سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهارتی نو در کشت زعفران /برداشت اولین زعفران های گلخانه ای در خراسان جنوبی

برداشت اولین زعفران های گلخانه ای در خراسان جنوبی، آغاز شد.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ شاهین مسئول اولین گلخانه کشت زعفران به روش ایروپونیک  گفت: سال 95 ایده راه اندازی این گلخانه  به ذهنش رسید و امسال پس از سه سال با سرمایه گذاری 100 میلیون تومان کشت انبوه آن را برداشت می کند. 
 
وی  با بیان اینکه این گلخانه 500 مترمربع مساحت دارد افزود: در تولید انبوه این گلخانه حدود 4 تن پیاز زعفران به روش ایروپونیک کشت شده است که پیش بینی می شود 20 کیلو زعفران خشک از آن برداشت شود . 
 
شاهین با اشاره به اینکه این 20 کیلو زعفران خشک حدود 200 میلیون تومان درآمد را عایدش می کند اظهار کرد: در گلخانه کشت زعفران 2 نفر به صورت ثابت و 10 نفر پاره وقت مشغول به کار شده اند. 
 
مسئول  اولین گلخانه کشت زعفران به روش ایرو پونیک همچنین به مزیت های این نوع کشت نسبت به کشت سنتی اشاره کرد و ادامه داد: کاهش میزان آب مورد نیاز به دلیل اینکه هیچگونه آبیاری در این روش نمی شود و پیاز زعفران آب مورد نیاز خود را از طریق رطوبت هوا دریافت میکند، افزایش راندمان تولید، در امان ماندن محصول از هرگونه سرمازدگی، آفت و حمله جوندگان، بهداشتی تر بودن محصول، قابلیت کشت و برداشت با هر اقلیمی و تغییر زمان برداشت از ابتدای صبح در روش سنتی به دیگر ساعات شبانه روز از جمله مزیت های این نوع کشت است. 
 
شاهین از توسعه گلخانه کشت زعفران نیز خبرداد و گفت: این گلخانه را در سال آینده از 500 به 1800 متر مربع توسعه خواهیم داد. 
 
مسئول  سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان هم از حمایت های مادی و معنوی به این واحد گلخانه ای خبر داد و گفت: این سازمان به افرادی که دارای طرح و ایده در حوزه های کشاورزی نوین باشند حمایت های مادی (اعطای وام و مبالغ بلاعوض تا سقف 10 میلیون تومان) و حمایت های معنوی (خدمات کارگاهی و آزمایشگاهی، مشاوره و راهنمایی) را خواهد کرد.
 
انتهای پیام/ ط آ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.