سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کوشکی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

واشنگتن در یمن دست به قماری بی نتیجه زد

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: واشنگتن در یمن دست به قماری زد که از آن دست خالی خارج شد.

محمدصادق کوشکی کارشناس سیاست خارجی در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،   گفت: جنگ یمن از ابتدا بدون محاسبه منطقی شروع شد و حمله ائتلاف سعودی به این کشور بر اساس توهم و تصورات تخیلی و نه بر اساس محاسبه منطقی انجام شد.

کوشکی بیان کرد: در واقع آمریکایی ها بسیار هوشمندانه وارد این جنگ نشدند و همیاری آنها  با ائتلاف سعودی به جای اینکه بر مبنای اسناد واقعی و اطلاعات دقیق باشد بر آرزو هایشان استوار بود یعنی آمریکایی ها و سعودی ها در جنگ یمن به دنبال تحقق روهایشان  بودند.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال به خصوص پس از شکست ائتلاف سعودی در تصرف بندر الحدیده، آمریکایی ها و اروپایی ها به یقین رسیدند که این جنگ برنده ای نخواهد داشت و ادامه آن به شکل فرسایشی هزینه های جدی را برای سعودی ها، اماراتی ها و حتی اروپا و آمریکا به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: حامیان جنگ در یمن  به دنبال فرصتی بودند تا بتوانند این جنگ را با نتیجه مثبتی برای خود از طریق مذاکره خاتمه دهند، یعنی پس از شکست عربستان در نبرد الحدیده، آمریکایی ها به بقین رسیدند که آرزوهایشان  در مورد این کشور چندان واقعی نبوده و باید به شکلی واقعی و جدی تر به مسئله یمن بپردازند.

کوشکی با اشاره به فشار آمریکا بر سعودی ها برای کسب یک پیروزی و خاتمه نبرد در یمن تصریح کرد: فشارهای آمریکا بر عربستان برای کشاندن آنها به میز مذاکره و گرفتن امتیاز از حریف است و علت علنی کردن  این تصمیم از سوی واشنگتن  این بوده که متوجه شدند بالاخره زمانی ایندموضوع مشخص می شد.

وی درباره اظهارات اخیر نیویورک تایمز در مورد اینکه  سیاست خارجی ترامپ  فقط سیاست چماق است و به طور کلی هیچ هویجی در کار نیست بیان کرد: نه تنها ترامپ بلکه اوباما هم در ماجرای یمن تنها خشونت و کمک به جنگ و ائتلاف سعودی را در پیش گرفت و عملا با این کار وارد یک قمار شده که هیچ سودی برای آمریکایی ها نداشت.

کارشناس مسائل سیاست خارجه افزود: یکی از مهمترین دلایلی که واشنگتن قصد دارد جلوی ضرر را بگیرد این است که طبق بررسی ها متوجه شدند باوجود هزینه های مالی که جنگ یمن برای آنها به همراه داشته هیچ دستاوردی برایشان به جا نگذاشته  و حتی به نوعی باید بعد از این هم متحمل هزینه های بیشتری شوند به همین دلیل آمریکایی ها قصد دارند این  جنگ را خاتمه بدهند.

کوشکی درباره اینکه چرا آمریکایی ها در مورد یمن از در خشونت وارد شده اند، گفت: سیاست آمریکایی ها در بسیاری از بحران های منطقه اعمال خشونت بوده است، زیرا نقطه ثقل آنها نیروی نظامی شان است.

وی در خصوص چرایی امتناع برخی از مقامات و شرکت های اقتصادی از شرکت در کنفرانس داووس صحرا، بیان کرد: همه اروپایی ها و آمریکایی ها موافق آل سعود نیستند و نگاه آنها به ادامه حکومت آل سعود به شکل فعلی یا یک نسخه اصلاح شده از آل سعود و یا یک مدل سوم دیدگاه ها متفاوت است و قتل خاشقجی فرصتی ایجاد کرد تا جناح هایی که به نسخه اصلاح شده آل سعود اعتقاد دارند و حامی به قدرت رسیدن افرادی مانند امیر احمد بن عبدالعزیز عموی ولیعهد و برادر پادشاه فعلی هستند که در حال حاضر در لندن به خاطر تبعید خود خواسته به سر می برد و حالا با تضمین اروپا و آمریکا به ریاض بازگشته است و برخی از وی به عنوان پادشاه آینده عربستان یاد می کنند.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: برخی از اروپایی ها به دنبال  نسخه اصلاح شده ای از  آل سعود بودند که اندکی از آن شدت دیکتاتوری، خشونت و ضدیت با حقوق بشر در آنها کاسته شود و در مقابل برخی دیگر معتقدند که اصلا آل سعود باید به طور کلی کنار گذاشته شود، چرا که حمایت از آنها هزینه های سنگینی را برای اروپایی ها و آمریکایی ها تحمیل می کند و باید یک حکومت سکولار و لیبرال دموکرات تاسیس کند.

کوشکی در پایان خاطرنشان کرد: این جریان ها به ویژه دو جریانی که ذکر شد، مخالف آل سعود بوند و  حکومن آن ها را پرهزینه و بی فایده می دانند همچنین  ترجیح می دهند آل سعود به شکل فعلی حکومت ملک بن سلمان و فرزندش محمد بن سلمان ادامه پیدا نکند و مخالفت خود را به شکل های مختلف مانند حضور نیافتن در اجلاس داووس صحرا نشان می دهند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.