سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هنر کاشی هفت رنگ شیراز ملی می‌شود

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی فارس از تهیه پرونده هنر کاشی هفت رنگ شیراز به منظور طرح در شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حیدر علی زاهدیان نژاد معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی فارس اظهار کرد: پرونده هنر کاشی هفت رنگ شیراز به دلیل قدمت و روش تولید اثر، برای طرح در شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور تهیه شده است و امیدواریم با ثبت ملی این هنر، ضمن معرفی بیش از پیش آن، از هنرمندان و صنعتگران شاغل در این عرصه حمایت صورت گیرد.

وی ادامه داد: کاشی هفت رنگ، نوعی کاشیکاری متعلق به معماری دوران اسلامی است و از کنار هم چیدن کاشی‌های لعاب دار سفید به ابعاد ۱۵ در ۱۵ و ۲۰ در ۲۰ سانتی متر و رنگ آمیزی با رنگ‌های مختلف به دست می‌آید.

این مقام مسئول اظهار کرد: کیفیت و ترکیبات خاص لعاب در کاشی هفت رنگ شیراز از شاخصه‌های مهم این هنر می‌باشد و از نمونه‌های بارز این هنر در کاشیکاری مسجد وکیل، مسجد نصیرالمللک و خانه زینت الملوک به کار رفته است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان فارس بیان کرد: هفت رنگ متداول و رایج در ساخت این نوع کاشی شامل رنگ‌های سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه‌ای، قرمز، زرد و حنایی است که عموما در اماکن تاریخی و متبرکه از این نوع کاشی‌ها زیاد استفاده شده است و نسبت به انواع کاشی‌های دیگر از برتری خاصی برخوردار است.

انتهای پیام/چ

تهیه پرونده هنر کاشی هفت رنگ شیراز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.