سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سران کشور‌های بزرگ در چه شرایطی در نشست گروه بیست شرکت می‌کنند؟

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی وضعیتی پرداخته است که سران کشور‌های عضو گروه بیست قبل از حضور در نشست این گروه در آرژانتین، در آن قرار دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشست گروه بیست اوایل هفته آینده در آرژانتین برگزار می‌شود. خبرگزاری فرانسه در گزارشی به شرایطی پرداخته است که سران کشور‌های عضو این گروه قبل از حضور در این نشست دارند:

آلمان
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بر خلاف نشست قبلی گروه بیست که سال ۲۰۱۷ در هامبورگ برگزار شد در پایان دوره سیاسی خود قرار دارد و در صحنه بین المللی به صورت کامل تضعیف شده است. مرکل با آگاهی از اینکه اقتصاد آلمان تا حدودی به صادرات وابسته است با هر نوع تدابیر حمایت گرایانه که می‌تواند تجارت آزاد را با مشکل مواجه کند مخالفت خواهد کرد و در بوئنوس آیرس بار دیگر از چند جانبه گرایی حمایت می‌کند.

عربستان سعودی
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در حالی در نشست گروه بیست حضور می‌یابد که رسوایی قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی که در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شد، وجهه بین المللی او را متزلزل کرده است. سازمان غیر دولتی حقوق بشر از آرژانتین خواسته است ولیعهد عربستان سعودی را در ارتباط با این پرونده و جنگ یمن تحت پیگرد قرار دهد. 

آرژانتین
مائوریسیو ماکری، رئیس جمهور آرژانتین در حالی میزبان رهبران قدرت‌های بزرگ جهان خواهد بود که کشورش، سومین اقتصاد آمریکای لاتین با بحران اقتصادی شدید، تورم سالانه ۴۵ درصدی و رکود اقتصادی رو به رو است که این رهبر راست گرای میانه رو را تضعیف کرده است. رئیس جمهور آرژانتین که ریاست گروه بیست را بر عهده دارد، امیدوار است در این شرایط به شدت بحرانی و به رغم اختلاف نظر‌های بین المللی بزرگ، درباره بیانیه نهایی این نشست بین کشور‌های عضو اتفاق نظر ایجاد کند.

برزیل
میشل تمر، رئیس جمهور برزیل در حالی به بوئنوس آیرس سفر می‌کند که به پایان دوره خود رسیده و محبوبیت خود را از دست داده است. همه نگاه‌ها متوجه ژایر بولسونارو راست گرای افراطی، رئیس جمهور منتخب برزیل است که از اول ژانویه با دولت محافظه کار افراطی، کار خود را آغاز می‌کند. 

چین
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین از شخصیت‌های مورد توجه نشست گروه بیست خواهد بود. او در حالی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیدار می‌کند که اعمال تعرفه‌های گمرکی متقابل بین پکن و واشنگتن اقتصاد جهانی را به لرزه در آورده است. رئیس جمهور چین در دفاع از چند جانبه گرایی و مخالفت با حمایت گرایی سخنرانی خواهد کرد. 

آمریکا
۱۰ سال بعد از نشست نخست گروه بیست که با دفاع از چند جانبه گرایی همراه بود، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با شعار "اول آمریکا" در بوئنوس آیرس حاضر می‌شود. ترامپ همچنین تصمیم گرفته است در نشست‌های دو جانبه، همتایان چینی و روس خود را تحت فشار قرار دهد.

فرانسه
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در نشست گروه بیست که "مناقشه آمیز" پیش بینی می‌شود تلاش خواهد کرد اصلاح سازمان تجارت جهانی را به پیش ببرد و توافقنامه آب و هوایی پاریس را به رغم تنش‌ها بین چین و آمریکا که احتمال دارد این نشست را تحت تاثیر قرار دهد، حفظ کند.

انگلیس
ترزا می‌ به عنوان یک نخست وزیر انگلیس بعد از جنگ فالکلند در سال ۱۹۸۲ به آرژانتین سفر می‌کند. نخست وزیر محافظه کار انگلیس در چند روز به رای گیری تعیین کننده در پارلمان (۱۱ دسامبر) درباره توافقنامه برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) با مشکل رو به رو است. نمایندگان پارلمان انگلیس احتمال دارد مانع تصویب این توافقنامه شوند.

روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به دلیل ثبات اقتصادی بعد از بحران ۲۰۱۵ - ۲۰۱۴ (تورم پایین و کسری بودجه کنترل شده) قدرتمند‌تر شده است و بی تردید از شخصیت‌های مطرح نشست گروه بیست خواهد بود. روسیه محور مسائل بین المللی بزرگ مثل جنگ سوریه، بحران اوکراین و تحریم‌های غربی یا تنش روسیه-آمریکا به حساب می‌آید. اما بعد از تنش بین مسکو و کی‌یف دیدار پوتین با ترامپ به شدت مورد توجه است و احتمال دارد لغو شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.