سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

امروز بازار ارز کاملا تحت کنترل است/ به مردم توصیه می‌کنیم ارز و طلا موارد خوبی برای سرمایه‌گذاری نیستند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع سياست های پولی و ارزی پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بررسی سياست های پولی و ارزی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه 30 آبان ماه بود که با حضور عبدالناصر همتی رئيس كل بانك مركزی  برگزار شد.

عبدالناصر همتی رئيس كل بانك مركزی در ابتدای برنامه در خصوص شرایط بازار ارز گفت: همواره دشمنان کارهایی را بر ضد ملت و نظام پولی کشور انجام می دهند. دشمنان تمام امکانات خود را بسیج کردند که نظام جمهوری اسلامی را دچار مشکل کنند، اما بانک مرکزی و دولت در دو ماه گذشته با برنامه‌ریزی‌های خود نشان دادند که می توانند بر اوضاع مسلط شوند، همانطور که به ملت عزیز هم قول داده بودیم ثبات را به بازار ارز می‌آوریم.

همتی با اشاره به اینکه نوسانات اقتصادی برای کشور مضر است افزود: اولین هدف ما این بود که ثبات را به بازار ارز بازگردانیم و شتابی را که دشمن در رشد قیمت ارز به کمک تبلیغات روانی خود ایجاد کرد بود، خوشبختانه توانستیم با تدبیری که مسئولان و بانک مرکزی انجام دادند پشت سر گذاشته و بر مشکلات فائق بیایم. امروز بازار ارز کاملا تحت کنترل است و بانک مرکزی با قدرت و به صورت هدفمند بازار را به سوی ثبات پیش می‌برد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ ارز اسکناس در کوچه ها و توسط فرصت جویان شکل می‌گیرد گفت: ما واقعاً چنین نرخی را نمی توانیم تحمل کنیم. آنقدر بانک مرکزی قدرت دارد که در مقابل فرصت جویان بایستد و قطعاً فرصت جویان ضرر خواهند کرد. برای همین هم به مردم توصیه می‌کنیم ارز و طلا موارد خوبی برای سرمایه‌گذاری نیستند؛ ما نگران هستیم دارایی های مردم آسیب ببیند، ما هرگاه لازم ببینیم به بازار ارز ورود می‌کنیم و این ورود ما به ضرر سفته‌بازان و فرصت جویان خواهد بود؛ ما باید بازار ارز را یک بازار متشکل کنیم.

همتی افزود: اختیاراتی را به صادرکنندگان دادیم که می‌توانند بخشی از ارزش خود را از طریق سیستم سنا به صرافی ها عرضه کنند. ما باید یک بازار متشکل، تقریباً چیزی شبیه بورس داشته باشیم که معاملات آنی داشته باشد، در این صورت نرخ ارز متشکل شده و کشف قیمت هم در بازار انجام می شود.

وی با بیان اینکه فشاری که دولت آمریکا به ایران می آورد از نظر اقتصادی فشار سنگینی است اظهار کرد: دولت نشان داد در برخورد با این فشارها مقتدر است. تمام پیش بینی های اقتصادی دشمن هم غلط از آب درآمد. ما نمی توانیم اطلاعاتمان را فاش کنیم، اما مردم مطمئن باشند دولت و بانک مرکزی با قدرت در بازار ارز به پیش می روند و مردم از این شرایط سربلند بیرون می آیند.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص انتشار اوراق قرضه گفت: خوشبختانه امتیاز خوبی از سران قوا و با تایید رهبری گرفتیم که بتوانیم سپرده ارزی بگیریم. این نوع سپرده گذاری در گذشته سابقه خوبی نداشت، اما امروزه تضمین بانکی پشت سپرده گذاری های ارزی است. نرخ سپرده گذاری هم با توجه به نوع ارزی که سپرده گذاری می شود تا ۴ درصد خواهد بود. تا کنون مبالغ قابل توجهی جمع شده، اما انتظار ما از بازار ارز بیشتر بوده است؛ یک نوع هم گواهینامه سپرده ارزی است که آن هم در شرایطی که احساس کردیم باید در بازار وجود داشته باشد، عرضه خواهیم کرد.

همتی با اشاره به اینکه در سال جاری ۲۷ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته‌ایم تصریح کرد: باید این موضوع بررسی شود که چه میزان از سود صادرات وارد نظام بانکی شده، متاسفانه کمتر از ۷ میلیارد دلار وارد سامانه نیما شده است. صادرکننده ها نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند، ولی این را باید بدانند که ارز باید به کشور بیاید، وقتی ارز به کشور بازگردد، صادرات و بازار رونق پیدا می‌کند، اما اگر ارز وارد نشود، صادرات به معنی خروج ارز از کشور خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بسیاری از صادرکنندگان، تولید کنندگانی هستند که ارز را با قیمت پایین دریافت و به کمک آن تولید کردند، گفت: به تولید کنندگان، آب، برق و گاز با یارانه داده شده است. همه باید به فکر مردم هم باشند، نمی‌شود از امکانات کشور استفاده کرد، اما موقع بازگشت ارز بخواهیم آن را در بازار آزاد عرضه کنیم.

همتی بیان کرد: توافق شده کسانی که زیر یک میلیون یورو درآمد دارند مختار هستند که ارز خود را در سامانه نیما وارد کنند یا خیر. بنابراین ۶۰ هزار شخص حقیقی و حقوقی از ارائه ارز به سامانه نیما معاف شدند‌. آنها می توانند ارز خود را در صرافی ها عرضه کنند یا برای خود واردات داشته باشند یا ارز خود را به کسانی که ثبت سفارش داشته اند بدهند.

وی با بیان اینکه صادر کنندگان بزرگ باید به کشور کمک کنند اظهار کرد: همه ما در یک کشتی زندگی می کنیم، نباید اینطور باشد که هر کس زورش می‌رسد بیشتر از جامعه استفاده کند و نفع کمتری برساند. صادرات خوب است، اما باید ارز حاصل از آن را به کشور بازگردانیم؛ متاسفانه دلار ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی در اختیار صادر کننده قرار می‌گیرد، اما آنها ارز خودشان را نمی خواهند وارد سامانه کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه ۲۵۰ صادرکننده بیش از ۱۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند تاکید کرد: باید با این افراد بنشینیم و نظرات یکدیگر را بشنویم. نحوه بازگرداندن ارز توسط یک تیم پنج نفره تعیین می‌شود که شامل رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر صنعت و وزیر نفت است. این مجموعه با نمایندگان صادرکنندگان هم تفاهم کرده اند. البته طبیعی است که صادرکنندگان دوست داشته باشند ارز خود را در سامانه نیما عرضه نکنند و آنها را با قیمت بالاتر بفروشند، اما انشاالله صادرکنندگان به دولت کمک خواهند کرد.

همتی با بیان اینکه برآورد شده پنج میلیارد یورو وارد چرخه بازار آزاد شود گفت: این موضوع حتما در بازار آزاد تاثیر مثبت دارد. با توجه به قیمت امروز ارز، نفع صادراتی بالایی برای صادرکنندگان وجود دارد و آنها باید تلاش کنند صادرات خود را افزایش دهند تا از سود بیشتری برخوردار شوند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه صادرات ریالی اصلا مفهومی ندارد افزود: واقعا سوال اینجاست که مشتریان خارجی، ریال را از کجا می‌آورند؟ دیده شده که بسیاری از آنها با یک دستگاه پز بانکی و به کمک فیلترشکن وارد سامانه بانکی کشور شده و ریال داخلی را به حساب فروشنده واریز می‌کنند. اگر در قبال فروش اجناس داخلی، ارز یا کالا وارد کشور نشود، خروج سرمایه از کشور صورت گرفته و بانک مرکزی اجازه خروج سرمایه را نمی دهد. حتما تمهیداتی پیش بینی می شود که جلوی این خروج سرمایه گرفته شود. نمی‌شود ۴۰ میلیارد دلار صادر و ۴۰ میلیارد دلار وارد کنیم، اما پول نیمی از صادرات ریال باشد این به این معنی است که به ریال از کشور خارج شده و دلاری هم به ذخیره ارزی افزوده نشده است.

همتی با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا نمی توان راحت 50 میلیون تن را جابه جا کرد آن هم بدون اینکه معلوم شود به چه کسی داده می شود گفت: با کارت مستر اگر بالای50 هزار دلار کسی خرید کند اطلاع داده می شود که آن فرد از مغازه شما خرید می کند که آیا این مسئله درست است، لذا اطلاعات لازم را دریافت می کنند ، این گونه نیست که یک نفر مثلا ده میلیارد جا به جا کند، همکاران بانکی ما در این چند سال در مورد دستگاه های پز غفلت کردند، اما بنده پای کار ایستادم، زیرا این پزها محل خروج سرمایه شده بود، در کشیدن کارت با دستگاه پز محدودیتی وجود ندارد، ولی الآن بالاترین حد آن 50 میلیون است ، هر شماره ملی در هر کارت بیشتر از 50 میلیون نمی تواند کارت بکشد.

وی با بیان اینکه ما جلوی تمام منافذی را که به ریال لطمه وارد می کند را می گیریم افزود: اینها مصداق اصلی پولشویی است، لذا معنی ندارد یک نفر چند میلیارد را به راحتی در جامعه جا به جا کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های جدی دولت حل مشکلات اقتصادی مردم است عنوان کرد: شوک ارزی، شوک منفی طرف عرضه است، این موضوع شوک قیمتی ایجاد کرده است، در خرداد، تیر، مرداد و شهریورماه تورم نقطه به نقطه ماهانه صعودی بود، اما در مهرماه تورم کمتر شد و به 4/6 درصد رسید ، در شهریور ماه تورم نقطه به نقطه 6/1 درصد بود، سیاست قطعی بانک مرکزی و دولت کنترل تورم و کاهش آن است.

همتی با اشاره به اینکه ظرف یک ماه گذشته ارزش پول ملی 20 درصد تقویت شد گفت: روزی که ترامپ مرحله اصلی تحریم ها را شروع کرد20 درصد ارزش پول ملی تقویت شد و این قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد، نقدینگی الان نسبت به میانگین پنج سال گذشته فرقی نکرده و 20 درصد بوده ، از ابتدای سال تا آخر شهریور ماه نقدینگی 9/1 درصد رشد کرده است.

وی با اشاره به اینکه نقدینگی مثل دو سه سال گذشته است و سرعت بالایی ندارد افزود: ما بانک ها را کنترل کرده ایم و تسلط کامل بر نقدینگی داریم، هیچ کاری را بدون سیاست در بازار پولی انجام نمی دهیم.

همتی با اشاره به ایجاد ابزار کانال نرخ سود اظهار کرد: باید وارد هدایت کردن تورم و تولید از طریق کنترل نرخ سودشویم، رهبر معظم انقلاب بر تشکیل کمیته ای برای کنترل نقدینگی تاکید فرمودند، لذا با دستور ایشان در مورد اصلاح نظام بانکی و سیاست های پولی و کنترل نقدینگی، کمیته ای تشکیل داده ایم که به روز هستند و از طریق نرخ سود و عملیات بازار باز، کار را پیش ببریم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اختیاراتی از سران سه قوه گرفته ایم که بانک مرکزی عملیات بازار باز را داشته باشد گفت: سازمان برنامه و بودجه در بودجه سال ۹۸ در این رابطه تدبیر خواهد کرد، ما وارد خرید و فروش اوراق خواهیم شد و نقدینگی و نرخ سود را کنترل خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه همه بانک ها مجوز بانک مرکزی را دارند، لذا مردم خیالشان راحت باشد به طوری که همه سپرده گذاران مورد حمایت خواهند بود تصریح کرد: تمام اصلاحات نظام بانکی را بر مبنای تدبیر و کنترل بانک مرکزی انجام می دهیم، بانک خوب و بد از طریق اضافه برداشت کنترل می شود، لذا وقتی که برخورد کردیم باقی بانک ها حساب کار دستشان می آید، برخی از بانک ها خوب و برخی دیگر بد کار می کنند، به تدریج این مشکلات را برطرف می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: 90 درصد بازار مالی در اختیار بازار پول است و بانک ها نقش اصلی در این رابطه دارند، ولی این به معنای آن نیست که هر کاری بانک ها خواستند انجام دهند، بنگاه ها باید اموال خود را بفروشند و بنگاهداری نکنند.

همتی با اشاره به اینکه در تمام سه ماه گذشته تمرکز بر روی بازار ارز بوده است، چراکه دشمن بر روی بازار ارز تمرکز کرده بود گفت: اکنون آرامش در بازار ارز استقرار یافته و ما نیز وارد بازار پول خواهیم شد، لذا بانک های خوب را تشویق خواهیم کرد و بانک های بد را تنبیه می کنیم، از مقام معظم رهبری گرفته تا سطوح پایین همه اعتقاد دارند که باید با بانک های بد برخورد شود.

وی با بیان اینکه در ماه های اخیر بانک ها صدهزار میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن اختصاص داده اند که ۶۰ درصد آنها سرمایه در گردش بوده ادامه داد: البته این مسئله شامل استمهال هم می باشد، استمهال نیز دست تولیدکنندگان است و شرایط اقتصادی کشور آنها را مجبور به تمدید کرده است، لذا اطمینان می دهم که به سمت اصلاح سیستم بانکی برویم ، به طوری که وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه نیز در این راستا کمک خواهند کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اختیارات بانک مرکزی در چارچوب ضوابط و اختیارات خواهد بود گفت : این اختیارات سرعت عمل ما را در بازار پول و ارز بیشتر خواهد کرد، لذا باید گفت ما اختیارات بی حد و حصر شخصی نداریم، این اختیارات کار ما را تسهیل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر سیاست های مالی بتواند خوب تنظیم شود، بانک مرکزی به صورت اتوماتیک مستقل می شود و در نهایت تورم و نقدینگی را کنترل خواهد کرد افزود: اولین گام برای اصلاح نظام بانکی، اصلاح ناترازی نظام بانکی است که بخشی از آن بدهی دولت به بانک ها است، اولویت اول ما ناترازی برخی از بانک ها است که منجر به اضافه برداشت می شود که آنها را در اولویت قرار خواهیم داد تا اصلاح کنیم.

وی تصریح کرد: بنده موافق نیستم که برخی می گویند اکنون شرایط برای اصلاح نظام بانکی مساعد نیست، بلکه شرایط خوب است لذا اصلاح را در نظام بانکی شروع خواهیم کرد.

همتی گفت: آنچه ما را اذیت می کند پایه پولی زیاد است، اضافه برداشت بانک ها حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است که البته در نوسان است، اضافه برداشت بانک ها را کنترل خواهیم کرد و پس از آن سیاست های پولی را اجرا می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نرخ سود باید اصلاح شود عنوان کرد: مردم به نرخ سود حساسیت دارند، پس آنچه که روی مردم و عامل های اقتصادی اثرگذار است نرخ سود است.

همتی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی یک عدد تورمی تعیین می کند و بر اساس آن نرخ سود را تعیین خواهد کرد و نرخ سود را در کانالی در اختیار بانک ها می گذارد، اما اینکه در عمل چکار کنیم، اجازه دهید که عملیاتی شودلذا ابلاغ خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه وقتی نرخ ارز بالا رفت نیاز نقدینگی بنگاه ها و تولید کنندگان افزایش پیدا می‌کند؛ گفت: اولویت تامین ارز برای بنگاه‌های تولیدی است. بنگاهی که در گذشته برای تولید به ۱۰۰ میلیون تومان نیاز داشت، امروزه ۲۰۰ میلیون تومان نیاز دارد. طبیعی است که ما باید به تولیدکنندگان کمک کنیم. به همین منظور از بانک ها خواستیم اولویت را به سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی بدهند. وقتی رونق به فعالیت بنگاه ها بازگردد طبیعتاً فروش شان هم بیشتر و نقدینگی شان جبران می‌شود.

همتی با بیان اینکه تولیدکنندگان نباید به میزان زیادی قیمت خود را بالا ببرند اظهار کرد: دستور رئیس جمهور به وزارت صمت این بوده که به طور جدی افزایش قیمت کالاها بررسی شود. در بسیاری از مواقع قیمت کالا ربطی به قیمت ارز ندارد و افزایش قیمت ارز تنها بهانه‌ای برای افزایش قیمت کالا است. البته وقتی التهابات ارزی به طور کامل از بین برود و مردم هم اجناس گران نخرند به تدریج قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه قیمت ارز خریداری شده در سامانه نیما تثبیت شده نیست گفت: تولیدکنندگان به هر میزانی که می توانند ارز خود را در سامانه ثبت کنند، باید همگان به یکدیگر کمک کنیم تا این تنگناهای اقتصادی برطرف شده و مردم عزیزمان بتوانند رفاه بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار سیاسی ، دولت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
علی
۱۴:۰۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
سکه وارز برای مردم سود اور نیست اما برا ی عده سوداوره
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
البته شب ها یا در خیال
مهدی
۱۰:۴۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
اصلاً هم کنترل نشده
قیمت مسکن خودرو وسایر اجناس چرا قیمتشون هنوز بالاست
مهدی
۱۰:۴۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
اصلاً هم کنترل نشده
قیمت مسکن خودرو وسایر اجناس چرا قیمتشون هنوز بالاست
حسین
۱۰:۰۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
تحت کنترل است یعنی؟ دلار 12 یا 13 هزارتومان است. سیف و قبل از او هم مدام همین حرف هارا میزدند
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
آیا بهتر نبود از مدتها قبل بانک مرکزی سکه و ارزهای ، پشتوانه کشور را به افراد خاص واگذار نمی کرد ، آنهایی که می خواستند به قیمت فلاکت مردم پولدار شدند که دولت هم عامل آن بود و آنچه که امروز شاهد آن هستیم بخاطر سیاست های غلط مدیران کشور است ، آیا اینگونه می تواند نرخ دلار را به حالت قبل بر گرداند
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
دلار 4000 هزار تومنی شده 12000 تومن . اگه این قیمت بیاد 4000 تومن یا کمی بیشتر میتونه خیلی مردم را امیدوار کنه. انشاالله دولت محترم بتونه این کار را انجام بده .
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
دلار 4000 هزار تومنی شده 12000 تومن . اگه این قیمت بیاد 4000 تومن یا کمی بیشتر میتونه خیلی مردم را امیدوار کنه. انشاالله دولت محترم بتونه این کار را انجام بده .
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
پشتوانه مالي يك مملكت را با طلا و ارز مي سنجند!!!
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
پشتوانه مالي يك مملكت را با طلا و ارز مي سنجند!!!
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
مملکت ما پایه ای قوی دارد و هیچ چیزی به این آسانی ها نمیتواند ارزش های آن را خدشه دار کند.
درست است که بعضی ها کارشکنی میکنند اما برخی دیگر نیز در مقام وجایگاه خودشان تمام تلاش خود را میکنند و وظیفه خود را بدرستی انجام میدهند.
ما جوانان امید خود را از این کشور از دست نمیدهیم.
به امید کشوری موفق تر و شرایط اقصادی راحتتر.(انشاالله به همین زودی)
محمد
۰۷:۴۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
اقای همتی انسان شریفی هستن و خدمتگذار واقعی .. اقای همتی لطفا دلت برای کسانی که با سرمایشون این بدبختی رو به بار اوردن نسوزه بزار این بلایی که سره ما اوردن به سره سود باد اورده ی خودشون هم بیاد اینها انسان نیستن از شما انسان پاکدامن سپاسگزارم
ناشناس
۰۰:۴۱ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
امیدوارم همه کالاها ارزون شه
کلرز
۰۰:۰۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
خدا را شکر کنترل شد
ناشناس
۲۳:۴۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
اگر تحت کنترل است لطف کنید فردا دلار و حداقل همان پنج تومان کنید.