سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

کالاهای خارجی 150 درصد و کالاهای داخل بین 80 تا 120 درصد افزایش قیمت داشته‌اند/ شرایط موجود در بازار لوزام خانگی شرایط مطلوب مردم نیست

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بازار نابسامان لوازم خانگی پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بازار نابسامان لوازم خانگی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه 5 آذر ماه بود که با حضور محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی و محمدرضا غزنوی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی برگزار شد.

در ابتدای برنامه محمدرضا غزنوی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی اظهار کرد: قیمت مصوب برای لوازم خانگی دو نوع بوده که یکی قیمت کارخانه و دیگری قیمت مصرف کننده است، در شرایطی که بازار کشش نداشته باشد طبق یک چارچوب مشخصی عمل می شود، ضمن اینکه فروشنده از منابع مالی خود استفاده می کند و حتی کم تر از این قیمت هم به مشتری عرضه می شود.

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش قدرت خرید مردم برخی کالاها با استقبال مناسبی مواجه شدند، ادامه داد: با این حال می توان گفت که در حال حاضر بازار در رکود قرار دارد، ضمن اینکه از لحاظ قیمت شرایطی چندان مناسب را شاهد نیستیم.

محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به افزایش قیمت های تولیدات داخلی، تصریح کرد: بنده با ادعا و اسناد می توانم بگویم که از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون کالاهای خارجی حدود 150 درصد و کالاهای داخل بین 80 تا 120 درصد افزایش قیمت داشته است که در این میان ما همه دنبال گران فروش بودیم که در این میان گران فروشانی هستند که نامشهود می باشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: ما در کشور کالاهای داخلی داریم که اصلا ارزه وری ندارند.

غزنوی در ادامه با بیان اینکه ما نمی خواهیم که مدیون مردم شویم، اضافه کرد: در رابطه با موضوع توزیع مویرگی و کاهش توزیع از سوی تولید کنندگان می توان بر اساس آماری وزارت صنایع اعلام کرد که حدود 40 درصد در 6 ماه اول سال جاری نظام توزیع با کاهش مواجه بوده است، به طور مثال ما در لباسشویی 39.5 در 6 ماه اول سال جاری کاهش قیمت داشتیم که اگر کاهش تولید داشته باشیم در نتیجه نظام توزیع در بازار هم با مشکل مواجه می شود.

در ادامه ارتباط تلفنی با سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی برقرار شد و وی اظهار کرد:شرایط موجود در بازار لوزام خانگی شرایط مطلوب مردم نیست؛ متاسفانه بازار هم شرایط مناسبی را ندارد، ضمن اینکه قانون نظام سنجی مصوب سال 1392 موضوع نظارت بر بازار را مستقیم به اتحادیه و اصناف واگذار کرده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون با این هجمه تخلفاتی که در بازار صنفی وجود داشته و سه هزار و 153 پرونده در شعب سازمان تعزیرات حکومتی سراسر کشور ثبت شده است که با حجم تخلفات به صورت میانگین هر استان به طبع خود 100 پرونده را در این زمینه به دنبال دارد که 90 درصد این تخلفات در حوزه گران و کم فروشی می باشد و در دو هزار و 165 پرونده حکم پرداخت جزای نقدی به مبلغ 74 میلیارد ریال صادر شده است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: با توجه به اینکه متاسفانه ما تخلفات بسیاری در بازار لوازم خانگی شاهد هستیم، اگر هموطنان ما شکایت در زمینه کم و گران فروشی و .. را دارند، باید به اتحادیه مربوطه مراجعه کنند، ولی تخلف واحدهای تولیدکننده را همکاران ما در سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان انجام می دهند.

محمدرضا کلامی مدیر کل امور اقتصادی وزارت صمت با اشاره به اینکه با افزایش نرخ ارز، قاچاق به طور کلی تعطیل شده، گفت: بواسطه سیاست حمایت از تولید داخلی، واردات محصولات لوازم خانگی ممنوع اعلام شده و علیرغم دادن فرصت ،تولید کننده حرکت رو به جلو نداشته است.

وی با بیان اینکه اگر تولید بر مبنای بهای تمام شده نباشد، از بین می رود خاطرنشان کرد: همه مراجع به دنبال حذف قاچاق هستند، زیرا این موضوع مخل تولید است، برای تولید کننده این فضا را ایجاد کرده ایم تا به افزایش تولید و کاهش بهای تمام شده بپردازد، اما شاهد نتیجه ای از سوی تولید کنندگان پیرامون ظرفیت به وجود آمده نیستیم.

مدیر کل امور اقتصادی وزارت صمت با اشاره به اینکه در برخی محصولات با کاهش تولید روبرو هستیم، از تاریخ 5/16 به این سو ارز واردات قطعات یدکی لوازم خانگی قطع شد گفت: با داخلی شدن قیمت، بازار از التهاب و واسطه گری افتاده و به سمت رکود رفته است.

کلامی با اشاره به اینکه اپليکيشن موبایل باید ایجاد شود تا در آن قیمت همه محصولات درج شده باشد افزود: توليدکننده باید سر پا بایستد و تولید در حد شأن مردم باشد، با تغییر ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی ، تولیدکنندگان به افزایش صد در صدی منابع نیازمند هستند و بانک مرکزی با تمام توان ارز را تامین خواهد کرد.

محمدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار در رکود است ادامه داد: هیچ تولیدکننده داخلی تخلفی در مورد احتکار و اختفا نداشته است، توليدکننده باید لیست قیمت های خود را به سازمان حمایت ارائه کند تا در سامانه124 درج شود لذا ، عدم افزایش قیمت لوازم خانگی براساس مولفه های تولید سبب نابودی تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه شرایط برای تولید کننده سخت تر شده و از لحاظ قیمت لوازم خانگی شرایط چندان مناسبی را شاهد نیستیم افزود: تولیدکنندگان باید یا سازمان حمایت در مورد قیمت ها به توافق برسد ، هر گونه افزایش قیمت را می توان در سامانه124 مشاهده کرد ، مگر اینکه تولید کننده با سازمان حمایت به توافق نرسیده باشد، تلویزیون با 23 درصد و یخچال با 31 درصد ظرفیت کار می کند.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه امروزه گشایش اعتبار صورت نمی گیرد گفت: امروز 25 برابر نسبت به سال گذشته نیاز به سرمایه در گردش داریم به طوری که هیچ کمکی از سوی دولت نشده و در طی 25 روز گذشته ارزی به تولید کننده اختصاص داده نشده است.

محمد طحان پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون قیمت کالاهای خارجی حدود150 درصد و کالاهای داخلی بین80 تا 120 درصد افزایش یافته است ادامه داد: قیمت لوازم خانگی ایرانی نزدیک به قیمت محصولات خارجی شده است.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه در بازار ضعف در نظارت وجود دارد افزود: بخشی از نظارت بر عهده اتحادیه است، 3 هزار و53 پرونده در هشت ماهه سال جاری تشکیل شده است که کل جمع جریمه7 میلیارد و 400 میلیون تومان است که البته قطعا میزان تخلفات بیشتر است .

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
سیدجاسم موسوی
۱۱:۱۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
در أین آشفته بازار کارگری دیدم چپ چپ به گوجه نگاه می کرد و جرأت خرید نداشت
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
یه فکر اساسی بکنید برای چی اینقدر تورم بالا رفته؟
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
یه فکر اساسی بکنید برای چی اینقدر تورم بالا رفته؟
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
برای چی اینقدر تورم بالا رفته؟
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
تولیدکنندگانی که قیمت را بالا میبرن فکر میکنن سود میکنن اما این یک نوع خودکشی اقتصادی است.
فروشگاه زنجیره ای دیدم که میگفت فروشش یک سوم هم کمتر شده. علت آن همین افزایش قیمتهای افسارگسیخته است که در نهایت ضرر آن هم به همان تولیدکننده های گرانفروش برمیگرده.
ح
۱۱:۰۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
ناراحت نباشید تورم ۱۸ درصده
:(((
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
کارگر ساده در بازار هستم پیرو سنت پیامبر به تازگی ازدواج کردم بعد از چند سال کار کردن 30میلیون تومان پس انداز کرده بودم و چون قراربود مقداری از لوازم خانه را من بخرم فقط در یک فقره 7500000 تومان بابت یخچال ایرانی دادم 2500000 تومان فرش ماشینی معمولی و فکر کنم اگر بخواهم تلویزیون بخرم 5 میلیون تومان دیگر باید بدهم رهن کامل یک خانه 50 متری در ورامین 30 تا 35 میلیون است ، دنبال وام ازدواج هم رفتیم ضامن های ما را قبول ندارند ، من ماهیانه 1200000 تومان در آمد دارم به فکر آن هستم که ازدواج نکنم بهتر است تا شرمنده خانواده آینده ام نباشم . ما واقعا حق زندگی کردن نداریم
سیدجاسم موسوی
۱۸:۱۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
خوب شما سختیهای زندگی رو سخت تر کردی رو خودت،یخچال دو میلیون و پونصدی میگرفتی،این قد گرون خریدی !! از کجا خرید کردی؟ نکنه از کویت خریدی؟تازه تلویزیون ده میلیونی هم تو بازار هست یعنی باید یک سال کار کنی تلویزیون بخری
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
یاد باد یاد اون مردای دلاور وشجاع ودلسوز مردم
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
ما تورم نداريم تورم ماه 12 درصداست
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
قشر ضعیف و کارگر وکارمندچیکار کنند
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
قشر ضعیف و کارگر وکارمندچیکار کنند
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
موبایل 900تومانی شده 3میلیون
عطا
۰۸:۲۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
سلام . تمامي لوازم خارجي، بين 250 تا 300 درصد افزايش قيمت داشته اند نه 150 درصد . اگه يه سري به بازار بزنيد خودتان متوجه خواهيد شد
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
شرایط مطلوب مردم نیست؟؟؟!!!!1
شرایط داره مردم رو از پا درمیاره اونوقت میگید مطلوب مردم نیست؟
فاجعه باره...
احمد عبدی
۰۸:۱۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
با سلام ، نظارت از اتحادیه ها گرفته و به بسیج مردمی سپرده شود تا بصورت انقلابی وارد عمل شوند بسیج باید در وسط میدان های سخت باشد
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
خدا نگذره بر گرانفروشان بی انصاف برای خرید جهیزیه رفتیم بازار دست خالی برگشتیم، جوان با چه امیدی و پولی ازدواج کنه؟ لوازم خانگی ایرانی 300 برابر گرونتر از سال قبل شده کیفیت و زیبایی هم نداره لوازم خانگی خارجی هم که به بهانه دلار اصلا نمیشه به قیمتهاش نگاه کرد.
ناشناس
۰۷:۳۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
حقوق ما هم 10 درصد افزایش یافت البته در ابتدای سال... .
حق گو
۰۱:۴۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
یک عدد تونر دستگاه زیراکس که بوده 130 الان باید بخریم یک میلیون و صد این در اثر تحریم نیست بی انصافی فروشندگان بزرگ ووارد کننده و عدم رسیدگی دستگاهاست. اون چیزهایی گه دردسترس مردم عادی است کم گران میشه اما چیزهای دیگه چند برابره. مگه دلار 7 الی 8 برابر شده.لطفا اطلاع رسانی ورسیدگی کنید.
مهدی
۱۰:۲۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
بخدا هیچکی پیگیری نمیکنه،اصلا واسه کسی مهم نیست ،فقط حرف میزنن و شعار میدن اما در عمل هیچ اتفاقی نمیفته،دلار مقداری اومد پایین اما قیمت اجناس همچنان سیر صعودی دارن، هیچی ارزون نمیشه شک نکنید اینو زمان و تجربه ثابت کرده،فقط خدا به داد همه برسه
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
فروشنده با دلار آزاد خرید میکنه ، مازاد قیمت در دلار آزاد دست فروشنده است
ناشناس
۰۰:۳۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
ای داد وبیداد