سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

توجهی به حوزه کتاب و مطالعه در کشور نمی شود/مجلس به توسعه فرهنگ توجه کند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اهمیت و توجهی به حوزه کتاب و مطالعه در کشور نمی شود و جامعه ای که توسعه فرهنگی پیدا نکند نمی‌تواند در حوزه‌های مختلف توسعه پایدارداشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علی اصغر کاراندیش معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز به کار  هفدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس، اظهار کرد: اهمیت و توجهی به حوزه فرهنگ، کتاب، مطالعه و هنر در کشور نمی شود و اگر یک جامعه یا کشور توسعه فرهنگی پیدا نکند قطعا نمی‌تواند در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی توسعه پایدار پیدا کند.

وی افزود: این را همه قبول دارند که توسعه و رشد یک کشور زمانی میسر می شود که در آن کشور تحقیق و پژوهش باشد و این زمانی شکل می‌گیرد که در آنجا مطالعه باشد.

 معاون  حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: درخواست می‌کنم از نمایندگان مجلس که الان فصل بودجه است توجه به فرهنگ شود.

کاراندیش با بیان اینکه این اکنون سیصد و هفتاد و سومین نمایشگاه استانی است، افزود: سوال می پرسم که آیا این نمایشگاه ها با هدف حمایت از ناشران دایر می‌شود یا نقشی در افزایش سرانه مطالعه در کشور دارد؟ یا وزارت فرهنگ و ارشاد آیا رسالتش حمایت از ناشران است یا وظیفه دارد برنامه‌هایی اجرا کند که سرانه مطالعه در کشور افزایش یابد؟

وی تصریح کرد: یکی از دلایل برگزاری نمایشگاه کتاب حمایت از ناشران است، اما دلیل دیگر آن این است که قشرهای مختلف مردم در یک مقطع زمانی به کتاب‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

 معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در حوزه دیگر که سوال می‌شود وزارت چه اقدامی برای افزایش سرانه مطالعه انجام داده است؟ یک تمرکز زدایی در برنامه ریزی، اجرا و بردن برنامه‌ها و امکانات به استان‌ها که در این راستا اقداماتی برای توسعه فعالیت های فرهنگی با تکیه بر بسیج ظرفیت‌های محلی و بومی اعم از استعدادهای انسانی و توانایی های اجرایی و اقتصادی از طریق تقویت زیرساخت های فرهنگی - اجتماعی، ایجاد شبکه‌های فعال کتابخوانی در شهرها و روستاهای کوچک می شود، بر این اساس جشنواره انتخاب و معرفی پایتحت کتاب کشور پیش بینی کردیم که رقابت ایجاد شده و باعث می‌شود در شهر‌های مختلف همه دستگاه ها، سازمان ها و نهاد‌های مدنی وارد موضوع شوند و در جهت توسعه و ترویج کتابخوانی تلاش کنند که در 4 سال گذشته شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر و کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شده اند.

وی بیان کرد: با برگزاری جشنواره روستا‌های دوستدار کتاب، هر سال ۱۰ روستا را در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی انتخاب و از بین این تعداد، یک روستای برگزیده معرفی می‌شود، که توانسته ایم با این اقدام کتابخوانی در کشور را توسعه دهیم.

 معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همچنین از سال ۹۳ جشنواره تقدیر از افراد و گروه‌های برگزیده در ترویج کتابخوانی است که سعی شده اقداماتی که در جهت توسعه و ترویج کتابخوانی انجام داده اند، مطرح کنند و در این جشنواره از آن ها تقدیر می شود.

 کاراندیش با بیان اینکه دیگر اقدام، برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان است، گفت: باشگاه‌های کتابخوانی، در مدارس و مجتمع‌های مسکونی و جاهای مختلف که جمعیت ها ساکن هستند یا تحصیل می کنند راه اندازی شده است و افراد در گروه‌های چند نفره به کتابخوانی می‌پردازند و این باعث رونق باشگاه ها و ایجاد انگیزه در بین کودکان و نوجوانان شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون ۸ هزار باشگاه با ۵۰۰ هزار عضو در باشگاه‌ها به صورت فعال در کشور ایجاد شده و در حال گسترش است.

معاون حقوقی وزارت ارشاد اسلامی ادامه داد: از اقدامات دیگر دوشنبه‌های کتابخوانی در مهد‌های کودک کشور، است که با همکاری بهزیستی و مشارکت معاونت امور فرهنگی انجام می شود.

کاراندیش گفت: طرح‌های فصلی ترویج کتابخوانی از طریق کتابفروشی ها از جمله پاییزه و عیدانه موجب ترویج کتابخوانی شده است و این موضوع برای مکان های محروم برنامه ریزی شده است و همچنین از طریق 3 هزار و ۴۰۰ کتابخانه شهری و روستایی خدماتی برای ترویج کتابخوانی داده می‌شود.

وی اضافه کرد: برای نخستین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از غرفه حقوق شهروندی دایر شد و ۵ هزار نسخه از منشور حقوق شهروندی توزیع شد که ۴ هزار نفر در مسابقه‌ای در این رابطه در نمایشگاه کتاب شرکت کردند و بر همین اساس جایزه کتاب سال در خصوص حقوق شهروندی در سال آینده برنامه ریزی شده است.

هفدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس با حضور بیش از ۸۸۰ غرفه، ۳۰ کتابفروشی و ۳۰ ناشر استانی در محل دائمی نمایشگاه بین المللی شیراز تا ۸ آذرماه میزبان علاقه‌مندان به کتاب است.
انتهای پیام/م

صحبت های معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شیراز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.