سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوربخش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

وابستگی‌های اتحادیه اروپا به آمریکا فراتر از ناتو است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: برخی از وابستگی‌های امنیتی اتحادیه اروپا به آمریکا به ژئوپلتیک کشورهای عضو اتحادیه بازمی گردد.


سید نادر نوربخش در گفت و گو باخبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با  اختلافات پیش آمده بین  اتحادیه اروپا و کاخ سفید عنوان کرد: تا امروز فرد موثر در اتحادیه اروپا شخص آنگِلا مِرکِل بوده است درحالی که در حال حاضر این شخص دیگر اثرگذاری سابق را نداشته و تا سال ۲۰۲۱ هم صدر اعظمی وی به پایان خواهد رسید به همین دلیل اروپا هم برای انتخابات آتی خود یعنی دوم خرداد ۹۸ تمام امید خود را  به لیبرال‌ها وشخص مکرون بسته است.

وی ادامه داد: رقیب اصلی لیبرال‌ها در اروپا  راست‌های افراطی هستند که از سوی استیو بنن معاون ترامپ حمایت می شوند. حزب راست گرای افراطی (ملی‌گرایانه تندرو) که امروز با حمایت خود از ماری لوپن به عنوان رقیب مکرون در فرانسه در تلاش هستند تا با نزدیک کردن چهره‌های طرفدار خود بلوک واحدی را در پارلمان اروپا تشکیل دهند، در نتیجه اساس اختلافات این دو را می توان گرایشات حزبی آنها دانست. برهمین اساس افرادی که طرفدار حیات اتحادیه اروپا هستند امیدشان را به مکرون بسته‌اند و  مخالفان این اتحادیه هم به  احزاب راست افراطی امید دارند، بنابراین می توان گفت که لزوما ایران محور بروز این اختلافات نبوده است.

نوربخش در ادامه با اشاره به گرایش برخی  احزاب راست گرای افراطی در اروپا به سمت رییس جمهور آمریکا گفت: نکته ای که روابط واشنگنتن و اروپا را کمی پیچیده می کنذ این است که احزاب راست گرای افراطی اروپا با ترامپ و درعین حال با پوتین روابط خوبی دارند و همچنین باید گفت که سیاست‌های عدم مداخله کشورشان در امور خاورمیانه هم به طور بالقوه با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران همخوانی دارد.


وی ادامه داد: :برای مثال در فرانسه حزب جبهه ملی ماری لوپن مخالف دخالت پاریس در مسائل سوریه و دیگر کشورهاست و این موضوع را پیچیده می‌کند، زیرا این حزب از سویی با ترامپ همخوانی داشته و از سوی دیگر خواهان روابط حسنه با روسیه هستند، همچنین با سیاست‌های مداخله‌جویانه کشورهایشان مخالفند در نتیجه در اینجا نمی‌توانیم صفر و صدی به موضوع نگاه کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی همچنین در مورد احتمال شکل گیری  ارتش اروپایی به جای ناتو افزود: بحث ارتش اروپایی یا همان " طرح پسکو"به این معنا ست که مسائل امنیتی اتحادیه اروپا مستقل از آمریکا باشد، اما توانایی این طرح در حدی نیست که اتحادیه اروپا بتواند از ناتو خارج شود و طرح پسکو جایگزین آن شود،  تنها در حد یک طرح است همچنین باید توجه داشت که بخشی از وابستگی‌های امنیتی اروپا به آمریکا وابستگی‌های ژئوپلتیکی هستند و با آمدن و رفتن ترامپ تغییر نخواهد کرد.

نوربخش ادامه داد: برای مثال یکی از کشور‌هایی که در این زمینه می‌توان مثال زد لهستان است. از آنجا که لهستان، در جوار روسیه قرار دارد ،   نگران هستند که از سوی روسیه مورد حمله قرار بگیرند و  ذاتا از نظر امنیتی به آمریکا وابستگی داردن؛ بنابراین اینکه بگویم اختلافات موجود  بین اروپا و آمریکا به تشکیل ارتش واحد اروپایی منتهی می شو چندان برداشت دقیقی نیست ، زیرا  اتحادیه اروپا از نظر امنیتی در بسیاری  از مسائل به آمریکا وابسته است. در این برهه، ترامپ خود خواهان کاهش نقش ناتو بوده  و معتقد است که اعضا باید هزینه مورد نظر را پرداخت کنند و همین امر باعث شد تا مقداری از نظر امنیتی بین آنها فاصله ایجاد شود، اما نمی‌شود گفت که وضعیت ناتو به پایان رسیده و ترامپ در حال تنها گذاشتن اروپا به سبب دخالت درموضوع ایران است .

کارشناس مسائل  سیاسی در پاسخ به برخی اظهار نظر‌ها مبنی بر اینکه آمریکا درحال از دست دادن دوستان خود در اتحادیه اروپاست خاطرنشان کرد: سیاست‌های اتخاذی ترامپ در قبال سایر کشورها  به وجهه آمریکا ضربه زده است، اما بخشی از این موارد جز رویکردهای کلی آنها بوده و به سیاست‌های یک رئیس جمهور ختم نخواهد شد.

وی در باره آینده اتحادیه اروپا باتوجه به شرایط فعلی عنوان کرد: برای پاسخ به این سوال باید  تا انتخابات پارلمان اروپا صبر کرد، درحال حاضر  در پارلمان اروپا اکثریت حزب مردم اروپا یعنی راست میانه است؛ بنابراین اگر در انتخابات آتی پارلمان  افراد راست افراطی بتوانند به صدر برسند آن زمان تحول بزرگی در سیاست خارجی اتحادیه اروپا رخ خواهد داد.

نوربخش ادامه داد:  این وضعیت در آلمان هم مشاهده شده و خانم مرکل دیگر آن قدرت سابق را ندارد، مهمترین تحولی که اتحادیه اروپا شاهد آن است کبه این موضوع بازمی گردد که ایتالیا به عنوان یکی از بنیان‌گذاران اتحادیه اروپا محسوب شده وسومین اقتصاد داخل این اتحادیه را به خود اختصاص می دهد و دولت حاکمه در این کشور دیدگاه‌هایی کاملا ملی‌گرایانه دارند. همین وضعیت ممکن است برای فرانسه و آلمان هم اتفاق بیفتد، اگر این امر به اتحادیه اروپا تعمیم پیدا کند مجموعه ای  از کشور‌هایی را خواهیم داشت که نگاه و دیدگاهشان مستقل از هم بوده و دیگر این همکاری مبتنی بر لیبرالیسم نخواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.