سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، روشی برای کاهش اطاله دادرسی و انجام سریع امور قضایی

تمامی وظایف و خدمات دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را در گزارش زیر بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از برکات ارائه خدمات قضایی به صورت الکترونیک می توان به دسترسی سریع، آسان و برابر مردم به اینگونه خدمات  اشاره کرد  که به تحقق دولت الکترونیک، کاهش اطاله دادرسی، پیشگیری از وقوع جرم،کاهش سفرهای درون شهری (کاهش 2/5 سفر درون شهری در ازای ثبت هر دادخواست به صورت الکترونیک و همچنین کمک به حفظ محیط زیست)، ارتقای سلامت مردم، اشتغال زایی، افزایش رضایت شهروندان و حفظ کرامت انسانی کمک می کند.

علی اصغر تدین معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اهداف راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اظهار کرد: یکی از اهداف راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دسترسی آسان مردم به خدمات قضایی و جلوگیری از رفت و آمد مردم به واحد های قضایی بود.

وی گفت: قبل از راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مشکلاتی از جمله بحث امنیت، عدم پاسخ گویی و زمانی که صرف ارائه خدمات به مراجعه می شد برای مردم  همراه داشت.

تدین ادامه داد: با راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی،  هزینه ای که باید صرف تامین  تجهیزات می شد توسط بخش خصوصی تامین شد.

معاون پژوهش مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: اگر طبق برنامه ریزی ها 2071 دفاتر قضایی در کشور تاسیس شود و در هر دفتر حداقل 5 نفر مشغول به کار شوند،  برای حدود 10 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می شود.

وی افزود: استفاده از تجارب کسانی که در حوزه خدمت قضایی کار کرده اند مانند بازنشستگان قوه قضائیه  و وکلای دفاتر اسناد رسمی، باعث می‌شود که خدمت بهتری به مردم ارائه شود. در حالی که قبل از شروع بکار دفاتر خدمات الکترونیک، مردم معمولا  به عریضه نویس ها مراجعه می‌کردند که از دانش حقوقی کمتری برخوردار هستند.

تدین در پایان گفت: تا کنون 504 دفتر خدمات الکترونیک قضایی راه اندازی شده  و 150 دفتر جدید نیز در حال راه اندازی است  و در آینده ای نزدیک تعداد این دفاتر به 2071 دفتر در سراسر کشور می رسد.

در همین زمینه، علی اصغر هدایتی مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: ارائه خدمات قضایی به صورت الکترونیک، ایده ارزشمند و نوینی است که با هدف تحول در قوه قضائیه و میل به تحقق دولت الکترونیک راه اندازی شده است.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در ادامه با اشاره به تاسیس و تصویب کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افزود: در مجلس شورای اسلامی براساس تبصره 2 ماده 655 قانون آئین دادرسی کیفری، رسالت کانون، ایفای نقش تسهیل کننده، نظارتی، حمایتی و هدایتی در ارتباط با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سراسر کشور است.

هدایتی در ادامه گفت: از ابتکارات نوین صورت پذیرفته در سال جاری، نام گذاری هفته ای با عنوان هفته خدمات الکترونیک قضایی از 21 تا 27 مهر است که با هدف گفتمان سازی ارائه خدمات به صورت الکترونیک و بهره گیری از فناوری های نوین در حوزه قضایی شکل گرفت. در روز 21 مهر سال جاری، توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور مسئولان کشوری و لشگری، از بسته جدید خدمات الکترونیک قضایی با 89 خدمت رونمایی شد.

وی افزود: علاوه بر حمایت های صنفی کانون از دفاتر در حوزه های گوناگون، از دیگر برنامه های این کانون می توان به ایجاد ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی اشاره کرد تا در پرتو این تعامل دو سویه، هم موجبات ارتقای خدمات الکترونیک قضایی فراهم می گردد و هم دانشجویان رشته حقوق و کامپیوتر بتوانند کارورزی خود را در دفاتر الکترونیک قضایی بگذرانند. ضمن اینکه صلاحیت های ارائه شده در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می تواند به عنوان موضوعات کاربردی در قالب پروژه های تحقیقاتی و حتی پایان نامه دنبال شود که سازوکار آن در دست تدوین است.

حسن روحانی نیا عضو هیئت مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و مدیر دفتر شماره 1 تهران در گفتگو  با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: مردم برای ثبت دادخواست ها و شکوائیه های خودشان می توانند به دو روش عمل کنند؛ ابتدا می توانند با دسترسی داشتن به رایانه و اینترنت و وارد شدن در سایت «عدل ایران» قوه قضاییه، اقدامات اولیه درخواست خود را با وارد کردن مشخصات انجام دهند. بعد از این عمل یک کد رهگیری دریافت می کنند که می توانند با مراجعه به یکی از نزدیک ترین دفاتر خدمات الکتریکی قضایی (که پراکندگی جغرافیایی متناسبی در هر شهر و استان دارد) مراجعه کنند و امور دریافت هزینه دادرسی، تعیین شعبه و مرجع قضایی صالح و همینطور ارسال آن توسط دفتر خدمات الکترونیک قضایی را انجام دهند.

وی افزود: افرادی هستند که دسترسی به رایانه و اینترنت ندارند؛ این افراد با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، می توانند درخواست و مدارک مورد نیاز خود را به کارمندان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه دهند تا دادخواست و یا شکوائیه این افراد در سیستم وارد شود و به مرجع قضایی صالح ارسال شود. به محض ارسال دادخواست، توسط مقام مسئول در مرجع قضایی صالح  تعیین شعبه انجام می شود و پیامکی برای ذینفع ارسال  می شود که تاریخ و زمان حضور در مرجع قضایی را اطلاع می دهد.

روحانی نیا ادامه داد: هزینه هایی که در دفتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت می شود شامل دو بخش است که هزینه های دادرسی و هزینه دفتر را در بر می گیرد. هزینه دادرسی بر اساس قوانین سالانه و قوانین بودجه کشور و بعضی مقررات دیگر تعریف می شود که همه ساله به صورت مشخص ابلاغ و مستقیما به خزانه کشور واریز می شود. هزینه دفتر در غالب تعرفه ای است که هر ساله از طرف قوه قضائیه و به طور مشخص از طرف معاونت فناوری و آمار قوه قضائیه تعیین و بر اساس شاخص های موجود به دفاتر ابلاغ می شود. دفاتر هیچ گونه دخالتی در کم یا زیاد شدن تعرفه ندارند؛ به دلیل اینکه هزینه ها به صورت سیستمی محاسبه و به صورت الکترونیکی از مراجعه کنندگان دریافت می شود.

وی تصریح کرد: «سامانه ثنا» از خلاصه سه کلمه سامانه ثبت نام الکترونیک ایجاد شده و هدفش این است که همه هموطنان مقیم ایران، این امکان را داشته باشند که اطلاعات خود را در مخزن قوه قضائیه ثبت و اعلام کنند و مشخصات خود اعم از آدرس و شماره تماس را به ثبت برسانند؛ این کار می تواند جلوی  بسیاری از مفاسد سابق و بسیاری از  اجهاف هایی که توسط افراد شیاد و کلاه بردار نسبت به افراد دیگر اعمال می شد را بگیرد؛ به این معنا که در گذشته یک فرد از کسی شکایت و ایشان را مجهول المکان و یا با آدرس جعلی اعلام می کرد و بعد بعضا نسبت به ایشان رای غیابی صادر می شد ؛ حال دیگر این امکان سوء استفاده از متخلفین گرفته شده است.

روحانی نیا گفت: هر فرد ایرانی لازم است که به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و با ارائه کارت ملی و مشخصات خود در این سامانه ثبت نام کند. حُسن انجام این کار این است که در صورت ایجاد هر گونه شکایت و یا هر دادخواست و موضوعی که در دستگاه قضایی نسبت به او مطرح شود، آدرس و تلفن و مشخصات فرد در سامانه قوه قضائیه  موجود است و برای او  پیامک ارسال می شود. بنابر این هر اقدامی راجع به فردی که در سامانه ثبت نام کرده در مرجع قضایی اتفاق بیافتد، بر اساس شماره تلفنی که در سامانه اعلام کرده به فرد اطلاع رسانی می شود و جلوی بسیاری از اجهاف ها و تخلفات گرفته خواهد شد.

روحانی نیا در پایان امور قابل انجام در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را شامل موارد زیر عنوان کرد:

- ارائه و پیگیری دادخواست

- ارائه و پیگیری شکواییه

- ارائه و پیگیری اظهارنامه

- ارائه لایحه

- ارائه مدارک و مستندات پرونده

- اطلاع رسانی پرونده

- اطلاع از آخرین وضعیت پرونده

- رویت خلاصه موضوعات پرونده

- مشاهده ردیفهای فرعی پرونده

- رویت آخرین موضوع پرونده (عنوان خواسته/اتهام)

- محاسبه هزینه دادرسی

-تمدید پروانه وکالت وکلا

-ابلاغ الکترونیک اوراق و احکام قضایی

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
از زحمات شما متشکریم
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
شما کافیه یه بار کارت به دادسرا گیر بیفته میفهمید. به مشکلات باید رسیدگی کنند
ناشاناس
۱۱:۲۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
به مشکلات مردم هم رسیدگی کنید
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
برای یه کاری باید انجام بشه پول باید واریز کنیم تا کارانجام بشه
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
با سلام
در دفتر خدمات الکترونیک قضایی زمانیکه مراجعه میکنیم دادخواست ما رو دوباره در سیستم تایپ میکنند این خیلی وقت گیره اگه بشه برگه هارو اسکن کنند کار مردم زودتر را میفته
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
با سلام
در دفتر خدمات الکترونیک قضایی زمانیکه مراجعه میکنیم دادخواست ما رو دوباره در سیستم تایپ میکنند این خیلی وقت گیره اگه بشه برگه هارو اسکن کنند کار مردم زودتر را میفته
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
باید هر چه زودتر رسیدگی شود