سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کواکبیان در سومین همایش "محمد (ص) سفیر آشتی":

پیامبر اکرم (ص) اصلاح ذات البین و صلح میان مردم را از نماز و روزه و صدقه بالاتر میداند

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: روح حاکم بر آیات قرآن بیانگر این است که حتی جهاد ابتدایی در اسلام نیز جهاد دفاعی است.

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و نماینده‌ی مجلس در سومین همایش محمد (ص) سفیر آشتی با اشاره به اینکه اساسا اسلام دین صلح و آرامش و عدالت و وحدت است به آیات قرآنی مربوط به جهاد ابتدایی استناد کرد و گفت: روح حاکم بر این آیات بیانگر این است که حتی جهاد ابتدایی در اسلام نیز جهاد دفاعی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به حدیث نبوی ایجاد صلح و اصلاح ذات البین را از نماز، روزه و صدقه برتر دانست و گفت: آیه کریمه "الصلح خیر" را نباید صرفا به دعوای زن و شوهر منحصر دانست بلکه تمام روابط اجتماعی و سیاسی و بین المللی را باید بر مبنای صلح پیگیری نمود مگر در زمانی که بر اساس ضرورت و برای دفاع از کیان مسلمانان به جهاد پرداخت به عبارت دیگر در اسلام اصل "صلح" است و "جنگ" استثنا است.

رییس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس با اشاره به سخنان حضرت امیرالمومنین (ع) در فرمان مالک اشتر که علاوه بر برادران دینی همه انسان هارا هم نظیر در اصل خلقت میداند گفت: قطعا رعایت حقوق همه شهروندان زمینه ساز وحدت واقعی و نه شعاری میان آحاد جامعه است.

کواکبیان با اشاره به اشعار و سخنان عالمان برجسته و عارفان دینی از دولت خواست در مناصب دولتی از فرمانداران و استانداران و وزرا گرفته تا روسای ادارات و نهاد‌های مختلف بر اساس شایسته سالاری از وجود برادران اهل سنت استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه ما در سنگر خانه ملت حتما از حقوق قانونی اهل سنت دفاع میکنیم گفت: امیدوارم بیست نماینده اهل سنت مجلس نیز در این مسیر کوشا باشند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌هایی که انجام شده و می‌شود، شهروندان اهل سنت تهران بتوانند طبق قانون، شعائر عبادی خویش ازجمله نماز را مطابق فقه و مذهب خاصّ خویش به‌جای آورند و در این زمینه مانعی وجود نداشته باشد.

شایان ذکر است سومین همایش" محمد (ص) سفیر آشتی" با حضور شمار زیادی از شهروندان و صاحب نظران شیعه و سنّی روز جمعه دوم آذرماه در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

در این همایش که به همّت جماعت دعوت و اصلاح برگزار شد، علاوه بر دبیرکل و تنی چند از اعضای شورای مرکزی جماعت دعوت و اصلاح، ده‌ها عالم و شخصیت دینی و فرهنگی و ائمه‌ی جماعت اهل سنت تهران، محمود صادقی، محسن علیجانی و طیبه سیاوشی و پروانه سلحشوری و پروانه مافی نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و، ولی الله شجاع‌پوریان معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز حضور داشتند.

حجت‌الاسلام محمد سروش محلّاتی فقیه و پژوهشگر امور دینی و شیخ صالح انصاری از علمای برجسته‌ی اهل سنّت جنوب و مدیر مدرسه‌ی علوم دینی اوز، در سخانشان با استناد به آیاتی از کلام‌الله مجید به فلسفه‌ی نبوت پیامبر خاتم که ایجاد انس و الفت و ریشه‌کن نمودن عداوت و دشمنی بود، پرداختند.

محمود صادقی نماینده‌ی مردم تهران در سخنان کوتاهی، نماینده را طبق قانون اساسی، وکیل یکایک مردم ایران دانست و با استناد به اصولی از قانون اساسی به عنوان میثاق ملّی، احترام به حقوق مسلمانان اعمّ از شیعه و سنی و اقلیت‌های دینی مصرّح در قانون اساسی اعم از هموطنان زرتشتی، مسیحی و کلیمی و پیروان سایر ادیان را وظیفه‌ی دولت و حاکمیت دانست.

ولی الله شجاع پوریان معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز در سخنانی از هم‌کنشی و مشارکت همه‌ی هویت‌های قومی و مذهبی استقبال کرد و گفت: سیاست ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری بر این است که زمینه‌ی مشارکت فرهنگی و اجتماعی هویت‌های مذهبی و قومی را در تهران نه فقط در ایام میلاد پیامبر ـ. صلی‌الله علیه وآله وسلّم ـ. بلکه در همه‌ی روز‌های سال، فراهم کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.