سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لوبلاگ: دیپلماسی جدید عربستان، مهار نفوذ قطر در منطقه و به فراموشی سپردن بحران خاشقجی

نشریه لوبلاگ نوشت سعودی‌ها با توجه به تحولات منطقه قصد دارند مسئله قتل خاشقجی را به فراموشی بسپارد و تلاش‌های قطر را برای بهره‌برداری از این مسئله خنثی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشریه آمریکایی  لوبلاگ در تحلیلی نوشت: در حالی که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، پیش از نشست کشور‌های گروه بیست (نشست کشور‌های صنعتی) در آرژانتین به کشور‌های عربی دوست سفر کرده است، دیپلماسی سعودی تصمیم دارد به دو هدف دست یابد: مسئله قتل جمال خاشقجی را به فراموشی بسپارد و تلاش‌های قطر را برای بهره‌برداری از این مشکل عربستان سعودی خنثی کند.

در این تحلیل آمده است: همانطور که پیش‌بینی می‌شد، کمپین سعودی‌ها نتایج متناقضی در پی داشته است. این کمپین درباره کشور‌هایی که تمایل دارند از دستاورد‌های سیاسی و مالی عربستان سعودی حمایت کنند مثل بحرین، مصر، تونس و فلسطین و کشور‌هایی مثل امارات عربی متحده، روسیه و چین موفق بوده است.

ولیعهد عربستان سعودی و این پادشاهی همچنین روابط خوبی با کشور‌های غربی از جمله آمریکا دارند. آمریکا متعهد است حتی با وجود انتقاد‌های روزافزون قانونگذارانش روابط نزدیک خود با عربستان سعودی را حفظ کند.

از آنجایی که کنگره آمریکا تصمیم دارد علیه عربستان سعودی، البته نه به خاطر قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در دوم اکتبر و بیشتر به خاطر بحران انسانی که در نتیجه مداخله نظامی سعودی‌ها در یمن ایجاد شده است، اقدام کند.

در ادامه این مطلب با اشاره به لغو دیدار ترامپ با بن سلمان در حاشیه نشست گروه 20 آمده است: هرچند ممکن است بسیاری این تصمیم ترامپ را ضربه علنی به عربستان سعودی قلمداد کنند، به نظر نمی‌رسد ترامپ از موضعش برای محافظت از روابط آمریکا و عربستان سعودی و نیز تلاش برای جلوگیری از تضعیف موقعیت ولیعهد این پادشاهی در پی قتل خاشقجی، عقب‌نشینی کرده باشد.

به همین ترتیب، انگلیس این هفته با عربستان سعودی رزمایش هوایی مشترک انجام داد؛ البته انگلیس گزینه تحریم عربستان سعودی را در صورت اثبات این موضوع که قتل خاشقجی به دست افراد سرکش انجام نشده و به دستور دولت عربستان سعودی بوده، کنار نگذاشته است.

به نظر می‌رسد در کمپین سعودی‌ها توجه بسیار زیادی به فلسطین و عراق شده است؛ کشور‌هایی که در برنامه سفر شاهزاده محمد بن سلمان قرار ندارند، اما مکان‌هایی هستند که قطر تلاش می‌کند در آن‌ها از بحران خاشقجی بهره‌برداری کند. قطر توانسته است در هجده ماه گذشته در برابر تحریم‌های اقتصادی و سیاسی به رهبری عربستان سعودی و امارات عربی متحده مقاومت کند.

عربستان سعودی این ماه اعلام کرد شصت میلیون دلار به تشکیلات خودگردان فلسطین کمک مالی کرده است که در نتیجه تصمیم دولت ترامپ برای قطع صد‌ها میلیون دلار کمک مالی آمریکا به این تشکیلات و نیز آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور میانه دچار مشکلات مالی شدیدی شده است.

عربستان پس از انتشار چندین بیانیه فلسطینی‌ها در دو ماه گذشته در حمایت از اظهارات سعودی‌ها درباره نقش نداشتن در قتل خاشقجی و ابراز اطمینان از توانایی قوه قضائیه سعودی‌ها برای اجرای عدالت درباره مجرمان، کمک‌های مالی به فلسطینی‌ها را از سر گرفته است.

عربستان سعودی یک سال گذشته و ظاهرا به درخواست ولیعهد سعودی کمک‌های مالی خود به فلسطینی‌ها را قطع کرده بود و علت آن هم خودداری تشکیلات خودگردان از برقراری تماس با آمریکا پس از اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان «پایتخت اسرائیل» و نیز حمایت‌های تشکیلات از رهبری ترکیه در صف آرایی مسلمانان مخالف علیه سیاست‌های آمریکا بوده است.

سعودی همچنین از تصمیم اسرائیل برای اجازه دادن به انتقال 150 میلیون دلار از قطر به غزه، جایی که جنبش اسلامی حماس آن را کنترل می‌کند، حمایت کرد. علت اتخاذ این تصمیم کاهش تاثیرات فلج‌کننده محاصره غزه از سوی اسرائیل و مصر و جلوگیری از تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس و از کنترل خارج شدن این درگیری‌ها بوده است.

عربستان سعودی تلاش کرده است علاوه بر مهار کردن نفوذ روزافزون قطری‌ها در فلسطین، تشکیلات خودگردان را تحت فشار قرار دهد از موضعش در مخالفت با برنامه آمریکا برای صلح فلسطین و اسرائیل که هنوز اعلام نشده است و بدون مشارکت فلسطینی‌ها به ثمر نخواهد نشست، عقب‌نشینی کند.

عربستان و قطر برای نفوذ در عراق، میدان نبرد دیگری که هم برای آمریکا و عربستان سعودی به علت روابط نزدیک میان عراق و ایران اهمیت دارد، رقابت می‌کنند. در هفته‌های اخیر که نخست وزیر جدید عراق سرگرم تشکیل کابینه جدید خود بوده است، مقامات ارشد عربستان سعودی و قطر بار‌ها به عراق سفر کرده‌اند. هرچند عراق تلاش کرده است روابط خود با این دو رقیب حوزه خلیج (فارس) را متوازن کند، همچنین تلاش کرده است با انتقاد نکردن از سعودی‌ها درباره قتل خاشقجی روابط خود با عربستان سعودی را دچار تنش نکند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، آمریکا ، قطر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.