سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

نگاه غلطی در بودجه ریزی کشور وجود دارد/ مهم ترین تفاوت بودجه سال آینده نسبت به سال جاری کاهش قابل توجه فروش نفت است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع اشتغال و ترمیم قدرت خرید مردم در بودجه 98 پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اشتغال و ترمیم قدرت خرید مردم در بودجه 98 موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه 7 آذر ماه بود که با حضور هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و محمدهادی سبحانیان اقتصاد دان برگزار شد.

هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه مجلس در ابتدای برنامه با اشاره به اینکه منابع بودجه 98 تفاوت چندانی با منابع سال های قبل ندارد، گفت: ما سه منبع بودجه داریم که منبع اول درآمدها می باشد که شامل مالیات ها است به طور مثال؛ ما در بودجه سال 97 مجموع دریافت هایمان بیش از 386 هزار میلیارد تومان بود که از این مبلغ 216 هزار میلیارد از طریق درآمدها بدست آمد و شامل مالیات ها، عوارض گمرکی و سایر درآمدهای دولت از طریق واگذاری دارایی های سرمایه ای، فروش نفت و معایانات گازی به حساب می آید.

وی ادامه داد: همچنین واگذاری دارایی های مالی شامل دوبخش؛ فروش شرکت های دولتی و دیگری فروش اوراق مشارکت و اسناد خزانه ریزی می باشد که به نوعی استقراض از منابع سال های بعد هم به حساب می آید که یکی از نقاط آسیب پذیر پرورژه های عمرانی این بخش از منابع دولتی است.

قوامی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام تاثیر جدی بر فروش نفت داشته است، افزود: این موضوع تاثیر بسزایی در درآمدهای کشورها به همراه داشت که از این رو می توان با توجه به درآمدهای پیش بینی شده در سال های 96 و 97 ظرفیت مناسبی را برای تدوین بودجه سال 98 به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: ارزش افزوده مهم ترین منبع درآمدی دولت به حساب می آید و زمانی که فضای کسب و کار مناسب نمی شود، به نوعی این درآمدها را تحت تاثیر قرار می دهد، از همین رو به دلیل محدودیت های به وجود آمده در این زمینه در 8 ماه اخیر بیش از 29 میلیارد دلار واردات داشتیم که نسبت به عملکرد سال گذشته این روند کاهش پیدا کرده است.

محمد هادی سبحانیان اقتصاد دان در ادامه برنامه اظهار کرد: منابع دولت عمدتا؛ درآمد های مالیاتی،گمرکی، فروش نفت و واگذاری دارایی های مالی است و مهم ترین تفاوتی که در بودجه سال آینده نسبت به سال جاری با نگاه واقع بینانه وجود دارد کاهش قابل توجهی در فروش نفت بوده وپیش بینی می شود که درآمد های مالیاتی رشد چندانی نداشته باشد.

قوامی تصریح کرد: معمولا شاخصی که کارایی دولت را می تواند نشان دهد همین مسئله بودجه است و مهم ترین شاخصه برای کارآمدی دولت است، ضمن اینکه دولت ها در این چند ساله هنر خود را در این زمنیه نشان داده اند، آنچه که در دولت یازدهم و دوازدهم مورد توجه قرار گرفت همین واگذاری دارایی های مالی یا انتشار اوراق بود که همین موضوع بر پرورژه های عمرانی کشور تاثیر گذاشته و عمدتا پیمانکاران ما را به چالش دچار کرده است، به همین خاطر منبع درآمدی جدیدی را نمی توان متصور بود و متاسفانه ما نگاهی غلطی را در بودجه ریزی کشور شاهد هستیم که در واقع بودجه را ابزار کسب درآمد دانسته؛ به طور مثال مالیات صرفا در زمینه کسب درآمد مورد استفاده قرار گرفته است.

عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت رفاه در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه در شرایط پیش رو فضای مناسبی را برای اشتغال پیش بینی نمی کنیم افزود: در دوره هایی سهم بودجه اشتغال نسبت به جی دی پی باید افزایش پیدا کند، تجربه کشورهای مختلف از جمله آلمان نشان می دهد که سهم هزینه های اشتغال افزایش یافته است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت رفاه با بیان اینکه روش های جاری در کشور به این صورت است که منابع برای وام اختصاص می یابد که در نهایت باید اذعان داشت که وام منجر به اشتغال نمی شود ادامه داد: متاسفانه منابع کم تر و محدود تر شده است، پیش بینی شده تا اگر در سال 98 افزایش قیمت حامل های انرژی را داشته باشیم از این محل منابع تأمین شود و بر اساس قانون 5 درصد از ورودی صندوق توسعه ملی را به این امر اختصاص داد.

منصوری با اشاره به اینکه منابع متاسفانه به سمت حوزه های دیگر سوق پیدا می کند خاطرنشان کرد: بنا به اذعان مرکز پژوهش های مجلس برای اولین بار در حوزه سیاست های اشتغال برنامه استراتژیکی تحت عنوان اشتغال فراگیر تدوین شده و سند ملی اشتغال مبتنی بر کار شایسته در اختیار نظام اجرایی است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت رفاه با بیان اینکه ما برنامه داریم تا علاوه بر تثبیت اشتغال 699 هزار شغل جدید را ایجاد کنیم گفت: در این خصوص باید منابع تأمین شود و هدف گذاری به صورت دقیق باشد.

قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه منابع بودجه98 تفاوت چندانی با منابع سال های قبل ندارد اظهار کرد: اگر بخواهیم از طریق شوک های قیمتی منبع به دست آوریم و با آن منبع اشتغال ایجاد کنیم ، شرایط را سخت تر می کند .

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه یک و نیم میلیارد دلار به اشتغال روستایی باید اختصاص داده می شود که در گام اول750 میلیون دلار در اختیار بانک ها گذاشته شد و در نهایت وقتی با شوک ارزی مواجه شوديم بسیاری از کسانی که تسهیلات دریافت کردند با محدودیت مواجه شدند گفت: بودجه باید واقعیتر و منقبض تر باشد.

وی با اشاره به اینکه اشتغال بحث مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد افزود: در بودجه سال97 ، 71 هزار میلیارد تومان منبع برای اشتغال در نظر گرفته شده، لذا 20 درصد از بودجه ردیف های عمرانی را کاهش داده اند، در رابطه تبصره18 هنوز عملکردی نداریم در حالی که8 ماه از سال گذشته و این مسئله آسیب رسان است.

سبحانيان با اشاره به اینکه باید زمینه و شرایط تولید را در کشور تسهیل کنیم تا با رونق تولید اشتغال ایجاد شود گفت: نا اطمینانی به لحاظ شرایط منطقه و بین الملل سبب ایجاد فشار به تولید کننده شده است، متاسفانه برنامه بلند مدت و راهبردی پیرامون اشتغال نداریم و منابعی که برای آن در نظر گرفته می شود محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه اشتغال با بودجه سال98 حل نمی شود بلکه نیازمند برنامه بلند مدت هستیم افزود: در بودجه سال 97 مقرر شده بود که از محل افزایش قیمت حامل های انرژی اشتغال ایجاد شود ، ما با سیاست های متناقض در رابطه با اشتغال روبرو هستیم، منابع باید به درستی دیده شود تا کسری بودجه واقعی نیز تشخیص داده شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.