سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از تذکر به مسئولان برای رشد صنعت فضایی تا آمادگی تهران در مقابل زلزله

وزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبرو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

کمبود دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی به دلیل تغییر نظام آموزشی

محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت:امسال در دانشگاه جامع علمی کاربردی شرایط خاصی جاری است؛ نظام جدید آموزش و پرورش تغییر کرده است و در نظام جدید 6-3-3 همه دانش آموزان موظف هستند که 12 سال درس بخوانند.

وی ادامه داد: به دلیل تغییر نظام آموزش و پرورش، دانش‌آموزان از هنرستانی فارغ‌التحصیل نمی‌شوند و باید همه آنها در طول 12 سال، تحصیل را به پایان برسانند.

امید بیان کرد: امسال به دلیل تغییر نظام آموزشی دچار کمبود دانشجو هستیم ولی ما در سال 96 نسبت به سال قبل در حدود 15 درصد بیشتر دانشجو جذب کرده‌ایم.

پایان نامه‌های فرهنگی و اجتماعی ۷ برابر بیشتر حمایت می‌شوند

مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت:طرحی به تازگی در هیئت رئیسه دانشگاه تصویب شده است مبنی بر این‌که دانشگاه از این به بعد از پایان‌نامه‌هایی که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نوشته شوند، حمایتی ویژه خواهد داشت.

وی ادامه داد: درصورتی که پایان‌نامه‌ها در حوزه عناوین موردنظر که به دانشگاه ارائه شده است تدوین شوند، تا هفت برابر از حمایت بیشتر دانشگاه برخوردار می‌شوند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران حمایت از طرح‌های ویژه انجمن‌های علمی دانشجویی در سطوح ملی و بین‌المللی و همچنین برنامه‌ریزی در جهت ارتباط با جامعه دانش‌آموزی را از جمله طرح‌هایی معرفی کرد که معاونت فرهنگی دانشگاه تهران به دنبال عملی کردن آن‌هاست.

تصویب برنامه آموزشی و سرفصل‌های درسی رشته آموزش زبان آلمانی

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ۱۵۹ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارش روند تدوین «سند ملی تحول علوم انسانی» توسط حجت‌الاسلام‌ کاظمینی ارائه شد.

دستور بعدی جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، بررسی برنامه آموزشی و سرفصل‌های درسی رشته آموزش زبان آلمانی در مقطع کارشناسی ارشد بود که گزارشی در این زمینه ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به اهداف بازنگری در این برنامه درسی در چهار محور روزآمدی، بومی‌سازی و اسلامی سازی برخی از سرفصل‌ها و برنامه‌ها نیز تشریح شدند.

پس از ارائه این گزارش، حداد عادل با اشاره به نقش مستشرقین آلمانی در شناخت اسلام و مشرق زمین گفت: آلمانی‌ها در زمینه شرق‌شناسی بسیار فعال بوده و هستند.

۹۰ درصد پایان‌نامه‌های دانشجویی کارایی ندارند

احمد چلداوی استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت گفت:در حال حاضر پایان‌نامه‌ها در راستای تأمین دو هدف نوشته می‌شوند؛ هدف اول کسب مدرک دانشگاهی و هدف دوم ارتقای اعتبار استاد؛‌ از این رو بیش از 90 درصد از پایان‌نامه‌های ارائه شده در راستای حل مشکلات صنعت نبوده و کارکردی در این زمینه ندارد.

وی افزود: به دلیل هدفمند نبودن پایان‌نامه‌ها و انگیزه‌هایی چون کسب مدرک دانشگاهی یا ارتقای اعتبار علمی استاد، شکافی بزرگ بین صنعت و مرزهای دانش ایجاد خواهد شد،‌ و شاهد این موضوع هستیم که در حالی که دانشگاه‌های ما در حوزه دانش در مرزهای جهانی حرکت کرده و حتی از آن جلو می‌زند اما متأسفانه در عرصه صنعت پیشرفتی چشم‌گیر نداشته‌ و به نحوی در این باره دچار عقب افتادگی‌هایی شده‌ایم.

آیا تهران برای مقابله با زلزله آماده است؟

مهدی زارع استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و عضو وابسته فرهنگستان علوم گفت:سناریوهایی مختلف در این باره ارائه شده اما هنوز برآوردی دقیق از میزان خسارت یک زلزله در تهران مشخص نشده است و هنوز جواب دقیق و علمی بر پایه داده‌های واقعی که به‌طور سیستماتیک برداشت شده باشد برای این موضوع نداریم.

زارع افزود: شرایطی مختلف در تهران وجود دارد؛ هر روز صبح، جمعیتی حدود 4.5 میلیونی وارد تهران و عصر از تهران خارج می‌شوند. از طرفی در تهران جمعیت سرگردان وجود دارد که در طول روز در سطح شهر تردد دارند و برآوردها نشان می‌دهد حدود 2 تا 2.5 میلیون جمعیت سرگردان در طول روز داریم که این موارد هیچ کدام در محاسبات زلزله در نظر گرفته نشده است.

وی بیان کرد: ساخت بنا بر روی پهنه گسل فعال در آیین‌نامه‌های زلزله منع شده و یا حداقل توصیه شده تا فقط بناهای معمولی و ساختمان‌های یکی دو طبقه امکان ساخت داشته باشند و باید از تجمع و انبوه‌سازی اجتناب شود. در منطقه‌های اشاره شده اما علاوه بر ساخت بنا بر روی پهنه گسل، خطر لغزش جدی هم وجود دارد.

زارع ادامه داد: اغلب بناهای 8 تا 12 طبقه یا بلندتری که اکنون روی پهنه گسل شمال تهران در مناطق سوهانک، شهرک شهید محلاتی، کاشانک، گلابدره، محله امامزاده قاسم، باغ‌شاطر، دربند، ولنجک، کوی دانشجو، شمال فرحزاد، حصارک کن و کل ناحیه شمالی منطقه 22 ساخته می‌شوند،‌ بر روی شیب‌های 30 تا بیش از 70 درجه احداث می‌شوند. در این شیب‌ها حتی در شرایط بدون زمین‌لرزه هم احتمال بسیار بالایی برای زمین لغزش و بروز مشکلات دیگری در فصل زمستان وجود دارد و در صورتی که زلزله رخ دهد، این دامنه‌های تحت خطر ، مشکلات مضاعفی را ایجاد خواهند کرد.

تذکر به مسئولان برای رشد صنعت فضایی

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت:در این جلسه به ارتقای رتبه زبان فارسی اشاره شد و ارتقای این زبان به عنوان زبان علم بسیار خوب بوده است و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷، ۱۵ رتبه در این حوزه ارتقا داشته ایم.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره راه‌های ارتقای زبان فارسی اظهار کرد : باید راهکارهایی اساسی برای ارتقای این زبان تدوین شود و تولید مقالات به زبان فارسی یکی از این راه حل‌ها است.
وی درباره صنعت فضایی ایران گفت: نشستن دومین مریخ نورد آمریکایی در سطح این سیاره دومین بحث جلسه بود و در همین راستا تذکراتی به مسولان سازمان‌های متولی داده شد در گذشته شاهد رشد خوبی در صنعت فضایی بودیم و نباید در این علم دچار رکود شویم.

جزو ۵ کشور اول جهان در رشد آموزش عالی هستیم

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد گفت: آنچه در این برنامه تحت نظر است تنها بررسی چالش‌ها نیست بلکه ایجاد شبکه تحقیق است و این سرمایه داشنگاه آزاد محسوب می‌شود.
رئیس دانشگاه آزاد درباره برنامه‌های پژوهشی گفت: ۸۲ رشته علمی، ۹۲۴ برنامه پژوهشی در سامانه وجود دارد و حدود ۶ هزار برنامه تدوین شده است.

وی با اشاره به دستاوردهای ایران افزود: حضرت آقا فرموده‌اند که همه امور باید سازمان یافته باشند و تحقیق هم باید سامان یافته انجام شود.

طهرانچی با اشاره به تحقیق سامان یافته ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند تحقیق باید سامان یافته باشد و این سامانه در راستای سامان دادن به تحقیقات است و همچنین در این برنامه ارتباط صنعت و دانش پیش بینی شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.