سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری هفته وحدت مطرح شد؛

تدوین ۱۵ برنامه در تهران به مناسبت هفته وحدت

سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از تدوین ویژه برنامه های متعددی به مناسبت هفته وحدت خبر داد.

به گزارش خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا مهدوی استاد موسیقی درباره جایگاه هنر موسیقی در ویژه برنامه مهربانی گفت: هنر موسیقی در همه دوره‌ها جایگاه ویژه‌ای نزد ادیبان، حاکمان و مردم داشته است، هنر باید برای هر چه رساناتر شدن مفاهیم عمیق انسانی تلاش کند.

وی افزود:امسال در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم که نشان می‌دهد انقلاب ما به بلوغ کامل دست یافته است.

مهدوی بیان کرد: در این هفته باشکوه دو نهاد مهم حاکمیتی دست در دست هم داده و قرار است ویژه برنامه‌های مهمی را اجرا کنند که بهترین زمان برای عرضه هنر موسیقی است. همانگونه که در محرم و صفر مردم برای برنامه‌های سوگواری تلاش می‌کنند باید تدبیری هم در جلب مشارکت آن‌ها برای اجرای برنامه‌های سرور و شادی اندیشیده شود.

موسیقی باید از سالن‌های گران قیمت خارج شود

این استاد موسیقی افزود: باید موسیقی را از سالن‌های گران قیمت با اجرا‌های لاکچری بیرون آورده و آن را بین مردم بیاوریم که این رویکرد در بهار مهربانی آماده می‌شود.

مهدوی گفت:بخش اعظم موسیقی ایران شامل سرود‌ه هاست، اما امروزه تولید سرود بسیار کم شده با اینکه سرود امکانات زیادی لازم ندارد، اما باید از ظرفیت‌های سرود در تهران و شهرستان‌ها نهایت استفاده را داشته باشیم.

علی شیرازی استاد خوش‌نویسی و نقاشی خط بیان کرد: خوش نویسی در خون مردم است، آثاری که در موزه‌ها از هنرمندان خوش نویس ایرانی می‌بینیم نشان از تبحر آنان در این رشته دارد و ما در خط نستعلیق و شکسته نستعلیق رقیب هستیم.

وی افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تا کنون فعالیت‌های هنری ارزنده‌ای را انجام داده است، اما نقدی به کار آن‌ها وارد است که از طرح‌های خوش نویسی آن طور که باید حمایت نشده است. سال پیش طرحی را در قالب اشعار محتشم کاشانی و قرآن هنری به سازمان ارائه دادیم، اما پاسخی برای حمایت از جانب آن‌ها دریافت نکردیم، بهتر است امسال در برنامه بهار مهربانی ویژه برنامه و ورک‌شاپ بزرگی با حضور هنرمندان خوش نویس ترتیب داده شود تا مکانی هم برای گردشگری افراد خارجی باشد.

مصطفی محدثی خراسانی در توضیحات بخش شعر اظهار داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری شعر هنر و ثروت ملی ماست شعر ابزاری است که همه مردم با آن سر و کار دارند از این رو نمی‌شود شخصی به زبان فارسی صحبت کند، اما برای تفهیم منظور خود از اشعار استفاده نکند.

وی افزود: شعر در تثبیت آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب به نسل‌های دیگر پیشگام بوده و آینه‌ای است که دستاورد‌های انقلاب را به ما نشان می‌دهد. این جشنواره را باید قدر بدانیم و احساسات ارادت خودمان به ساحت مقدس حضرت رسول را به زبان شعر به آن‌ها بیان کنیم، همان گونه که مراسم‌های سوگواری انسان‌ساز است مراسم‌های سور و شادی هم حرکت‌ساز است، بنابراین امیدواریم این بهار مهربانی که قرار است در پاییز برگزار شود، نقش مهمی در ارتقای نظام فرهنگی کشور داشته باشد.

سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ویژه برنامه‌های هفته وحدت را تشریح کرد و گفت: به مناسبت هفته وحدت و تقارن این مناسبت با ۴۰ سالگی انقلاب، جلساتی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، محور اساسی صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد بر این اساس بود که هم‌اکنون در دوران بسیار حساس اسلام قرار داریم و پیروزی‌های متعددی توسط محور مقاومت در برابر مخالفان اسلام به دست آمده است که باید بزرگترین اتفاق عالم خلقت را آنطور که شایسته است در کشور گرامی بداریم.

وی افزود: ستاد بزرگداشت هفته وحدت شامل کمیته محتوایی، کمیته برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی است، ۱۵ عنوان برنامه برای این هفته تدوین شده که قرار است از بیست و نهم تا چهارم آبان تحت عنوان ایستگاه‌های مهربانی در اقصی‌نقاط شهر و کشور به اجرا درآید.

اوحدی محل ایستگاه‌های مهربانی را در منطقه غرب تهران، میدان آزادی، شمال اراضی عباس‌آباد و پارک قیطریه، باغ موزه قصر در جنوب تهران، فرهنگسرای بهمن و ولا، فرهنگ‌سرا و پارک عشاق در منطقه ۴ و همچنین دریاچه چیتگر معرفی کرد.

وی ادامه داد: با همفکری گروه‌های مردم نهاد و مجموعه‌های مردمی قرار است بیش از ۴۰ اجرا داشته باشیم، در ۱۲ میدان به مدت سه شب نور افشانی خواهیم داشت و همچنین ۱۴۴۰ فانوس از دلنوشته‌های مردم در میدان آزادی و بهمن به آسمان پرتاب خواهد شد، کاروان گل نیز در ۶ پهنه تهران به حرکت در می‌آید.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه همه مراسم‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود، عنوان کرد: در برخی از ایستگاه‌های مهربانی برنامه استیج به مدت دو ساعت خواهیم داشت و همچنین مراسم شعرخوانی تلاوت باران در اراضی عباس‌آباد برگزار می‌شود که در این مراسم هم از شاعران آیینی تقدیر می‌شود.

اوحدی افزود: برنامه «هزار دف» از دیگر برنامه‌های هفته وحدت است که در مناطق سنی نشین برگزار می‌شود، همچنین هنرمندان موسیقی تحت عنوان جشنواره رسول مهربانی از چهار کشور خارجی به ایران می‌آیند، ۶ گروه موسیقی محلی هم در تهران اجرا خواهند داشت. جشنواره غذا، ترویج خدمات صلواتی از جمله ارائه خدمات پزشکی به مردم، اکران فیلم محمد رسول الله در پردیس‌های سینمایی تهران، همایش بزرگ مشق صلوات، نمایشگاه ۴۰ اثر تصویر ابیان و ۴۰ اثر پوستر، از دیگر برنامه‌های این هفته است. ۳ پویش در فضای مجازی هم به راه افتاده که یکی از آن پویش‌ها من آشنا محمدم، دیگری من محمد را دوست دارم و بهار مهربانی است.

همچنین قرار است تفاهم نامه همکاری با موسسه فرهنگی اکو بسته شود، مراسم اختتامیه هم در سالن اجلاس فرهنگ‌سرای بهمن برگزار خواهد شد.

در ادامه سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: هنر به عنوان زبان فصیح و بیان شیوا لایه‌های مختلفی دارد، در طول تاریخ هر جا که هنرمندی خود را تاثیرگذار احساس کرده دست به قلم شده و ارادت خود به اهل بیت را نشان داده است.

وی افزود:رئیس جمهور به اجرای برنامه‌های مصور و امیدورزی به مردم تاکید کرده است، برنامه بهار مهربانی هم به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب شد که قرار است در هر استانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استان،محور برگزاری برنامه‌ها باشد. در شهر تهران هم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به همراه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برنامه‌ها را به نحو احسنت برگزار می‌کنند.

گفتنی است؛ با هماهنگی میراث فرهنگی و گردشگری موزه‌ها و سینما‌های تحت نظر سازمان فرهنگی و هنری تهران و میراث فرهنگی به مدت سه روز برای شهروندان نیم‌بها است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.