سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۷ نکته کلیدی در برخورد با کودکان لجباز/ روش خاموشی را در برخورد با فرزندتان فراموش نکنید

یک متخصص اطفال گفت: برای درمان لجبازی کودکان در ابتدا باید روی استقلال آن‌ها به شکل عملی و فکری کار شود.

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: برای اینکه بتوانید با کودک لجباز به خوبی برخورد کنید در مرحله اول مشکل اصلی او را بیابید؛ در این گونه موارد باید بتوان  علت مشکل را یافت و آن را رفع کرد؛ واکنش‌هایی نظیر تنبیه کودک و یا بی توجهی به کودک می‌تواند زمینه ساز ایجاد تصویری نامطلوب از والدین در ناخودآگاه کودک باشد که بعد‌ها به شکل خشم هدف دار خود را نشان می‌دهد.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه باید با کودک لجباز مدارا کرد، گفت:  با اینگونه کودکان باید مدارا و ابتدا زمینه‌های بروز لجبازی را شناسایی کرد، سپس کودک را از آن دور کرد؛  به کودک میدان دهید، برای درمان لجبازی کودکان در ابتدا باید بر استقلال آن‌ها به شکل عملی و فکری کار شود، والدین باید به کودک میدان دهند تا کار‌های شخصی‌اش را انجام دهد و در برخی زمینه‌ها نظر او را جویا شوند.


بیشتر بخوانید: چگونه با کودک لجباز برخورد کنیم؟ 


اعمال روش خاموشی با کودک لجباز

محتشمی بیان کرد: باید روش خاموشی را در برخورد با کودک لجباز اعمال کرد؛ به این مفهوم که والدین در مقابل رفتار‌های منفی کودک هیچ واکنش کلامی، دیداری و شنیداری انجام نمی‌دهند و گویی چیزی را ندیده‌اند، کودک پس از چند بار تکرار رفتار منفی، به علت دریافت نکردن پاسخ، پی می‌برد که کارش بیهوده است.

روش تقویت رفتار ناهمساز

وی با بیان اینکه باید والدین رفتار ناهمساز را در کودک خود تقویت کنند، گفت: وقتی شدت رفتار‌های کودک نسبت به قبل کاهش یافت والدین باید روش «تقویت رفتار ناهمساز» را اجرا کنند، یعنی رفتار مقابل رفتار منفی کودک را به محض سر زدن از کودک، تقویت کنند، مثلا کودکی که گریه می‌کند به محض آن که ساکت شد، توسط والدین مورد توجه و تشویق قرار گیرد.

این متخصص اطفال تشریح کرد: شاخص‌های دیگری که باید در برخورد با کودک لجباز در نظر داشت، استفاده از رژیم غذایی صحیح است؛ مصرف بیش از اندازه سردی‌ها، تنقلات، کاکائو، نمک و سرکه باعث تحریکات عصبی کودک و تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای بیش از یک ساعت در روز باعث تشکیل امواج مخرب در مغز کودک و عصبانیت او می‌شود.


بیشتر بخوانید: راهکارهای کلیدی برای مقابله با لجبازی کودکان


محتشمی ادامه داد: همچنین کم خوابیدن کودک باعث افزایش لجبازی کودک می‌شود؛ این را فراموش نکنید خواب شب مهم‌تر از خواب روز است، چون در خواب روزانه عواملی نظیر نور و صدا باعث بر هم خوردن ریتم خواب می‌شود و کودک با وجود خواب زیاد، پس از بیداری آرامش ندارد.

وی با  تاکید بر اینکه اگر کودک لجبازی خود را ادامه داد باید به مشاور مراجعه کرد، یادآوری کرد:  لجبازی‌های شدید کودکان که گاه به صورت گریه‌های طولانی و کبودی لب‌ها و واکنش‌های غیر عادی خود را نشان می‌دهد، بررسی امواج مغز کودک و مراجعه به روانپزشک و روان شناس کودک ضرورت دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
مهدی
۰۲:۵۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
فقط کتک جواب میده بچه نفهم و پر رو را باید زد تا بفهمه و آدم بشه
کلی کتاب و مطلب خوندم همش چرت و پرت الان وقتی بی ادبی میکنه سهمیه کتک میگیره اوایل روزی یکبار الان شده ماهی یکبار تربیت فقط با کتک عین قدیما.....
ناشناس
۰۱:۵۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۱
شاید الان از ترس کتک اون کار بد رو انجام نده،اما بزرگتر که بشه دیگه کتک براش اثر نداره،این ره که میروی به ترکستان است.....
امیر
۰۰:۰۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید