سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیامبر(ص)، پیشوایی یگانه در ادیان

حضرت محمد صلی الله علیه و آله یکی از مهربان‌ترین و بزرگ‌ترین پیشوایان ما شیعیان است، کسی که به دنیای بی کران از رحمت و عظمت و مهربانیت شناخته شده است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، پیامبر (ص) به عنوان کامل‌ترین اسوه بشریت نسبت به تمام مردم بودند، ایشان  امینی وفادار و الگوی کاملی برای هر چه صمیمیت و محبت ومهربانی است.

ایشان با داشتن چنین خصلت ستودنی توانستند بسیاری از مردم را از منجلاب ضلالت به صراط مستقیم هدایت کنند.
 


پیامبر رافت


روز میلاد پیامبر اسلام (ص)  روزی است که زیباترین نشانه پروردگار زاده شد، ایشان فرستاده‌ای بودند که مهربانی هایشان فقط برای خویشان و دوستانش نبود بلکه باهمه یکسان برخورد می‌کردند.

پیامبر آمد تا دنیا جای بهتر و زیبا تری برای زندگی شود او با خود عشق و دوستی آورد و به روز‌های سرد و تاریک گرما و روشنایی بخشید.
 


تواضع وفروتنی پیامبر

 
تواضع و فروتنی از شاخصه‌های رفتاری حضرت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) بود، همان طور که در روایات آمده است، فرشته‌ای به نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت: خدا مختارت کرد که بنده متواضع و رسول باشی یا پادشاه و رسول باشی، حضرت بندگی و فروتنی را انتخاب کرد.

تواضع و بندگی پیامبر در تمام برخورد‌های اجتماعی، در خانه، در برخورد با محرومین، در دست دادن و.. زبانزد بود.

حضرت در جمع اصحاب هرگز طوری نمی‌نشستند که ایشان جای مخصوصی داشته باشند ودیگران به دورش جمع شوند واین از رأفت و مهربانی حضرت نشأت می‌گرفت، تا مردم به توانند به راحتی وبدون احساس شرم مشکلاتشان را با حضرت درمیان بگذارند.

ایشان به اصحاب توصیه می‌کردند که، مزاح از خوش اخلاقی است، همانا با شوخی می‌توانی برادر دینی ات را مسرور سازی.

حضرت به امام علی (ع) فرمودند: به شما خبر دهم که کدامتان به من شباهت بیشتری دارید؟

امام علی (ع) گفتند: بله رسول خدا، فرمود: آن کس که خلقش نیکوتر، برخوردش با مردم ملایم‌تر و بیش از همه به برادران دینی خویش مهربان بوده وبر حق صبور‌تر باشد، غضب خود را پیش از دیگران فرو نشاند وگفتارش بهتر از دیگران باشد و در حال رضا و غضب بیش از دیگران رعایت انصاف و عدالت را نماید.
 


توصیف پیامبر از زبان امامان

 

پیامبری که به گفته امام علی (ع)، خاتم پیامبران پیشین بود، در‌های بسته را گشود، حق را با حق آشکار و غوغای باطل را دفع و حملات گمراهی هارا درهم شکست.

امام حسن (ع) می‌فرماید: رسول اکرم در نظر‌ها باشکوه و بزرگوار بودند، سخنانی کوتاه و جامع و بی، چون و چرا می‌گفتند بدون کم وزیاد نرمخو و مهربان بودند در حق کسی ظلم نمی‌کردند کسی را خوار نمی‌شمردند نعمت را اگرچه کم بود بزرگ می‌دانستند و چیزی از آن را نکوهش نمی‌کردند.


زهد و وارستگی

 
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هرگز نسبت به دنیا ولذایذ زودگذر آن میلی نشان نداد، آن حضرت برای هدایت مردم و رساندن آن‌ها به سعادت دنیا و آخرت وارد سیاست شد.

امام صادق (ع) می‌فرماید: روزی رسول خدا درحالی که محزون بود از خانه خارج و فرشته‌ای بر او نازل شد درحالی که کلید گنج‌های زمین را به همراه داشت فرشته گفت: ای محمد (ص) این کلید‌های گنج‌های زمین است پروردگارت می‌فرماید: این کلید هارا بگیر ودر گنج‌های زمین را باز کن وآنچه میخواهی از آن استفاده نما بدون آنکه نزد من ذره‌ای از آن کم شود.
 
پیامبر فرمود: دنیا خانه کسی است که خانه واقعی ندارد و کسانی دور آن جمع می‌شوند که عقل ندارند.

 


نمونه‌های از رحمت پیامبر (رحمه للعالمین)



دندان پیامبر راشکستند، اما او به جای آن که نفرین کند ونفرتی در دلش پدید آید دستان خودرا به سمت آسمان بلند کرد و می‌فرمود: (اهد قومی انهم لایعلمون) خدایا این‌ها نمی‌دانند و تو اینهارا هدایت کن، یعنی جواب بدی را با خوبی میداد.

آن روز پیامبر، چون روز‌های قبل از آن کوچه می‌گذشت پرسید دوستی داشتم که هر گاه از کنار خانه اش عبور می‌کردیم بر سر ما خاکستر می‌ریخت چند روزی است که از او خبری نداریم کجاست، گفتند بیمار شده است.

با چند نفر از یارانشان به عیادت وی رفتند بیمار با شرمندگی به مادرش گفت: صورتم را بپوشان وقتی رسول خدا وارد شد گفت ای پیامبر اول مرا مسلمان کن تا دیدگانم به دیدارت روشن شود و مرد یهودی با این رفتار پیامبر متحول شد و اسلام را پذیرفت.


سرور نبوی در جشن‌های مردمی


برنامه‌های هفته وحدت و ایام فرخنده میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) از شامگاه دوشنبه ۲۸ آبان تا ۴ آذر ماه درقالب مراسم سخنرانی، مولودی خوانی، و اجرای سرود و تواشیح در رواق امام خمینی (ره) در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

در این برنامه‌ها حجت الاسلام والمسلمین فرازی نیا، راشد یزدی، طباطبایی، رفیعی، و رضائی تهرانی پیرامون موضوعات سیره اخلاقی پیامبر (ص)، وحدت از منظر قرآن و حدیث، روش تربیتی رسول الله (ص)، خانواده سالم از منظر قرآن و حدیث و بیان سیره نبوی در قرآن سخنرانی خواهند کرد.

همچنین مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این ایام به اجرای مدیحه سرایی و مولودی خوانی شورای آیینی به اجرای شعر خوانی و گروه‌های همخوانی به اجرای سرود و تواشیح می‌پردازند.

در صورت حضور کاروان‌های اهل تسنن در حرم رضوی ویژه برنامه تخصصی برای این عزیزان در رواق دارالهدایه برپا می‌شود.
 



گزارشگر فاطمه کاووسی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.