سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صابون سنتی مراغه، سوغاتی با شهرت جهانی

صابون سنتی مراغه با ۱۵۰ سال قدمت، سال‌های سال است که به صورت سنتی و بدون استفاه از مواد شیمیایی تولید و به اقصی نقاط کشور ارسال می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، صابون مراغه که به صورتی کاملا طبیعی تولید می شود با ماندگاری بیش از ۱۰ سال و با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال معروف ترین صابون سنتی كشور بوده و سوغات اصلی و ارزشمند این شهرستان به حساب می آید.

این صابون به رغم رواج صابون های صنعتی همچنان به عنوان شوینده اصلی در خانه های مردم این شهرستان و سایر شهرهای كشور مورد استفاده قرار می گیرد.

آن چنان که از مادربزرگ های خود شنیده ایم به ترکیبات صابون مراغه سدر و رنگ حنا اضافه می‌شود كه در این صورت برای رفع شوره سر، ریزش مو و تقویت پیاز مو مناسب است.

حالا صابون مراغه برای خودش رقیب پیدا کرده اما با وجود رقبای قدرتمند همچنان مشتریان پر و پا قرصی نیز دارد مشتریانی از سراسر کشور و حتی مشتریان خارجی که آوازه صابون مراغه آنها را به این دیار می کشاند حتی اگر خودشان نیز نتوانند بیایند سفارش داده و صابون مراغه در رنگ های زرد ، سفید و مشکی به آنها فرستاده می شود، در این شهرستان بسیاری از مردم از تولید صابون و فروش آن به کسب روزی می پردازند چرا که صابون تولیدی این شهر از مرغوبیت بسیاربالایی برخوردار است.

وقتی در شهرستان مراغه به گشت و گذار می پردازید می توانید با تماشای گنبدهای سرخ ، گنبد دوار و منطقه فسیلی و باسلوق های خوشمزه و به یاد ماندنی به قدمت چند هزار ساله این شهرستان پی برده و بعد از تفریحی دلچسب و گشت و گذار در داخل شهر به سراغ صابون بروید که علاوه بر فروشگاه های بزرگ این شهر در تمامی مغازه های کوچک محلی نیز به وفور یافت می شود.

 

صابون سنتی و طبیعی مراغه  بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد.

تولید صابون مراغه در سایزها و رنگ های سفید، زرد ، نارنجی و سیاه 

عزیز آقایی یکی از مغازه داران شهرستان مراغه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، گفت : صابون مراغه در سایزها و رنگ های سفید، زرد ، نارنجی و سیاه و در قالب های خاصی تهیه شده و به فروش می رسد.

باید گفت از نظر کیفیت صابون سیاه از ضایعات این صابون‌ها به وجود می‌آید و قدرت پاك كنندگی آن نسبت به بقیه پایین‌تر است.

وی افزود: با وجودی که محصولات متنوع بهداشتی در کشور رواج یافته است و صابون های لوکس و با عطر های خاص در بازار مصرف زیاد شده اند ولی صابون مراغه همچنان به عنوان یک محصول بهداشتی اصلی در خانه‌های مردم این شهرستان و سایر شهرهای كشور مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که مراغه را علاوه بر آثار و جاذبه های تاریخ با صابون آن می شناسند.

وی با اشاره به بازدید کارشناسان بهداشتی و فنی از کارگاه های تولید صابون تصریح کرد: ترکیبات صابون مراغه در آزمایشگاه‌های مخصوص كارگاه های تولیدی كنترل می‌شود و در محیط بهداشتی تهیه  و در بازرسی های صورت گرفته توسط کارشناسانی از تبریز  کیفیت و بهداشتی بودن این محصول تایید می شود.

تهیه  صابون مراغه به صورت سنتی

علی ابراهیمی  از کارگران کارخانه تولید صابون در مراغه نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،  بیان کرد: در تهیه صابون مراغه از رنگ ، اسانس، عطر و مواد شیمیایی استفاده نمی شود و در کارگاه ها به صورت سنتی و نیمه صنعتی در سه رنگ سفید ، زرد و سیاه تولید می‌شود .

وی معروفترین نوع صابون مراغه را صابون زرد اعلام کرد و افزود: صابون زرد رنگ آشنای همه مردم ایران بوده و نسبت به بقیه بیشتر مورد استقبال خریداران قرار می‌گیرد.

وی توضیح داد:صابون‌های آماده شده در قالب‌های ۲۵۰ تا ۳۵۰ گرمی به رنگ زرد، سفید و سیاه مایل به قهوای به شکل کاملاً سنتی عرضه می‌شود.

 

مواداولیه صابون مراغه کاملا طبیعی است

یکی دیگر از کارگران کارخانه صابون مراغه که چندین سال است در کار تهیه ، تولید و فروش صابون مراغه فعال است نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،گفت: مواد اولیه این صابون پیه خالص گاو ، گوسفند حیوانی و سود سوز آور است .

وی افزود: صابون مراغه از دنبه گوسفند و پیه‌های حیوانی جمع‌آوری شده از شهر‌های مختلف کشور تولید می‌شود که در مرحله‌ای از تولید با مقدار مشخصی سود سوزآور مخلوط و سپس آب به مقدار لازم به آن افزوده می‌شود، مواد مخلوط شده ۲۴ ساعت برای پخت دوم در دیگ‌های مجزا قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: بعد از ۲۴ ساعت رنگ‌های سفید، زرد، سیاه یا رنگ حنا به آن اضافه شده به بخش قالب دان منتقل می‌شود و در طول ۱۸ ساعت صابون در قالب دان کمی خشک شده و شکل اولیه به خود می‌گیرد.

 

 

 

تولید یک محصول جدید به عنوان صابون سنتی هفت گیاه است، این صابون برای جلوگیری از ریزش مو ، شوره سر و حساسیت‌های پوستی در سر و بدن بسیار مفید است .

شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان شرقی قرار دارد .

 

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی
۰۰:۲۹ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
اگه مافیهای شامپو و صابون شیمیایی برداشته بشه،صابونهای سنتی کشورمون ناجی پوست و مو هموطنان میشه ،و بهترینش هم صابون مراغه و آشتیان و رودبار ،البته مراِغه حرف اول میزنه مخصوصا صابون سیاهش که بعد از سه ماه معجزه میکنه?