سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش میدهد؛

دوازدهمین جشنواره اقوام درنگارستان ایران / جشنواره ای برای فرصت سازی یا فرصت سوزی فرهنگی

هرساله جشنواره های فرهنگی مختلفی به منظور معرفی و بستر سازی فرهنگی و رونق اقتصادی در سطح کشور برگزار می شود و امسال نیز گلستان برای دوازدهمین بار میزبان جشنواره اقوام ایران زمین است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  این جشنواره ۲۹ آبان ماه با حضور هزار و صد هنرمند از  استان های مختلف کشور، معاون گردشگری کشور و مسئولان استانی و سفرای ۱۵ کشور جهان و جمعی از خبرنگاران در گرگان افتتاح شد.

در این جشنواره هنرمندان به نمایش تولیدات صنایع دستی، آداب و رسوم و اجرای موسیقی سنتی قوم خود می‌پردازند و اینگونه جشنواره‌ها می‌تواند فرصت ارزشمندی برای معرفی فرهنگ غنی اقوام ایران زمین به داخل و خارج از کشور باشد.
 

کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: دوازدهمین جشنواره اقوام امسال همزمان با هفته وحدت و با حضور هنرمندان و اقوام مختلف بیش از ۲۵ استان کشور از ۲۹ آبان در گرگان آغاز و تا ۲ آذر ادامه دارد و پس از آن نیز از ۴ تا ۷ آذر ماه در گنبدکاووس برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: گلستان نگارستان اقوام و الگوی وحدت در کشور است و از همه اقوام کشور دعوت شده است تا فرشی یکپارچه در این استان گسترده شود و این جشنواره در ۴ بخش صنایع دستی و سوغات، گردشگری روستایی، جشنواره اقوام و سیاه چادر‌های عشایر در حال برگزاری است.
 

عرضه صنایع دستی و سوغات در جشنواره فرصتی موقت برای اشتغال

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: هنرمندان در ۱۷۴ غرفه صنایع دستی و ۸۰ غرفه سوغات اقصی نقاط ایران را عرضه می‌کنند.
 
 

چادر‌ها و آلاچیق‌های سنتی متعددی از اقوام مختلف برپاست و در آن انواع غذا‌ها و خوراکی‌های شهر‌های مختلف مانند آش، پیراشکی و شیرینی‌های محلی عرضه می شود و بازدیدکنندگان نیز از این محصولات استقبال خوبی می‌کنند.
 
یکی از بازدیدکنندگان به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: در بدو ورود به نمایشگاه به آلاچیق ها و چادرهای استان های مختلف مانند سمنان، کرمانشاه و  یزد سر زدیم و از سوغات آنها خرید کردیم.
 
خانمی که در کنار خانواده خود به چادر اقوام جنوب کشور سر زده بود گفت: به غرفه ها و چادرهای مختلف اقوام کرد، سیستانی و جنوب کشور سر زدیم و از نزدیک با  موسیقی سنتی آن ها آشنا شدیم اما در هیچ چادری کسی برای معرفی این آیین ها  و نوع موسیقی آن ها نبود.
 
احمدی که در غرفه ای سوغات استان سمنان را عرضه می کرد گفت: در این غرفه غذاهای سنتی استان سمنان را طبخ می کنیم و مورد استقبال خوب مردم واقع شده است.
 
آشی که شاید در این سرما جسم آن‌ها را گرم کند، اما برای تغذیه روحی مردم در اینگونه جشنواره‌ها و حتی پس از آن چه اقداماتی انجام می‌شود و آیا آن‌ها که از این غرفه‌ها بازدید و محصولات شهر‌ها و استان‌های مختلف را خریداری می کنند به خوردن کاسه آشی یا خرید صنایع دستی برای ویترین منزلشان بسنده کرده و یا به فلسفه فرهنگی و سنن غنی هریک از آن‌ها آن‌ها نیز توجه می‌کنند؟
 
زمانی که به جشنواره سر زدیم در هیچ جای آن کارشناس و یا بستر مناسب یا فضا‌هایی برای معرفی  عمیق تر فرهنگ و هنر اقوام مختلف و صنایع دستی استان‌های کشور وجود نداشت.
 
بلورچیان هنرمند اصفهانی گفت: چند سال است در این جشنواره شرکت می کنم اما امسال تبلیغات در سطح شهر کمتر به چشم می خورد.

انبوه سازی صنایع دستی

حاجی ابراهیمی معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان در خصوص انبوه سازی صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: در بحث انبوه سازی صنایع دستی برای ایجاد و توسعه کارگاه‌های تولید صنایع دستی تسهیلات پرداخت می شود.
 
 
حسینی یکی از غرفه داران صنایع دستی از رشت به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: امسال برای اولین بار  در جشنواره گلستان حاضر شدیم و در جشنواره های پیشین شرایط اسکان برای ما فراهم بود اما در اینجا هزینه اسکان نیز دلیلی مازاد  برای کاهش در آمد ماست.
 
بیات یکی دیگر از غرفه داران از اراک گفت: حضور در نمایشگاه ها می تواند فرصتی برای عرضه و فروش مناسب صنایع دستی باشد اما متاسفانه امسال با بالا رفتن قیمت تمام شده صنایع دستی و پایین آمدن قدرت خرید مردم، فروشمان کاهش یافته است.
 
قربانی هنرمند دیگری از گرگان گفت: فروش مناسب ما محدود به این نمایشگاه ها شده و حمایت مناسبی مانند ایجاد بازار ثابت برای عرضه محصولات ما در طول سال  نیست و خودمان باید تمام تلاشمان را برای بازاریابی کشورمان انجام دهیم.

غرفه‌های بوم گردی و عشایر فرصتی برای معرفی جاذبه‌های گردگشری

در این جشنواره ۱۵ غرفه بوم گردی و عشایری برپا شده است و در آن سنن مختلف اقوام مختلف مانند حنابندان و ازدواج سنتی اجرا می شد و   این بستر می توانست فرصت مغتنمی برای اشتغال و اشاعه فرهنگ اقوام مختلف را فراهم کند.
 

تنها استان گلستان هزار و ۵۰۰ نقطه گردشگری دارد، اما آشنایی با آن‌ها را باید به گرفتن یک عکس یادگاری در کنار خانه‌های گلی وچادر‌های عشایر بسنده کرد و کارشناسی یا فردی و یا مکان مشخصی برای معرفی جاذبه ها و فرصت‌های گردشگری به بازدیدکنندگان به چشم نمی‌خورد.
 
آقای عربی که در چادر خوزستانی ها حضور داشت به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: حضور اقوام مختلف برای مردم جذاب است و به چادر ما سر می زنند و چایی می نوشند اما کمتر کسی از رسوم و پیشینه قوم ما می پرسد.
 
خانمی که به بازدید یکی از خانه های بوم گردی منطقه روستای زیارت آمده بود گفت: جمعیت زیادی برای دیدن این غرفه ها می آیند اما اکثرا در کنار آنها عکس می گیرند یا به موسیقی که اجرا می شود گوش می دهند اما کارشناسی یا فردی موقعیت جغرافیایی و جاذبه های گردشگری استان گلستان را به ما معرفی نکرد.

برگزاری سنن و موسیقی اقوام مختلف در این جشنواره

سالن مجزا برای اجرای موسیقی اقوام در این جشنواره  اختصاص یافته و گرو‌ه های موسیقی مختلفی مانند آذری، سیستانی و کردی به اجرای موسیقی های آیینی خود می پردازند و علاقه‌مندان زیادی برای تماشای آن حاضر می‌شوند، اما به نظر می‌رسد تنها به شنیدن و لذت بردن از آن بسنده می‌کنند و کمتر کسی از مسئولان و مردم جویای یافتن و آشنایی با ساز‌های موسیقایی اقوام مختلف وفلسفه این موسیقی‌ها هستند.
 
 
یکی از هنرمندان  خراسانی گفت: ما کرد کرمانج هستیم و  گروه هنری ما با پوشش خاص و سازهای موسیقی سنتی اصیل به اجرای موسیقی آیینی می پردازد و علاقه مندان زیادی از آن استقبال می کنند.
 
وی ادامه داد: اما چه خوب بود اگر در سالنی که به اجرای موسیقی اختصاص یافته بود فرصتی به گرو های مختلف برای معرفی نوع موسیقی سنتی خود فراهم می شد.
 
بسیاری از هنرمندان با پوشش سنتی خود در این جشنواره و گروه‌های موسیقی حاضر شده اند، پوشش‌هایی که اکثر آن‌ها علاوه بر زیبایی با فرهنگ و آموزه‌های ملی و مذهبی ما نیز سازگارتر است و میتواند الگوی مناسبی برای پوشش‌های نامتعارف رایج امروزه باشد تا ما را از برهنگی فرهنگی تا حدودی مصون دارد و چه به جا است اگر مسئولان میراث فرهنگی برای سال‌های آتی از این فرصت مغتنم برای معرفی آن‌ها به عنوان الگو‌های مناسب تلاش کنند.

تغییرات جشنواره دوازدهم

کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص تغییرات جشنواره دوازدهم گفت: امسال در چند حوزه تغییراتی حاصل شده است مانند بخش گردشگری روستایی که بستر عرضه توانمندی های آن ها از لحاظ کمی وکیفی افزایش یافته و فضای گسترده تری در اختیار آن ها قرار گرفته ست.

وی ادامه داد: در بحث ترافیک نیز فضای بیشتری برای پارک خودروها امسال فراهم شده و امکانات بهداشتی نیز بهبود یافته است.

گلچین دبیر جشنواره دوازدهم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: امسال شاهد حضور گروه های قومی و آیینی بیشتری از اقصی نقاط کشور  و افزایش غرفه های صنایع دستی هستیم و این نشان از ارتقای سطح کیفی جشنواره دارد.

وی ادامه داد: در جشنواره دوازدهم به بحث بوم گردی به لحاظ فرصت اشتغال زایی نیز توجه بیشتری شده و غرفه های بیشتری به آنها اختصاص یافته است .

با تمام تلاش ها و اقدامات انتظار می رود برنامه ریزی های مسئولان استان برای سال های آتی به نحوی باشد که ضمن برطرف کردن مشکلات و تداوم تاثیر اینگونه جشنواره ها ، سیزدهمین جشنواره ملی نیز با کیفیت بالاتری برگزار شود.

گزارش از فاطمه حمزه
 
انتهای پیام/فا
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.