولهباری از تجربیات تلخ و شیرین را با خود به همراه دارد؛ یک روز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و همراهی با نهضت مردم، یک روز جانفشانی و بیدارگری در راه انقلاب اسلامی، زمانی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان ۵۷ و زمانی دیگر مجاهدت خالصانه در دفاع مقدس از اسلام و میهن. امروز، جنبش دانشجویی مسلمان با بهرهگیری مستمر از آموزههای اسلام ناب محمدی (ص) که در عصر حاضر توسط حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تبیین و بازگو شده است، قلههای رفیع علم و فناوری را توام با ارزشهای اخلاقی و دینی فتح کرده و در عمل به داعیهداران جدایی دین و وحی از عقل و علم ثابت نمود که تنها راه تحقق پیشرفت و کارآمدی جوامع مختلف، حرکت در مسیری است که خداوند متعال برای انسانها مشخص کرده و عمل به فرامین الهی شرط لازم و کافی جهت رشد و تعالی همه جانبه بشر امروز است.
جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت و تبریک این روز عزیز به تمامی دانشجویان عزیز کشور نکاتی را در رابطه با دانشجو و جنبش دانشجویی یادآوری میشود:
۱. استکبارستیزی
استکبارستیزی نه یک سلیقه سیاسی خاص است و نه یک روش یا تاکتیک برای زمانی معین. آرمانی است واقعی، که اصل آن الهام گرفته از مشی انبیاء بوده و خیر و سعادت دنیوی و اخروی یک ملّت را به همراه دارد. این آرمان نه فقط در کلام بلکه لزوماً باید در برنامه ریزیها و هدفگذاریهای کلان کشور نمود و بروز داشته باشد. نمیشود کسی از درون به غرب دلبستگی داشته باشد و در عین حال شعار مبارزه با استکبار بدهد! نمیشود الگوی مصرف جامعه را به سمت کالاهای غربی سوق داد و بر تحریم فائق آمد. نمیشود صنعت داخلی را تحقیر کرد و شعار استکبار ستیزی داد. اصولاً ۱۶ آذر که به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است؛ ریشه در استکبارستیزی دانشجویان مسلمان و مومن داشته است. لذاست که امروزه نیز دانشجویان عزیز کشور باید همچنان این روحیه را حفظ کرده و با بیاعتمادی به استکبار و دشمن و در راس آنها شیطان بزرگ، آمریکای جنایتکار، نشان دهند پیرو راه آن ۳ دانشجوی شهید سال ۳۲ هستند.
به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان و دانشآموزان در روز دانشجو: «مبارزهی با استکبار در انقلاب اسلامی و در میان ملّت ما یک حرکت معقول و منطقی و دارای پشتوانه علمی، و یک حرکت خردمندانه است، برخلاف آنچه بعضی میخواهند وانمود بکنند که این یک حرکت شعاری است، احساساتی است، متّکی به منطق و عقلانیّت نیست، به عکس، حرکت ملّت ایران یک حرکت متّکی به عقلانیّت است. از دین و آیه قرآن و آنچه الهام دینی است فعلاً صرفنظر میکنیم؛ «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّار» و «رُحَمآءُ بَینَهُم» و «قاتِلوا اَئِمَّةَ الکُفر» را فعلاً کنار میگذاریم، چون کسانی به این چیزها معتقد هم نیستند یا باور هم ندارند؛ به تجربهی ملّت ایران تکیه میکنیم.»
۲. مبارزه با فساد
مبارزه با فساد نیز یکی دیگر از آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی بوده است که شایسته است دانشجویان اهتمام جدی به آن داشته باشند. مسأله مبارزه با فساد به قدری دارای اهمیت است که رهبری معظم انقلاب اسلامی در سال ۷۹ در جمع مردم اراک، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض را به عنوان مهمترین بخش اصلاح کشور بر میشمرند. البته ایشان به شدت منکر سیستمی بودن فساد در داخل کشور هستند و این سیستمی نبودن فساد باید مورد توجه جنبش دانشجویی نیز در امر مبارزه با فساد باشد. معظم له در دیدار رمضانی سال پیش دانشجویان فرمودند: «راجع به فساد؛ در صحبتهای دوستان هم بود، بیرون هم شنفتم که میگویند. ببینید؛ نگاه من، دید من، این است که فساد در کشور سیستمی نشده. هر کسی میگوید سیستمی است بیخود میگوید. فساد سیستمی یک چیز دیگر است. فساد سیستمی در زمان حکومت طاغوت بود؛ سیستم به طور طبیعی فسادآور و فسادپرور بود، یعنی باید آدم میگشت تا آدم سالم در آن پیدا میکرد؛ امروز اینجوری نیست؛ البتّه فساد هست، فسادهای بدی هم هست، [امّا]موردی است و باید برخورد بشود. حالا اینکه شما میگویید بایستی شفّاف باشد، شفّافسازی [بشود]که من یادداشت کردم، نکته بسیار درست و خوبی است، این به جای خود محفوظ، منتها اینجور نیست که فساد، سیستمی باشد؛ فساد موردی است و این فسادهای موردی را میشود علاج کرد.»
۳. عدالتخواه
مقوله عدالت یکی از مقولات بسیار اساسی در اندیشه دینی ما مسلمانهاست تا آنجائی که یکی از اهداف اصلی بعثت انبیاء اقامه عدل و داد شمرده شده است. «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» (الحدید:۲۵) از این رو شایسته است جنبش دانشجویی نیز در این راستا کوشش دو چندان نماید. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضاء مجلس خبرگان در سال ۹۶ در تعریف عدالت میفرمایند: «یکی از چیزهایی که از اوّل در انقلاب مطرح بوده است، مسئلهی عدالت است. عدالت یعنی کم کردن فاصلهی بین فقیر و غنی در کشور و مبارزه با فقر در کشور و تقسیم درست ثروت در کشور. این غیر از تفکرات مارکسیستی است؛ این غیر از تساوی و برابریای است که سوسیالیستها یا کمونیستها بیان میکنند؛ این نظر اسلام است؛ منابع اسلامی و مدارک اسلامی همه تأیید و تأکید میکند بر این معنا. نه اینکه ما دست بگذاریم روی ثروتِ ثروتمندان و بخواهیم این ثروت را از اینها بگیریم؛ نه، بلکه بایستی کشور را جوری اداره بکنیم که فاصله بین فقیر و غنی کم بشود. خب، این مسئلهی بسیار مهمّی است و امروز در دنیا هم مطرح است؛ این «ضریب جینی» که در دنیا مطرح است و امروز جزو معیارها و شاخصهای اقتصادی است، همین است؛ در واقع، به یک معنا فاصله بین فقیر و غنی است. ما باید نگاه کنیم ببینیم در این زمینه -از نظر اسلام- چقدر پیش رفتهایم، چقدر حرکت کردهایم؛ چرا اینجور شده. محاسبه کنیم اینها را.» همچنین رهبری معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی دانشجویان در سال ۹۵ از گفتمان عدالت به عنوان یکی از ۸ گفتمان اصلی انقلاب اسلامی که باید تقویت شود، نام بردند و تقویت این ۸ گفتمان را از دانشجویان خواستار شدند. البته این به معنی زیر سوال بردن خدمات مسئولین و کارهای مثبت آنها نباید باشد کما اینکه ایشان در دیدار رمضانی سال ۸۳ خطاب به دانشجویان فرمودهاند: «خواست عدالت و رفع فساد، بسیار مهم است. این خواستهها باید وجود داشته باشد. در کنار این خواستهها، اینطور هم نباشد که همه کارهایی را که مسئولان کردهاند، انسان زیر سؤال ببرد و مورد تردید قرار دهد؛ نه، واقعاً در همین زمینههایی که شما مطرح کردید، کارهای خوب و زیادی صورت گرفته، منتها اداره کشور در مقطع امروز کار بسیار مشکلی است. این گفتمان را باید همهگیر کنید؛ به گونهای که هر جریانی، هر شخصی، هر حزبی و هر جناحی سر کار بیاید، خودش را ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان شود؛ یعنی برای عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگیرد؛ این را شما باید نگه دارید و حفظ کنید؛ این مهم است.
اما در برخورد با آنچه شده، باید خانگی برخورد کنید؛ نه بیگانه وار و معترض. بالاخره کارهای زیادی انجام گرفته، احیاناً کوتاهیهایی هم شده؛ اما باید مشکل را حل کرد. نباید نتیجه قهری به نحوی بیان این باشد که بعد از چندی انسان احساس کند که به کلّ مجموعه به شدت معترض است؛ نه، شما برای موفقیت کلّ مجموعه دارید تلاش میکنید؛ اصلًا همهی تلاشتان این است که نظام را پیش ببرید.»
۴. مردمی بودن و دغدغه مردم داشتن
یکی دیگر از نکات مثبت جنبشهای دانشجویی بحث مردمی بودن این جنبش و دغدغه مردم داشتن است. یکی از شاخصترین مظاهر مردمی بودن جنبش دانشجوی، بحث اردوی جهادی است که در آن جوانان نخبه دانشجو، با سفر به مناطق محروم کشور و برگزاری اردوهای جهادی عمرانی یا جهادی علمی، فرهنگی یا جهادی عمرانی، علمی، فرهنگی از نزدیک با اوضاع کشور، قشرهای موجود در کشور، مشکلات و معضلات موجود در کشور که غالباً از چشم مسئولین دور میماند آشنا میکند و این خود دارای ثمرات و برکات عدیدهای است.
در پایان، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، ضمن بزرگداشت مجدد روز دانشجو، همه تشکلهای دانشجویی و دانشجویان داخل و خارج کشور را به همکاری جهت نیل به آرمانها و اهداف بلند و مقدس انقلاب اسلامی و رساندن کشور عزیز اسلامی به قلههای سعادت و پیشرفت دعوت میکند.»
انتهای پیام/