سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس پلیس فتا استان کردستان تاکید کرد:

تبلیغ کار خود با تصاویر دیگران در فضای مجازی ممنوع است

عکاس حرفه‌ای مراسمات که به دنبال بازار گرمی و تبلیغات برای کار خود بود، با عبور از خط قرمزها و انتشار تصاویر یک مراسم برای تبلیغات کار خود نه تنها باعث نگرانی شهروندان سنندجی شد بلکه در پی شکایت با قانون و مراجع قضایی سر و کار پیدا کرد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  سرهنگ دوم مهدی دانش‌پور رئیس پلیس فتا استان کردستان با اشاره به مطلب فوق گفت: شهروندان برای انتخاب عکاس از مراسمات خود حتما از آتلیه‌های دارای مجوز و خوشنام استفاده نمایند تا گرفتار زیادخواهی یا ... عکاسان غیر مجوز‌دار نشوند و آبرو و حیثیت خود و شرکت کنندگان در مراسم خود را به خطر نیندازند.

وی با بیان اینکه عکاس حرفه‌ای یکی از آتلیه‌های سطح شهر سنندج که با انتشار تصاویر خصوص مراسمات موجب هتک حیثیت و پریشان خاطری شهروندان شده بود‌، گفت: در پی شکایت خانم جوانی مبنی بر اینکه فردی ناشناس در شبکه اجتماعی اینستاگرام تصاویر خصوصی مراسم عروسی وی و همسرش را منتشر کرده و مشکلات خانوادگی و اجتماعی را برای او به وجود آورده بود موضوع جهت بررسی در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

این مقام مسئول عنوان کرد: به دلیل تهدیدی که در این فضا شاکیه و خانواده‌اش را دچار نگرانی و پریشان‌خاطری کرده بود موضوع به‌صورت ویژه پیگیری گردید که در این راستا مأموران اداره مبارزه با جرائم پلیس فتا کردستان با به‌کارگیری روش‌های فنی و شگردهای تخصصی‌، مرد عکاس ۲۷ ساله به هویت ش‌– پ را شناسایی و دستگیر کردند.

وی افزود: متهم که عکاس حرفه‌ای مراسم عروسی است و دریکی از آتلیه های سطح شهر سنندج مشغول به کار می‌باشد در بازجویی‌های فنی مأموران پلیس با مشاهده مدارک مستدل و غیرقابل‌انکار، به بزه انتسابی اعتراف کرده و انگیزه خود را صرف تبلیغات آتلیه خود خواند، لذا پرونده همراه متهم تحویل مراجع قضایی گردید.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: بعضی آتلیه‌های عکاسی که جهت تصویربرداری در مراسمات حاضر می‌شوند فاقد مجوز هستند، همچنین تعدادی از این آتلیه‌ها نگاتیو فیلم‌ها را در پایان کار به مشتریان خود تحویل نمی‌دهند و آن را در بایگانی خود یا حافظه دستگاه‌های تصویربرداری نگهداری می‌کنند و بدونِ اجازه، تصاویر ثبت‌شده را به‌عنوان نمونه کار در اختیار سایر مشتریان قرار می‌دهند.

سرهنگ دانش‌پور خاطرنشان کرد: هر گونه بهره‌برداری از تصاویر مراسمات دیگران برای تبلیغ کار و ارائه آن به دیگران چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی جرم بوده و برخورد قانونی در پی دارد.

رئیس پلیس فتا استان کردستان یادآور شد: مهم‌ترین مجازاتی که برای این افراد در نظر گرفته‌شده طبق ماده ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی است که این اشخاص را به حبس از ۳ ماه تا یک سال و جزای نقدی از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ۶ میلیون ریال و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است و هر شخصی که با استفاده از تصاویر خصوصی دیگران، قصد تبلیغات داشته یا باعث جریحه‌دار کردن عفت عمومی شود برخورد قانونی شده و به مجازات محکوم خواهد.

وی هچنین در توصیه به شهروندان یادآور شد: حفظ حریم خصوصی چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی در گام اول بر عهده خود شهروندان است و آنها با رعایت موارد ساده ایمنی می‌توانند مانع از دست اندازی دیگران به حریم خصوص خود شوند.

سرهنگ دانش‌پور ادامه‌داد: انتخاب آتلیه‌های دارای مجوز و خوشنام برای عکاسی و فیلم‌برداری از مراسمات یکی از ضروریاتی که شهروندان باید به آن توجه نمایند. ضمن آن‌که در پایان کار حتما تمامی نسخه‌های اصلی تصاویر و فیلم‌های ضبط شده را باید از آتلیه دریافت کنند.

وی همچین یادآور شد: نگهداری این نسخه‌ها در حافظه سیستم‌هایی که به اینترنت متصل می‌شود اشتباه بوده و برای نگهداری این اطلاعات حتما باید از حافظه‌های جانبی مثل هارد اکسترنال استفاده نمود و این هارد نیز باید دور از دسترس دیگران باشد تا کسی نتواند از اطلاعات ذخیره شده در آن سوءاستفاده نماید.

انتهای پیام/

برچسب ها: ارتباطات ، برترین ها
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.