سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر جهاد کشاورزی هشترود؛

کشت ارقام جدید غلات و حبوبات در هشترود

مدیر جهاد کشاورزی هشترودگفت:ارقام جدید غلات و حبوبات در هشترود کشت می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، احمدی مدیر جهاد کشاورزی هشترود در جمع خبرنگاران از اجرای طرح امنیت غذایی مشترک ایران - ایکاردا (مرکز تحقیقات بین المللی در مناطق خشک) در این شهرستان خبرداد و گفت: در این طرح که پایگاه آن در روستای جغول علیا قرار گرفته ارقام مختلف گندم، جو، نخود، عدس و علوفه برتر کاشته می‌شود.

وی اظهار داشت: در این طرح ۲۵ رقم و لاین گندم نان، ۱۴ رقم و لاین جو، ۳۲ رقم نخود انتظاری، ۶ رقم و لاین عدس و ۶ رقم علوفه برتر با سه روش کشت مستقیم، کشت کم خاکورزی و مرسوم به صورت دیم کشت می‌شود.

وی افزود: این طرح در سال زراعی جاری تنها در شهرستان هشترود در آذربایجان شرقی اجرا خواهد شد و هدف اصلی آن تامین پایدار امنیت غذایی جامعه است.

وی گفت: افزایش تولید در واحد سطح و افزایش راندمان تولید در مزارع دیم از دیگر اهداف این طرح است.

احمدی همچنین با بیان اینکه اجرای این طرح در شهرستان با ایجاد پایگاه نوآورانه جهت بررسی سازگاری ارقام و روش‌های جدید به زراعی در استان و همچنین ایجاد مزارع نمایشی – ترویجی و انتقال دانش و فنون و یافته‌های جدید به مزارع کشاورزان صورت گرفته تصریح کرد: در اجرای این طرح افزایش سالانه پنج درصد راندمان تولید در مزارع دیم و در مجموع پنج سال افزایش ۲۵ درصدی هدف گذاری شده است.

مدیر جهاد کشاورزی هشترود اضافه کرد: در سال زراعی جاری چهار هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان به ایجاد این مزارع نمایشی – ترویجی این طرح اختصاص یافته است.

احمدی افزود: از دستاورد‌های اجرای این طرح در سال زراعی گذشته می‌توان به آشنایی کشاورزان با ارقام جدید و برتر گندم و جو از نظر بیشترین عملکرد نسبت به ارقام رایج کشت شده در شهرستان و همچنین آشنایی آن‌ها با ارقام جدید و برتر نخود و علوفه در شرایط دیم از نظر عملکرد و کارایی مصرف آب جهت افزایش سطح زیر کشت در جهت صیانت از منابع آب و خاک اشاره کرد.
شهرستان هشترود حدود ۸۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که پنج هزار هکتار آن را باغات تشکیل می‌دهد.

 

انتهای پیام/ش

ارقام جدید غلات و حبوبات در هشترود کشت می‌شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.