سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یونهاپ: آمریکا در زمان کارتر قصد دیدار محرمانه با مقامات کره شمالی را داشته است

خبرگزاری یونهاپ فاش کرد آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جیمی کارتر قصد برگزاری نشست محرمانه‌ای با مقامات کره شمالی داشته اما با رد این درخواست مواجه شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی با استناد به اسناد دیپلماتیک گزارش داد آمریکا در سال 1979 قصد برنامه ریزی برای یک نشست سه جانبه محرمانه با سران کره شمالی و کره جنوبی داشته، اما با پاسخ سرد مقامات پیونگ یانگ روبرو شد.

بر اساس این گزارش، جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا، که پیشنهاد چنین نشستی را اولین بار مطرح کرده بود، تصمیم داشت جاکارتا، پایتخت اندونزی را به عنوان محل برگزاری نشست محرمانه با سران دو کره انتخاب کند. کارتر همچنین در آن زمان از همتای اندونزیایی خود برای اعلام آمادگی برای میزبانی نشست سه جانبه در آن زمان تشکر کرد.

رئیس جمهور وقت آمریکا در آن زمان، این نشست را برای هر سه کشور مناسب دانسته بود.

جیمی کارتر همچنین در نامه‌ای به همتای اندونزیایی خود از تمایل جاکارتا برای میزبانی این نشست قدردانی کرد. در بخشی از نامه رئیس جمهور وقت آمریکا آمده است: حرکت سیاستمدارانه شما آغاز فرآیندی را ممکن ساخت که تنها می‌تواند باعث کاهش تنش در آسیا شده و به ایجاد صلح در جهان کمک نماید.

بر اساس اسناد محرمانه، کارتر قصد داشت این نشست را در زمانی که میان او و پارک چانگ هی، رئیس جمهور وقت کره جنوبی اختلافاتی ایجاد شده بود، برگزار کند. علاوه بر این در آن زمان کارتر بارها تعهد کره جنوبی برای افزایش بودجه دفاعی به منظور مقابله با شکل‌گیری سریع ارتش کره شمالی در اواخر دهه 1970 میلادی را زیر سوال برده بود.

اسناد مربوط به مشاور امنیت ملی وقت آمریکا نیز نشان می‌دهد واشنگتن قصد داشته از پکن برای حضور در این نشست سیاسی به عنوان یک عضو اصلی یا عضو ناظر دعوت کند. مشاور امنیت ملی وقت آمریکا گفته بود: اگر چین اصلا تصمیم به حضور در این نشست نداشته باشد، ما آماده هستیم تا در مذاکرات سه جانبه با حضور کره شمالی و کره جنوبی شرکت کنیم و در آن نگرانی‌های متقابل از جمله  اقداماتی برای کاهش تنش در شبه جزیره کره را مدنظر قرار دهیم.

شایان ذکر است، اولین نشست میان سران آمریکا و کره شمالی 12 ژوئن امسال در سنگاپور میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برگزار شد. در پی آن نشست سران دو کشور بیانیه مشترکی را به امضا رساندند که در آن عاری سازی هسته‌ای شبه جزیره کره در مقابل با تضمین امنیتی از سوی واشنگتن باید صورت بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، کره شمالی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.