سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تعطیلی دانشگاه آمریکایی وابسته به «جرج سوروس» در مجارستان

دانشگاه آمریکایی «اروپای مرکزی» در مجارستان در بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل کارزاری که در این کشور علیه مؤسس صهیونیست آن به راه افتاده وادار به ترک بوداپست شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری رویترز، دانشگاه آمریکایی «اروپای مرکزی» در مجارستان روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل کارزاری که در این کشور علیه «جرج سوروس» مؤسس و تأمین‌کننده مالی صهیونیست آن به راه افتاده وادار به ترک بوداپست، پایتخت مجارستان، شده است.

بیانیه امروز این دانشگاه پس از چندین سال تنش میان سوروس مجاری‌الاصل اما ساکن آمریکا با دولت ویکتور اوربان، نخست وزیر ملی‌‌گرای مجارستان، منتشر می شود.

این دانشگاه حدود 30 سال محل تحصیل دانشجویان اهل کشورهای اروپای مرکزی و شرقی –حکومت‌های کمونیستی سابق – بود.

در بیانیه دانشگاه اروپای مرکزی که رئیس آن روز دوشنبه قرائت کرد آمده است، این دانشگاه در صورتی که «آزادی آکادمیک» آن تضمین نشود، بوداپست، پایتخت مجارستان، را ترک خواهد کرد.

ویکتور اوربان خرداد 1395 سوروس را به تلاش برای ایجاد «هرج و مرج» در این کشور با حمایت مالی از سازمان های غیر دولتی مخالف دولت متهم کرد.

رئیس این دانشگاه در بیانیه خود افزود: تاکنون سابقه نداشته است که یک مؤسسه آمریکایی از یک کشوری که عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، به اجبار بیرون رانده شود. یک مؤسسه اروپایی از یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اخراج شده است.

رئیس دانشگاه اروپای مرکزی همچنین در یک نشست خبری پس از قرائت این بیانیه گفت اتریش از این دانشگاه دعوت کرده است که در این کشور مستقر شود. آمریکا نیز از اینکه این دانشگاه نتوانسته است در مجارستان باقی بماند، ابراز تأسف کرد. هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه ای اعلام کرد خروج دانشگاه اروپای مرکزی از بوداپست فقدانی برای این دانشگاه، آمریکا و مجارستان خواهد بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.