سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رای الیوم: نظام سوریه به زودی بهتر از گذشته، جایگاه خود را در جامعه بین‌الملل احیا می‌کند

رای الیوم نوشت تحولات اخیر سوریه نشان می‌دهد نظام این کشور به زودی به روز‌های پیش از بحران بازمی‌گردد و جایگاه خود را در جامعه بین‌الملل به دست می‌آورد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت تحولات اخیر سوریه به ویژه رویداد‌های مهم دو روز اخیر نشان از آن دارد که نظام این کشور به زودی به روز‌های پیش از بحران برمی گردد و حتی بهتر از قبل جایگاه خود را در جامعه بین الملل به دست خواهد آورد.

عبد الباری عطوان، سردبیر این روزنامه نوشت: وقوع دو رویداد طی دو روز گذشته همه نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرد که از تغییر قابل توجهی در عرصه داخلی و خارجی سوریه حکایت دارد. ثبات نظام سوریه، گسترش به رسمیت شناختن و بازگشت تدریجی آن به جامعه بین الملل از مهم‌ترین آثار این تغییرات به شمار می‌رود. این در حالی است که بسیاری از ابر قدرت‌های عربی و بین المللی که با این نظام می‌جنگیدند و ده‌ها میلیارد برای سرنگونی آن در زمینه‌های نظامی سرمایه گذاری کردند، اینک شروع به عقب نشینی از مواضع خود کرده اند.

وی در خصوص این تحولات افزود رویداد نخست انتشار تصویر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و همسرش در کنار فاروق الشرع، معاون رئیس جمهور سوریه بود که از سال ۲۰۱۳ در حاشیه قرار داشت و در انظار ظاهر نشد؛ و رویداد دوم هم دعوت رسمی از بشار اسد برای سفر به مسکو بود که سرگئی اکسیونوف، رئیس جمهور کریمه این دعوت را به دست اسد رساند. این دعوت مشارکت در کنفرانس اقتصادی بین المللی موسوم به یالتا همچنین آغاز آمادگی‌های تشریفاتی و عملی برای آن را شامل می‌شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: در رابطه با رویداد اول یعنی حضور فاروق الشرع در کنار بشار اسد باید گفت این رویداد بی سابقه است به ویژه از زمانی که نام فاروق در برخی محافل عربی و بین المللی به عنوان رئیس جمهور جایگزین و موقت سوریه در آغاز بحران این کشور مطرح گردید. پس از آن وی به طوری کلی به حاشیه رانده و از سمت‌ خود به عنوان معاون رئیس جمهور برکنار شد. حال آنکه بسیاری در داخل سوریه و خارج از آن بر این باورند که او به نظام سوریه و بشار اسد وفادار ماند و با وجود همه پیشنهاد‌ها و تشویق‌های فراوان که به دیگر سیاست مداران و فرماندهان نظامی نیز داده می‌شد، با جدایی از نظام و پناهندگی به خارج مخالفت کرد و ترجیح داد در خانه خود در دمشق بماند و همانجا زندگی کند.

درست است که مراسمی که این دو شخصیت در آن با یکدیگر دیدار کردند، کاملا اجتماعی و برای ابراز تسلیت به دکتر نجاح العطار (معاون رئیس جمهور سوریه در امور سیاست‌های فرهنگی) به سبب وفات همسرش محمد ماجد لطفی العظمه برگزار شده بود، اما نمی‌توان گفت این دیدار تصادفی بوده است؛ زیرا این روز‌ها رویداد‌های تصادفی در سوریه هیچ جایی ندارد و همه چیز حساب شده و از پیش برای آن با دقت برنامه ریزی شده است، به ویژه زمانی که موضوع در ارتباط با بشار اسد و اقدامات وی باشد. به نظر ما، این تصویر از اطمینان خاطر مقامات سوریه و شکست توطئه‌های سران آمریکا حکایت دارد؛ توطئه‌ای که بیش از شصت کشور با هدف تغییر نظام سوریه از طریق حمله نظامی به این کشور برای آن برنامه ریزی کردند.

عطوان در ادامه نوشت: حضور اسماء، همسر بشار اسد در کنار وی که برای پنهان شدن ریزش مو‌های خود به سبب شیمی درمانی و ابتلا به بیماری سرطان، پوششی بر روی سر داشت نیز بسیار قابل توجه بود. همچنین اعلام بیماری وی هم قابل توجه بود؛ زیرا این اتفاق نادری در کشور‌های عربی به شمار می‌رود، به ویژه زمانی که موضوع در ارتباط با سران کشور‌ها و خانواده‌های آن‌ها باشد و مهم‌تر اینکه اسماء کشورش را برای معالجه ترک نکرد و ترجیج داد در دمشق بماند و به دست پزشکان سوری درمان شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: گمان نمی‌کنیم، فاروق الشرع پس از برکناری از سمت معاونت رئیس جمهور مجددا عهده دار این سمت شود؛ اما حضور دوباره وی چه بسا از آغاز مرحله جدیدی حکایت داشته باشد و هیچ چیز اکنون در سوریه بعید نیست و دیدیم افراد مسلحی که در صفوف معارضان سوری بودند چطور دست آشتی به نظام دادند و برخی از آنان به ارتش سوریه پیوستند.

در خصوص رویداد دوم یعنی آغاز مقدمه چینی برای سفر رسمی بشار اسد به مسکو به دنبال دعوت رسمی از وی هم باید بگوییم این واقعه رویداد مهمی به شمار می‌رود؛ زیرا این نخستین بار است که مسکو از زمان آغاز جنگ از هفت سال پیش در سوریه به طور علنی از بشار اسد برای سفر به روسیه دعوت به عمل می‌آورد، این در حالی است که پیشتر معمولا سفر اسد به مسکو پس از پایان یافتن آن و بازگشت وی به سوریه و انتشار تصاویر وی در کنار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه علنی می‌شد.

در ادامه این مطلب آمده است: همچنان تاکید داریم، اوضاع سوریه بهبود پیدا می‌کند و به طور تدریجی به اوضاع طبیعی پیش از بحران باز می‌گردد و چه بسا اوضاع آن بهتر از پیش هم شود. برادران اردنی که از زمان گشایش مرز‌ها از سه هفته پیش عازم دمشق شدند و برخی از آنان جزء نمایندگان مجلس بودند، بر این واقعیت تاکید دارند و از برقراری امنیت، ثبات و از میان رفتن سریع موانع امنیتی سخن می‌گویند و از کاهش قیمت‌ها غافلگیر شدند حتی یکی از آنان پرسید، آن طرفی که محاصره و با جنگ سختی مواجه شده بود، کشور ما یعنی اردن بود یا سوریه؟ سوالی که مفاهیم مهمی در بر دارد و باعث شد ما آن را یک بار دیگر منتشر و مطرح کنیم.

مهم‌تر اینکه سال آینده پس از ایجاد تغییراتی در مواضع کشور‌ها که تازه‌ترین آن تغییر مواضع عربستان است، شاهد بازگشایی بسیاری از سفارت‌های عربی و خارجی (در سوریه) خواهیم بود، به طوری که عربستان با انتشار بیانیه رسمی بر حمایت خود از حل و فصل سیاسی بحران سوریه و برقراری ثبات در آن تاکید کرد. همچنین برخی مسئولان کشور‌های خلیج فارس همانند قطر، بحرین و امارات به طور محرمانه به دمشق رفتند یا با برخی مسئولان سوری در بیروت یا کشور‌های اروپایی یا در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار کردند.

عطوان در پایان نوشت: اوضاع سوریه در حال تغییر است و مرحله آینده در این کشور، مرحله بازسازی همه جانبه اقتصادی و سیاسی و زدودن آثار جنگ خواهد بود. همچنین مذاکرات مستقیمی میان معارضان سوری و مقامات دمشق در یکی از کشور‌های اروپایی صورت خواهد گرفت و روند آشتی ملی تسریع خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، خاورمیانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.