سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم:

قاچاق را باید خارج از مناطق آزاد جستجو کرد

مومنی گفت: در بحث قاچاق کالا، ­همه نگاه‌ها به سمت مناطق آزاد است ­در حالیکه جای دیگر­ باید بدنبال ­­علت ­قاچاق بود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از صداوسیما؛ حمیدرضا مومنی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم ­درباره قاچاق کالا از طریق منطقه آزاد قشم اظهار کرد: ما بر سر تعریف قاچاق، ​ خیلی اختلاف داریم و هنوز نتوانستیم به یک فهم مشترک در این زمینه برسیم.

وی افزود: قانون درباره تعریف قاچاق می‌گوید:­ ورود هرگونه کالا به مناطق آزاد به جز کالا‌های ممنوعه آزاد است پس اینجا قاچاق معنی پیدا نمی‌کند و مسئول قاچاق ما نیستیم و این مقوله، ­ متولی دارد که باید با آن برخورد کنند.

مومنی ابراز کرد: در بحث خروج کالا دو مقوله وجود دارد یا کالا به سرزمین اصلی می‌رود و یا از سرزمین اصلی خارج می‌شود.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ما مسئول کالایی که به سرزمین اصلی می‌آید نیستیم بلکه گمرک و نیروی انتظامی مسئولیت دارند، چون ما ابزاری برای برخورد با قاچاق نداریم گرچه تعامل خوبی با اعضا داریم.

وی درباره رقم قاچاق کشف شده پارسال در قشم گفت: نیروی انتظامی و گمرک پارسال حدود ۲ میلیون دلار کالای قاچاق کشف کردند که ارزش آن معادل ۲۰ میلیارد تومان است.

مومنی تاکید کرد: ارزش کلی قاچاق به کشور ۱۳ میلیارد دلار است.

وی­ گفت: قاچاق کالا دوطرفه است از قشم بز قشمی به امارات ­ و پارچه، پوشاک، لاستیک و لوازم خانگی نیز به کشور قاچاق می‌شود.

مومنی­ افزود: نیروی انتظامی و گمرک برخورد‌های خوبی با قاچاق انجام دادند و آن را مدیریت کردند و خیلی شرایط نگران کننده نیست.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم در پاسخ به این سوال که چرا کیفیت کالا‌های وارداتی در قشم نامناسب و پایین است، گفت: این طور نیست بافت قشم در حوزه پوشاک متفاوت با جا‌های دیگر است، در قشم برندسازی نکردیم و برند‌های محدودی آنجا وجود دارد.

مومنی با اشاره به اینکه تجارت در قشم از ۵۰۰ سال پیش وجود داشته و با ورود منطقه آزاد تجاری، تجارت در منطقه به معنای کیفیت، استاندارد، بسته بندی و خدمات پس از فروش بالغ نشده است، افزود: شکل تجارت در قشم اینگونه است، نوع کالایی که در قشم عرضه می‌شود برای اقشار متوسط به پایین جامعه است مثلا این اجناس در خیابان جردن و تجریش نمی‌بینید.

شاخص بهداشت جزیره قشم مانند تهران نیست

مومنی درباره بهداشت در قشم نیز گفت: اگر بخواهیم با تهران مقایسه کنیم شاخص بهداشت مثل تهران نیست، اما ۴ سال پیش بیمارستان پیامبر اعظم (ص) در قشم افتتاح شد که جزء بهترین بیمارستان‌ها از نظر کیفیت خدمات و تجهیزات است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پاسخ به این سوال که چرا جزایر قشم مانند هنگام برای دریافت خدمات پزشکی مشکل دارند؟ ­­ افزود: باید الزامات وزارت بهداشت و مشکلات را هم ­ببینیم، ولی شاخص‌های بهداشت در قشم پایین نیست، چون ۲ بیمارستان فعال در قشم داریم شاید نسبت به ایده آل فاصله داشته باشند، ولی خیلی کمبود نداریم.

مومنی البته اذعان کرد که مردم از خدمات درمانی و بهداشتی صد درصد رضایتمندی ندارند.

میادین هیدروکربنی مزیت منطقه است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین­ گفت:­ ۱۷ میدان هیدورکربنی­ در اطراف و داخل قشم وجود دارد که دو میدان آن در منطقه گورزین­ است همچنین میدان گازی هنگام با کشور امارات مشترک است که همه آن‌ها یک­­ فرصت استثنایی برای استفاده از این مزیت است.

وی­ ­افزود: براساس مطالعات انجام شده مشاوران داخلی و خارجی، تاکید و توصیه شده که در حوزه نفت، گاز و­ پتروشیمی سرمایه گذاری کنید که از سه سال پیش نیز سرمایه گذاری در این حوزه‌ها شروع شده و توفیقات خوبی را کسب کرده ایم.

مومنی گفت: تا الان ۵۰ میلیون متر مکعب خوراک از وزارت نفت برای فعال شدن­ طرح‌های پتروشیمی­ دریافت کردیم و سرمایه گذار خارجی نیز داریم که ۲۶ میلیون متر مکعب به آن تخصیص داده شده که حدود ۶ میلیون تن­ محصولات پتروشیمی تولید میکند.

وی گفت: ­از سرمایه گذاری خارجی در حوزه نفت و پتروشیمی، به بالادستی‌ها می‌توانیم نیم نگاهی هم در اکتشاف و استخراج­ در قشم داشته باشیم و از وجود سرمایه گذار خارجی استفاده کنیم که پیگیر مذاکرات آن هستیم.

مومنی افزود:­ در صنایع پایین دستی برای سازندگان قطعات نیز می‌تواند این موضوع موثر باشد به همین دلیل سمیناری در این حوزه برگزار شد که از بین ۳۸ میهمان خارجی­ ۳۷ میهمان حضور یافتند.

وی­ گفت:­ یک واحد دیگر در حوزه پتروشیمی به ظرفیت یک و نیم میلیون تن کلنگ زنی شده که حداکثر تا یک ماه دیگر عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.


بیشتر بخوانید:کت و شلوار‌های وارداتی، نفس تولیدکنندگان ایرانی را به شماره انداخته/حمایت از البسه ایرانی در اولویت مصرف‌کنندگان قرار گیرد


مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در حوزه بانک رینگ (سوخت رسانی با کشتی یا شناور‌های کوچک­ و بزرگ) ­ ۵۲ هزار تن ظرفیت نصب شده و کار می‌کنند گرچه مشکلاتی در زمینه دریا داریم که با نصب اسکله آن را برطرف می‌کنیم.

وی افزود:­ با توجه به ظرفیت خوبی که در حوزه بانک رینگ در خلیج فارس داریم تلاش می‌کنیم آن را توسعه دهیم­ و سرمایه گذاران مختلفی برای سرمایه گذاری مراجعه کردند.

مومنی در حوزه ذخیره سازی نیز گفت: ­الان ۶ میلیون بشکه داریم که سرمایه گذار بخش خصوصی مشغول کار است و در مرحله­ بعد به ۱۲ میلیون بشکه­ و در مرحله بعدتر ­­از آن به ۲۰ میلیون بشکه خواهد رسید.

وی گفت: ماشین سازی اراک به ۱۰ میلیون بشکه برای سرمایه گذاری در دستور کار دارد.

مومنی افزود: پالایشگاه نفت سنگین با ۷۰ هزار بشکه ظرفیت پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارد که اوایل سال ۹۹ به بهره برداری خواهد ­رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت:­ نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی بخش خصوصی در حال ساخت است که ۲۰۰ هزار متر مکعب آب تولید خواهد کرد که به این ترتیب آب شرب مردم منطقه و صنعت تامین خواهد شد که قرار است بخشی از آن تا خرداد سال آینده به مدار بیاید.

وی با اشاره به اینکه­­ سه شرکت مپنا­، غدیر و پاسارگاد سازندگان این نیروگاه هستند افزود: امیدواریم با به مدار آمدن این نیروگاه مشکلات جدی برق در قشم برطرف شود.

مومنی­ گفت:​ ایتالیا آخرین سرمایه گذاری خارجی برای ساخت نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی را در قشم انجام داد.

وی افزود: تقاضای ساخت ۸۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی دیگر را نیز انگلیس، ایتالیا و کره مطرح کردند که به نظر می‌رسد هرچه قدر جلوتر برویم وضعیت ما بهتر شود و می‌توانیم از سرمایه گذاری خارجی استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: یکی از مزیت‌های ویژه منطقه آزاد، ​ سرمایه گذاری خارجی است که باتوجه به مشکلات تحریم، ​ تقاضا برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف پتروشیمی، ​ تولید انرژی پاک، ­ پالایشگاه و فولاد و سرمایه گذاری در ساخت پل خلیج فارس وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، گمرک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
کت وشلوارو البسه ترک از مناطق آزاد وارد نمیشود بروید مرزها را پیگیر باشید
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
قاچاق را باید از گمرک ها پی گیری کنید از اتوبوس ها . از مسافرانی که به ترکیه میروند بپرسید اتوبوس ها چقدر موقع رفتن برای فروش گازوییل آنها معطل میشوند و موقع برگشت برای بارگیری اجناس