سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیشگیری از وقوع جرم در بین نیروهای مسلح

دادستان نظامی استان کرمان گفت: اولویت کاری سازمان قضایی نیرو‌های مسلح بحث پیشگیری از وقوع جرم در نیرو‌های مسلح است که تا کنون چند برنامه ۵ ساله تدوین و اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،نادر فرامرزپور دادستان نظامی استان کرمان گفت: دفاع از کیان کشور، مهم‌ترین وبزرگترین کاری است که می‌توان در سنگر نیرو‌های مسلح، برای کشور انجام داد وصیانت از این نقش در نیرو‌های مسلح بر دوش سازمان قضایی نیرو‌های مسلح است.

این مقام قضائی افزود: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به واسطه ایمان، اراده، سلامت، عزت نفس با تلاش و کوشش مستمر ضمن ارتقای امنیت عمومی کشور سلامت مجموعه خود را نیز بخوبی حفظ کرده اند.

فرامرزپور گفت: امروز نیرو‌های مسلح ما در بعد داخلی وخارجی الگوی مناسب برای همه اقشار جامعه وبرای نیرو‌های مسلح جهان هستند.

وی افزود: سازمان قضایی نیرو‌های مسلح ضمن رعایت شان و جایگاه نظامیان و حفظ اسرار نیرو‌های مسلح با حساسیت و قاطعیت کامل با هر گونه جرمی که مخل نظم و اقتدار نیرو‌های مسلح می‌باشد، برخورد قانونی نموده و در چارچوب وظایف قانونی خود و اجرای منویات مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مد ظله العالی)، ضامن حفظ سلامت و صیانت نیرو‌های مسلح است.

فرامرزپور گفت: بر اساس اصل ۱۷۲ قانون اساسی، برای رسیدگی به جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی و یا انتظامی اعضاء ارتش، ژاندارمری، شهربانی، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محاکم نظامی مطابق قانون تشکیل می‌شود ولی به جرایم عمومی آنان یا جرایمی که در مقام ضابط دادگستری مرتکب می‌شوند در محاکم عمومی رسیدگی می‌شود.

دادستان نظامی کرمان افزود: در حال حاضر صلاحیت‌های سازمان قضایی نیرو‌های مسلح بر اساس قانون اساسی و مصوبات مجلس شورای اسلامی ومجمع تشخیص مصلحت نظام و اجازه خاص از حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) رسیدگی به جرایم خاص نظامی و انتظامی اعضاء نیرو‌های مسلح، جرایم مرتبط با وظایف پرسنل وزارت اطلاعات، جرایمی که در حین تحقیقات و رسیدگی به جرایم خاص نظامی کشف می‌شود، جرائم اسرای ایرانی و اسرای بیگانه در کشور و جرائم حین خدمت نیرو‌های مسلح را برعهده دارد.

وی افزود: رسیدگی در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح همانند مراجع قضایی عمومی دو مرحله‌ای بوده و ابتدا پرونده در دادسرای نظامی مطرح (به استثاءجرائم تعزیری درجه ۷ و ۸ که طبق قانون مستقیماً در دادگاه نظامی رسیدگی می‌شود) و تحقیقات مقدماتی توسط بازپرسان و دادیاران، زیر نظر دادستان نظامی انجام می‌شود.

دادستان نظامی کرمان گفت: صلاحیت دادسرای نظامی استانی است و بر همین اساس درمرکز استان‌ها تشکیل و به پرونده‌های در صلاحیت این مرجع رسیدگی می‌کنند البته در صورت نیاز، در شهرستان‌ها نیزدادسرای نظامی ناحیه تشکیل می‌شود.

فرامرز پور افزود: دادستان نظامی استان بر اقدامات قضات دادسرای نظامی از حیث وظایفی که بر عهده دارند نظارت دارد و رئیس دادسرای نظامی ناحیه معاون دادستان نظامی استان مرکز استان است و بموجب ماده ۵۸۱ قانون آئین دادرسی کیفری اختیارات و وظایف رئیس، دادستان و دیگر مقامات قضایی سازمان قضایی استان همان اختیارات و وظایفی است که حسب مورد برای روسای کل دادگستری ها، دادستان‌های عمومی وانقلاب و سائر مقامات قضایی دادگستری مقرر شده است.

انتهای پیام/ی

اجرای عدالت در همه اقشار جامعه به خصوص قوای مسلح سبب ایستادگی در برابر تهدیدات می‌شود

برچسب ها: دادگستری ، دادگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.