سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قاتل شیرین یا قند تلخ/ استان یزد جزء ۵ استان مطرح در زمینه دیابت

دیابت یا مرض قند یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که تاکنون کام خیلی از مردم جهان را تلخ کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ دیابت یا مرض قند یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که تاکنون کام خیلی از مردم جهان را تلخ کرده  و ممکنه  افراد مبتلا  تامدت ها از این بیماری بی خبر باشند.

این بیماری علاوه بر ایجاد هزینه‌های تخمین ناپذیر با عوارض حاد، کوتاه مدت و طولانی مدت مانند: بیماری‌های قلبی، افزایش فشارخون، انواع نارسایی قلبی، مشکلات قرنیه چشم، مشکلات عصبی، اختلالات کلیوی، پای دیابتی و ... تمامی اعضاء و دستگاه‌های بدن را درگیر می‌کند. 

بیماری قند هنگامی رخ می دهد که هورمون انسولین - عامل تنظیم‌کننده قند خون - یا به اندازه کافی در بدن تولید نمی‌شود یا بافت‌های بدن به آن به درستی پاسخ نمی‌دهند در نتیجه قند خون از حد طبیعی خود بالاتر می‌رود و علائم شاخص دیابت به صورت پرخوری، پرنوشی و پرادراری ظاهر می‌شود.

شیوع دیابت در استان یزد بالاتر از میانگین کشوری است

سعید حسین خلیل زاده معاون مرکز تحقیقات دیابت یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ گفت: متاسفانه استان یزد جزء ۵ استان مطرح در زمینه دیابت است این بیماری مزن در تمامی سنین شایع است به طوری که نیمی از افراد مبتلا از بیماری خود اطلاع ندارند.

خلیل زاده با اشاره به آگاه نبودن  مردم نسبت به سلامتی خود افزود:چکاپ سالیانه در مراکز درمانی دیابت، تنظیم فشارخون و قندخون و آموزش دربرابر دیابت از جمله عوامل مهم وموثر پیشگیری این بیماری است.

مصرف بیش از حدشیرینی جات بلای جان یزدی‌ها

حسین پیرمرد ۵۰ ساله یزدی گفت: من اکنون ۱۰ ساله که دچار این بیماری هستم این بیماری تاکنون عوارض منفی را روی بدنم گذاشته است ومن الان سه سالی میشه که یکی از چشم‌های خودم را از دست دادم.

وی ادامه داد: مصرف شیرینی جات و انجام ندادن فعالیت بدنی در دوران جوانی باعث شده که بیشتر وقتم را در بیمارستان و با پزشکان بخش بگذرانم.

راحله یکی دیگر از مبتلایان به دیابت گفت:  یه چندسالی هست که با وجود جوان بودن کلیه خود را از دست داده است.

وی درحالی که مشغول انجام دیالیز بود افزود:زمانی که متوجه این بیماری شدم دیگر دیر شده بود و من یک کلیه خود را از دست داده بودم.

چاقی، یکی از دلایل مهم ابتلا به دیابت

 سید محمدرضا آقایی میبدی رئیس مرکز دیابت استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ با اشاره به اینکه چاقی، یکی از دلایل مهم ابتلا به دیابت است گفت: به افراد چاق توصیه می‌شود به غیر از فعالیت‌های روزانه حداقل ۵ بار در هفته یک ساعت مفید ورزش کنند، به صورت مرتب فشارخون، چربی و قند خون خود را کنترل کنند تا ازخطر ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری شود.

آقایی گفت: پیشگیری، درمان و کنترل بیماران دیابتی، آموزش بیماران و خانواده افراد مبتلا به دیابت، انجام تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط با دیابت در زمینه، پیشگیری، درمان و بهبود زندگی بیماران دیابتی، ارائه خدمات بر اساس روش‌های به روز و علمی به بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن وهمکاری با سایر مراکز تحقیقاتی و بخش‌های مرتبط از دیگر وظایف این مرکز درمانی است.

وی  با اشاره  به ثبت بیش از ۴۰ هزار پرونده بیماران دیابتی درمرکز دیابت استان افزود: مراجعه کنندگان به مرکز تحقیقاتی درمانی استان نه تنها بیماران یزدی بلکه بیماران غیر بومی از استان‌ها وکشور‌های همجوار هستند.

بی تحرکی یزدی‌ها زمینه‌ای برای افزایش قندخون

آقایی با اشاره به اینکه استان یزد یکی از کم تحرک‌ترین استان‌های کشور است گفت: این درحالیه کم تحرکی در استان یزد بیدادمی کندو یزدی‌ها به کم تحرک‌ترین مردمان کشور معرفی شدند. 

 مرکز دیابت استان یزد از سال ۱۳۷۶ بابیش از ۲۰ سال سابقه در حوزه‌های درمان، پیشگیری و پژوهش در زمینه دیابت در استان فعالیت می‌کند و تمامی خدمات دیابت با نرخ دولتی ویژه بیماران و افراد سالم ارائه می‌شود.

لازم به ذکر است :در جهان هر ۱۰ ثانیه دو نفر به دیابت مبتلا می‌شوند و هر هشت ثانیه هم یک نفر به خاطر دیابت جان خود را از دست می‌دهند.

انتهای پیام/ی

گزارش از سارا زارع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.