سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا:

باید نظارت بیشتری بر مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین صورت گیرد

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت:91 درصد خودروهای سنگین در حال تردد در تهران دارای برگه معاینه فنی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در سی و دومین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که در سازمان محیط زیست برگزار شد، با اشاره به بررسی آئین‌نامه جدید معاینه فنی، نظارت بر مراکز معاینه فنی، سامانه بارانه برای کامیون‌های درون‌شهری اظهار کرد: قبل از این حدود مجاز معاینه فنی توسط شورای عالی محیط زیست تعیین می‌شد، اما این شورا با فاصله‌های زمانی طولانی تشکیل جلسه می‌داد که این موضوع در مصوبه جدید هیئت وزیران به سازمان محیط زیست محول شد که براساس مصوبه جدید حد مجاز معاینه فنی نیز از سوی سازمان محیط زیست تعیین و پیشنهادات آنها به وزارتخانه‌های کشور، صمت و راه و شهرسازی اخذ می‌شود.

وی افزود: کمیته فنی تخصصی مربوط به حدود مجاز معاینه فنی در سازمان محیط زیست با حضور نمایندگان 3 دستگاه وزارت کشور، وزارت صنعت، وزارت راه تشکیل شد که آئین‌نامه جدید مربوط به حدمجاز معاینه فنی تهیه و از سوی این سه دستگاه اعلام شد که بر همین اساس سه نامه به وزیر مربوطه نیز در این رابطه ارسال شده است.

حسینی گفت: سه سطح معاینه فنی معمولی (زرد) معاینه فنی برتر (سبز) و معاینه فنی ویژه (آبی) در نظر گرفته شده است که هریک از سطوح معاینه فنی در کدام شهرها و در چه نواحی باید اعمال شود.

وی در ادامه بیان کرد: اجرای این سه سطح معاینه فنی برای خودروهای سبک و سنگین امکان‌سنجی شده است.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: خودروهای سنگین دیزلی از نظر آلایندگی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند، چرا که بسیاری از آنها با وجود داشتن معاینه فنی بسیار دودزا هستند و بسیاری از این خودروهای سنگین در تست مجدد معاینه فنی رد شده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد در مراکز معاینه فنی نظارت بسیار ضعیف است.

وی افزود: 91 درصد خودروهای سنگین در حال تردد در تهران از خارج از تهران برگه معاینه فنی اخذ کرده‌اند که این به دلیل گستردگی این مسئله است که لازم است برای این موضوع نیز فکری کرد.

حسینی گفت: باید نظارت را بر مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین افزایش دهیم. ما سعی داریم 16 خط معاینه فنی در تهران و استان البرز را به شکل شرکتی پایش کنیم و از شهرداری تهران نیز درخواست می‌کنیم که هرچه سریعتر قرارداد این موضوع را منعقد کند تا بتوانیم بازدستی و پایش از مراکز فنی را حداقل در تهران و استان البرز به صورت دقیق انجام دهیم.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در ادامه جلسه با اشاره به ضعف اداره کل محیط زیست استان‌ها در موضوع نظارت بر مراکز معاینه فنی، تأکید کرد: در ادارات کل محیط زیست استان‌ها افرادی را برای بازرسی از مراکز معاینه فنی سبک آموزش داده‌ایم، اما همکاری مدیران استان‌ها با سازمان محیط زیست در این رابطه مناسب نبوده و همکاری صورت نگرفته است.

وی افزود: انتظار سازمان محیط زیست از ادارات کل محیط زیست استان‌ها در این زمینه کاملا مشخص است و حتی فرم‌هایی را نیز در این خصوص به استان‌ها ارسال کرده‌ایم، اما تاکنون متأسفانه نتایج بازرسی‌ها بسیار پراکنده و نامشخص بود.

حسینی خاطرنشان کرد: از وزارت کشور درخواست می‌کنیم که سازمان محیط زیست نیز بتواند به اطلاعات سیمفا دسترسی داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: معاینه فنی ، خودرو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.