سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برخورداری ایران از بالاترین رشد علمی و پیشرفت در سطح جهان/ هیچ فرزند خلفی نیست که دوری از مادر او را نیازارد

عشق به وطن و تلاش برای رشد و پیشرفت آن، موضوعی است که برای خیلی از افراد موفق کشور هدفی مهم و ارزشمند است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران در چند سال اخیر با پذیرش تحریم‌های ناجوانمردانه آزمون‌های سخت و آسانی را تجربه کرد؛ در نهایت این تحریم‌ها نه تنها نتوانست ما را از اهدافمان دور کند بلکه روز به روز به موفقیت‌ها و پیشرفت‌های بزرگ تری برای کشور منجر شد.

یکی از پیشرفت‌های کشور در این سال ها، پیشرفت در حوزه علم و دانش بوده، ولی طبیعی است که هنوز برای رسیدن به ایده آل فاصله زیادی داشته باشیم؛ بر همین اساس بسیاری از جوانان و دانشجویان، به قصد ادامه تحصیل اقدام به ترک کشور می‌کنند و برای همیشه آنجا ساکن می‌شوند، ولی افراد نخبه و موفقی هستند که هنوز دل و قلبشان برای ایران می‌تپد و هیچ گاه طاقت دوری و پشت کردن به وطن خود را ندارند، این افراد از هر فرصتی برای رشد و پیشرفت کشورشان استفاده می‌کنند و تحصیل در خارج از کشور را دریچه‌ای برای ورود دانش روز جهان به ایران می‌دانند.

با یکی از جوانان موفق ایرانی که تجربه تحصیل و گذراندن دوره فرصت مطالعاتی در خارج از کشور را داشته است گفت وگو کردیم و از تجربیات او درباره مزایا و معایب آن جویا شدیم.

احسان حسینی عضو هیئت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موفقیت‌ها و فعالیت‌هایش در حوزه زیست شناسی گفت: دارای مدرک دکتری زیست شناسی-گرایش سیستماتیک گیاهی هستم و در حال حاضر افتخار عضویت در هیئت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی را دارم. موفقیت کم و بیش امری نسبی است و نسبت آن نه با دستاورد‌های دیگران، که با شرایط خود فرد است؛ در حال حاضر با وجود حرکت در مسیر پیشرفت کماکان انتظار بیشتری از خود داشته و دارم.

وی افزود: پس از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان، هر ۳ دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه خوارزمی با سابقه سترگ صد ساله، پشت سر گذاشتم. بخت خوش من این بود که در همه مقاطع تحصیلی از دلسوزی، محبت و راهنمایی استادان بزرگواری بهره‌مند بودم که در محضر هر یک از آن‌ها انتهای آرزوی من بود.

موفقیت اتفاقی نیست!

حسینی بیان کرد: با وجود برنده شدن در مسابقه بزرگ ریاضی مقطع دبستان استان کرمانشاه در سال تحصیلی ۷۳-۷۴ و ادامه تحصیل در رشته ریاضی-فیزیک، به راهنمایی استاد بزرگوارم به زیست شناسی گرایش یافته و در کنکور تجربی رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی را انتخاب کردم.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: پس از آن، درک محضر اساتید دیگر سبب تمایل من به گیاهان و رشته سیستماتیک گیاهی شد. چند تن از اساتید، بزرگوارانه زحمت راهنمایی پایان نامه من در هر دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را برعهده گرفتند.

وی افزود: حاصل این همراهی و سرپرستی نگارش و ترجمه سه عنوان کتاب، ۹ مقاله بین المللی ISI و ISC، ۲ مقاله داخلی، کشف و گزارش ۲ گونه جدید گیاهی در ایران و جهان با نام‌های Silene ghahremaninejadii و Astragalus orientopersicus است.

حسینی گفت: همچنین یکی از کتاب‌های ترجمه شده، کتاب سیستماتیک گیاهی سیمپسون است که به همت و سرپرستی یکی از اساتید و کار گروهی از دانشجویان از جمله اینجانب انجام گرفت و به عنوان کتاب برتر بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی در گروه کشاورزی و منابع طبیعی در آبان ۱۳۹۲ برگزیده شد.

محیط علمی دنیا؛ مکمل تحصیل در ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: تحصیل در ایران مزایا و محدودیت‌های خود را دارد، صد البته تجربه محیط علمی روز دنیا مکمل خوبی برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران است، اما تحصیل در ایران امکاناتی مانند بهره مندی از اساتید دانشمند، همدل و همزبان، دسترسی به متون تخصصی به زبان فارسی، آشنایی نزدیک‌تر با نیازمندی‌های کشور و برقراری ارتباط با مراکز متنوع علمی، فرهنگی و صنعتی داخلی را مهیا می‌کند که در غیر این صورت به سادگی در دسترس نیست.

وی افزود: همچنین دسترسی به منابع علمی روز دنیا، با استفاده از فرصت‌های ارتباط جهانی مانند اینترنت به خوبی مهیا است و به راحتی می‌توان به جدیدترین کتاب‌ها و مقالات چاپ شده دسترسی داشت.

حسینی بیان کرد: با وجود آن که دشمنان ایران اسلامی از هر حربه‌ای برای تحت فشار قرار دادن کشور و از جمله مراکز علمی و تحقیقاتی آن استفاده نموده و برای نمونه تحریم‌ها هزینه مطالعات علمی را افزایش داده‌اند، کیفیت بالای دانشگاه‌های کشور، تخصص و تعهد استادان و خلاقیت محققان ایرانی سبب شده است که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر همواره یکی از بالاترین نرخ‌های رشد و پیشرفت علمی در سطح جهان را داشته باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.