سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست علمی مذاکرات بد فرجام در تاریخ معاصر ایران مطرح شد:

قدرت نظامی عامل موفقیت در روابط با ابر قدرت‌هاست

عهدنامه ‌های گلستان و ترکمنچای به ما نشان داد هر چه دست برتر را در حوزه نظامی داشته باشیم در مذاکرات سیاسی هم دست برتر را خواهیم داشت

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست علمی مذاکرات بد فرجام در تاریخ معاصر ایران عصر روز سه شنبه 29 آبان ماه در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

موسی حقانی رئیس موسسه تاریخ معاصر با مرور وقایع تاریخی از پیش از عهد قاجار گفت: در بسیاری از وقایع تاریخی کشورمان انگلیسی‌ها نقش پررنگی دارند، برای مثال نباید فکر کنیم که امیرکبیر با خاله زنک بازی‌های خاندان سلطنت به شهادت رسید، نقش انگلیس در قتل امیر کبیر واضح و معلوم است، حتی جدایی هرات از ایران از ابتدا با نقشه انگلیسی‌ها صورت گرفت.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ با اشاره به وقایع تاریخی در تشریح ویژگی‌های نفوذی اظهار کرد: نفوذی‌ها در تصمیم‌گیری‌ها دخالت می‌کنند، نظر حاکمیت را عوض کرده و مردم و مسئولان را از مواجهه با دولت‌های استعمار گر می‌ترسانند. ناصرالدین شاه مصمم بود تا مانع از آن شود که هرات از کشور جدا شود، حتی با روسیه هم مذاکراتی داشت که در صورتی که ایران به هرات لشکر بکشد و انگلیسی‌ها به بوشهر حمله کنند، روس‌ها سرزمین‌های شرقی را که تحت تصرف انگلیس بوده تهدید کنند. با تمام این تدبیرها انگلیس مخفیانه به این نتیجه رسید که ایران در برابر انگلیس مقاومت نخواهد کرد، چرا انگلیسی‌ها به رقم سیاست ناصرالدین شاه به چنین نتیجه ای رسیده بودند. علت این است که نفوذی‌هایی همچون صدر اعظم ایران هر چه در توان داشتند به کار گرفتند تا اوامر انگلیسی‌ها اجرایی شود.

رئیس موسسه تاریخ معاصر با بیان اینکه نفوذی مدعی است سایه جنگ را از کشور برداشته افزود: میرزا آقا خان نوری در عین اینکه مخفیانه به انگلیس چک سفید امضا داد، در دربار مدعی بود که با سیاست‌های خود انگلیس را به عقب رانده است.

حجت‌الاسلام محمد صادق ابوالحسنی پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه ما هنوز با پس لرزه‌های وقایع تاریخ معاصر مواجه هستیم گفت: یکی از موضوعات تاریخ معاصر سیاست ابر قدرت‌ها برای سلطه بر ایران است قراردادهایی همچون ترکمنچای از دو منظر قابل بررسی است یکی شرایط آن روزگار و دیگری سیاست‌های استعماری در حین مذاکرات است باید توجه داشته باشیم که همواره این سیاست‌های دولت‌های غربی در حال تکرار است.

ابوالحسنی با اشاره به اینکه پیش از جنگ‌های ایران و روسیه انگلیس با کشورمان قرارداد دفاعی امضا کرده بود خاطر نشان کرد: با قتل پادشاه روسیه در آن زمان سیاست‌های انگلیس تغییر کرده و در برابر حمله روسیه به ایران اقدامی نمی‌کند. ایران که از انگلیس مایوس می‌شود با فرانسه قرارداد دفاعی امضا می‌کند، اما سیر حوادث به گونه‌ای است که در عرض دو ماه روس‌ها و فرانسوی‌ها سازش می‌کنند و فرانسوی‌ها هم ایرانیان را مایوس می‌کنند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه ایران برای بار سوم دست نیاز به سوی انگلیسی‌ها دراز می‌کند گفت: اعتماد به دولت‌های غربی از اشتباهات قطعی دولتمردان آن زمان ایران است. در تاریخ، خیانت‌‌های مکرر انگلیس و فرانسه  واضح است.

وی افزود: همواره می‌بینیم که در مذاکره با غربی ها استعمارگران در تلاش هستند متوجه شوند طرف مذاکره کننده ایرانی چه نقاط ضعفی دارد و با چه مبلغی می‌توانند طرف مذاکره کننده ایرانی را بخرند، حتی می‌بینیم که بسیاری از مذاکره کنندگان و فرماندهان جنگی پس از امضای قراردادها و یا پس از جنگ عضو لژ‌های فراماسونری می‌شوند.

ابوالحسنی با بیان اینکه هیچ یکی از قراردادهای ایران با دولت‌های غربی در آن زمان شفاف نبوده گفت: جزئیات هیچ یکی از آن قراردادها در آن زمان منتشر نشد. دولت‌های غربی تلاش کردند نتایج مذاکرات ر ا بد فرجام کنند و سپس علت شکست ایرانیان را روحانیت شیعه که دستور جهاد با روس‌ها را دادند معرفی می‌کنند، امروز هم می بینیم که در ابتدای مذاکرات برجام خوش بینی به آمریکا را ایجاد می‌کند و وقتی برجام شکست می‌خورد رهبری را متهم ایجاد وضع موجود می‌کند.

وی با بیان اینکه مشاهده کردیم که چقدر غربی ها در برجام به راستی آزمای تاکید داشتند افزود: امروز می‌بینیم چه دولتی در وعده‌هایی که داد صادق و کدام دروغگو بود.

این پژوهشگر تاریخ معاصر با تاکید بر اینکه قدرت نظامی عامل موفقیت در روابط با ابر قدرت‌هاست گفت: عهدنامه ‌های گلستان و ترکمنچای به ما نشان داد هر چه دست برتر را در حوزه نظامی داشته باشیم در مذاکرات سیاسی هم دست برتر را خواهیم داشت، لذا  هر سخنی که امروز به بیهوده بودن افزایش توانمندی نظامی اشاره کند صدای نفوذی‌هاست، البته ما با تعامل و گفت‌وگو مخالف نیستیم اما نباید ساده لوح باشیم.

مسعود رضایی پژوهشگر مسائل تاریخی اظهار کرد: انگلیسی‌ها از مدت ها پیش از عهد قاجار دریافته بودند که در ایران با رشوه ‌می‌توانند اهداف خود را عملی کنند از طرف دیگر همواره در قراردادها با طرف انگلیسی اعداد و ارقام مخفی بود بهترین اقدام در برخورد با انگلیسی‌ها را مصدق و آیت‌الله کاشانی کردند که به طور کل نفت ایران را مخفی نمودند تا دیگر قراردادی بین ایران و انگلیس وجود نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مقاومت در برابر تمامی قراردادهای پیشنهادی انگلیسی های اقدام تحسین برانگیز مصدق است خاطر نشان کرد: مصدق به خوبی می‌دانست انگلیسی‌ها به نحوی با ایران قرارداد می‌بندند که هیچ سودی برای کشورمان نداشته باشد البته عدم شناخت آمریکایی‌ها و اعتماد بی جا به آنها نقطه ضعف مصدق بود در حقیقت مصدق از گرگی به گرگ دیگر پناه برده بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، احزاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.