سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رویترز: در پی اعمال تحریم‌های ایران، آمریکا به عراق برای از سرگیری صادرات نفت کرکوک فشار می‌آورد

خبرگزاری رویترز در مطلبی از فشار آوردن آمریکا به عراق برای از سرگیری صادرات نفت کرکوک به منظور جبران کمبود صادرات نفتی ایران خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی با عنوان «چرا میدان های نفتی کرکوک اینقدر اهمیت دارند؟» به تلاش آمریکا برای جبران کمبود حاصل از تحریم های ایران بوسیله میدان های نفتی کرکوک در عراق پرداخت.

در این گزارش آمده است: پس از بازگشت تحریم ها علیه ایران، میدان های نفتی، در منطقه مورد مناقشه کرکوک، اهمیت تازه ای یافته است و واشنگتن تلاش دارد تا با فشار به بغداد، صادراتی که سال گذشته از این منطقه متوقف شده بود، از سر گرفته شود.

در ادامه گزارش رویترز آمده است: عراق به دنبال آن است در ابتدای سال جدید میلادی، ظرفیت صادرات خود را از تقریبا کمتر از 5 میلیون بشکه کنونی، به 8.5 میلیون بشکه در روز برساند.

توقف صادرات از کرکوک، که نزدیک به 300 هزار بشکه در روز را به ترکیه و بازارهای بین المللی شامل می شد، از سال گذشته، سبب خسارت 8 میلیارد دلاری شد. با وجود آنکه بیشتر صادرات عراق، از میدان های جنوبی است، کرکوک یکی از بزرگترین و قدیمی ترین میدان های نفتی است که تخمین زده می شود حدود 9 میلیارد بشکه نفت قابل استخراج داراست.

رویترز در ادامه می افزاید: آمریکا کرکوک را به عنوان گزینه ای برای جبران کمبود عرضه جهانی نفت که ناشی از تحریم های ایران است، به حساب می آورد. واشنگتن بغداد را تحت فشار گذاشته است تا تمامی محموله های نفتی بسوی ایران را به حال تعلیق درآورده و صادرات از کرکوک به ترکیه را از سر بگیرد.

رویترز همچنین می افزاید: صادرات نفت کرکوک از اکتبر 2017 و زمانی که نیروهای دولتی عراق، کنترل کرکوک را از منطقه نیمه خودمختار کردستان در شمال عراق گرفته بودند، متوقف شده بود. دولت عراق در پاسخ به برگزاری رفراندومی که خواهان استقلال کردستان شده بود، کنترل این منطقه را از کردستان گرفته بود.

شایان ذکر است،کنترل کرکوک و میدان های نفتی آن پس از آنکه عناصر داعش نیروهای ارتش عراق را در سال 2014 بیرون راندند، و نیروهای کرد کنترل آن را از دست داعش گرفتند، به دست اقلیم کردستان عراق افتاد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.