وی افزود: در واقع اگر مجموعه درآمدهای شرکت های مختلف این حوزه را با هم جمع کنیم، سهم آن از کل تولید ناخالص کشور چیزی بین 2 تا 5 درصد است.
معاون وزیر ارتباطات نوع دیگر اقتصاد را اقتصاد دیجیتال نامید و اظهار کرد: تعریف دوم اقتصاد دیجیتال است که علاوه بر شرکت های ارتباطات و فناوری اطلاعات، شامل فعالیت هایی می شود که از محل حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارزش افزوده کسب می کند که به عنوان مثال شرکت های حمل و نقل اینترنتی مثل «اسنپ» و «تپ سی» اگرچه جزو شرکت های ارتباطات و فناوری اطلاعات نیستند اما بنیان اصلی آنها بر ارتباطات فناوری اطلاعات بنانهاده شده که اقتصاد دیجیتال است.
ناظمی با بیان اینکه در اقتصاد دیجیتال عملا شرکت هایی را درنظر می گیریم که هسته اصلی فعالیت آنها مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، تصریح کرد: در اقتصاد دیجیتال این شرکت ها تابع دو گونه از مقررات هستند که یکی قوانین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به آنها تحمیل می شود و دیگر قوانین حوزه تخصصی است که در آن فعالیت می کنند. چراکه نمی توان به واسطه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از قوانین حوزه تخصصی خود مستثنی شوند.به عنوان مثال راننده باید گواهینامه های فنی و احراز سو پیشینه داشته باشد در عین حال باید دوره هایی را در ارتباط با تعامل با مشتریان را سپری کرده باشد.
رییس سازمان فناوری اطلاعات دامنه اقتصاد دیجیتال را فراتر و گسترده تر از اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست که در دنیا سهم آنها از اقتصاد 15 تا 20 درصد است و خاطرنشان کرد: اقتصاد نوع سوم اقتصاد دیجیتال شده است که اندازه آن از حلقه اقتصاد دیجیتال نیز بزرگتر است. به عنوان مثال ایران خودرو و سایپا دو تولیدکننده خودرو هستند که اگر با استفاده از ابزار GPS، اقدام به رهگیری و ردیابی و هوشمند سازی خودرو کنند ( تا در مواقع سرقت امکان رصد آن وجود داشته باشد) بدین طریق ارزش افزوده ای را برای این خودروسازها به همراه آورده اند.
وی با اشاره به ارزش افزوده ایجاد شده از سوی ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: ارزش افزوده ای که ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد می کند علاوه بر خودروساز در حیطه مشترکین نیز وجود دارد که برای آنها زیرساخت و تنظیم مقررات نیز لازم است.
ناظمی با برآورد اینکه پنج تا 10 سال آینده سهم اقتصاد دیجیتال شده از اقتصاد دنیا چیزی حدود 25 تا 30 درصد باشد، گفت: در اقتصاد دیجیتال شده همچنین به شرکت هایی احتیاج است تا خدمات را به شرکت های مختلف چون ایران خودرو و سایپا ارایه دهد بنابراین نیاز به استارت آپ و صندوق های خطرپذیر در این نوع از اقتصاد جایگاه خود را دارند.
انتهای پیام/