سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قاضی زاده هاشمی در دانشگاه تهران؛

در دنیا هیچ دوست ماندگاری نداریم/ شفافیت در مجلس مشهود است

محمود صادقی و سید احسان قاضی زاده هاشمی نمایندگان مردم تهران و فریمان عملکرد دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در سالروز شهادت شهید حسن مدرس و روز مجلس مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مناظره دانشجویی به مناسبت روز مجلس با موضوع بررسی عملکرد دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور محمود صادقی،‌ نماینده مردم تهران،‌ سید احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در سالن دهشور دانشگاه تهران برگزار شد.

قاضی زاده هاشمی در ابتدای برنامه ضمن گرامیداشت روز مجلس و سالروز شهادت آیت الله مدرس اظهار کرد: اگر بخواهیم نگاه دقیقی به جایگاه مجلس و تعالی بخشی آن داشته باشیم باید نظام انتخاباتی را بازنگری کنیم، به این دلیل که نظام انتخاباتی موجود در مجلس ترکیبی است  و بایستی در حوزه انتخابیه یک شهرستان نماینده منتخب آن در عین پرداختن به مسائل اجرایی استان یا شهرستان تصمیم‌گیری هم در سطح ملی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نمایندگان شهرستانی درگیر مسائل جزئی هستند افزود: این مسئله باعث پارادوکس در نوع رفتار و عملکرد مجلس می‌شود که در نتیجه مجلس همچون نظام حزبی سیاسی و حضور نمایندگان با کارکرد مناسب  در آن کمتر دیده می‌شود.

نماینده مردم فریمان تصریح کرد: در هر دوره مجلس این موضوع مطرح می‌شود که افرادی با یک لیست مشخص وارد شده  و بعد از مدتی تغییر موضع می‌دهند، ضمن اینکه با یکدیگر هم قسم شده که پای این لیست بایستند،‌ اما مدتی بعد نظر تغییر پیدا می‌کند، از طرفی دولت ها مجلس‌های مختلف را به سمت خود جذب کرده که این موضوع باعث تضعیف مجلس شده است.

این نماینده مجلس گفت: گاهی دولت‌ها با اعطای امکاناتی منطقه‌ای سبب تغییر رفتار نمایندگان می‌شوند و این امر سبب می‌شود نمایندگان در ایفای نقش نمایندگی خود دچار مشکل شوند.

وی در قسمت دیگری از سخنانش با بیان اینکه کمیسیون شوراهای مجلس در حال تدوین اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است تا نمایندگان به‌صورت استانی و منطقه‌ای انتخاب شوند؛ گفت: امیدواریم با تصویب این طرح، تراز نمایندگان راه‌یافته به مجلس افزایش یابد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به شفافیت آرا نمایندگان اذعان کرد: طبق قانون اساسی جلسات مجلس مانند رای اعتماد به وزرا و جلسات دیگر در مجلس به صورت علنی پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور عکاسان و خبرنگاران مختص مجلس بوده است گفت: جلسات نهادهای تصمیم‌ساز دیگر همانند؛ مجلس خبرگان رهبری،‌ هیئت دولت،‌ جلسه مسئولان قضایی، شورای نگهبان به صورت زنده  و مستقیم پخش نمی‌شود که این موضوع در شفافیت مجلس تاثیر بسزایی را به همراه داشت است.

نماینده مردم فریمان با تاکید بر اینکه شفافیت باید فراگیر باشد گفت:‌ همه مسئولان و نمایندگان باید تمامی موضع گیری های خود را در موضوعات مختلف بیان کنند که در این میان ممکن است نماینده‌ای با یک نوع نگاه و زاویه متفاوت هم وجود داشته باشد، اما باید مواضع خود را در میان افکار عمومی مطرح کند که ممکن است مخالفان و موافقانی را به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: طبیعتا پاسخگویی در مقابل موضع‌گیری‌های مهم بوده و ممکن است روزانه چندین رای گیری در مجلس انجام شود که در این میان تمامی جلسات خبرنگاران و تصویر‌برداران حضور دارند که عکاسان هم تصویر خبری نمایندگان را در هر زاویه ای شکار کرده و ارسال می‌کنند. به هر حال ما امیدواریم این رویه در تمامی  نهادهای تصمیم‌ساز اتفاق بیفتد ضمن اینکه حضور خبرنگاران و پخش جلسات به صورت زنده هم آنچنان غیر منطقی نیست.

نماینده مردم فریمان تصریح کرد: نبود ساختارهای حزبی و اینکه افراد پاسخگوی طرفدارانشان نباشند، باعث ایجاد تضاد در موضع‌گیری هر نماینده‌ای می‌شود برای همین برخی نماینده‌ها آرای خود را به راحتی تغییر داده یا پس می‌گیرند.

وی اذعان کرد: در متن قانون منع به کارگیری بازنشستگان استثنائات خیلی کمی وجود داشته و نظر خود رهبری، حذف اجازات خواسته رهبری بود. در خصوص دستگاه‌هایی که اجازه گرفتند به آنها گفتیم که دلیل اجازه خود را برای ما شفاف کنند که چه دلیلی ایجاد شده که نتوانسته‌اند جایگزینی برای بازنشستگان پیدا کنند.

قاضی زاده هاشمی  پیوستن به CFT و FATF را ریشه در پیوستن ایران به NPT دانست و افزود: پیوستن ایران به NPT مقدمه‌ای شد برای انجام بازرسی‌های بدون اطلاع بازرسان بین‌المللی و حرکت به سمتCFT و FATF در قالب CFT  شد و به کشورهای مختلف اجازه می‌دهیم که کلیه تبادلات و تراکنش‌های مالی افراد حقیقی و حقوقی ایرانی را رصد کنند و به دنبال آن اقدامات خصمانه را دنبال کنند.

نماینده مردم فریمان در مجلس ادامه داد: ما در دنیا هیچ دوست ماندگاری نداریم و روی هیچ کشوری نمی‌توانیم حساب کنیم. چرا که کشوری مستقل با مبانی ایدئولوژیک خاص خودمان هستیم. روسیه و چین دوستان واقعی ما نیستند. آنان خواستار پیوستن ایران به FATF هستند اما اجازه حضور ایران در پیمان شانگهای را نمی‌دهند. دلیل آن هم سیاست سلطه است.

وی خاطر نشان کرد:‌ در دنیا هر کشوری بر اساس قدرت ذاتی خودش به حساب می‌آید اما راه حل چیست؟ نباید خودمان پیش پیش به استقبال FATF برویم. در عرصه سیاست خارجی باید واقع گرا باشیم. راهبرد در برابر راهبرد و امتیاز در برابر امتیاز اما متاسفانه امتیاز دهی به طرف‌های غربی را به صورت یکجانبه در حال انجامش هستیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، مجلس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
پس تنها مجلس شفاف نباشد جلسات دیگر هم شفاف باشد