سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نایب رئیس شورای ملی زعفران:

تحریم‌ها تأثیری روی صادرات زعفران ندارد/دولت باید از تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران حمایت کند

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت:تولیدگنندگان واقعی زعفران از این حرفه به‌علت مسئله پیمان‌سپاری ارزی فاصله گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت:با اینکه فصل برداشت زعفران آغاز شده، اما تا پایان فرآیند آن نمی‌توان در مورد میزان محصول نظر داد؛ چرا که ممکن است با تغییرات آب و هوایی اتفاقات تازه‌ای رخ دهد؛ به عنوان مثال در برخی از زمین‌های استان که کار جمع‌آوری گل در آن‌ها تمام شده بود دوباره گل زعفران روییده که این مسئله اصلا پیش‌بینی نمی‌شد.

وی تصریح کرد:اما در مورد صادرات باید گفت که گرچه میزان آمار و ارقام آن افزایش یافته، اما تولیدگنندگان واقعی از این حرفه به علت مسئله پیمان‌سپاری ارزی فاصله گرفته‌اند چراکه این مسئله برای آن‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: پیشنهاد ما این است برای محصولی مانند زعفران روش خوداظهاری در نظر گرفته شود به این معنی که خود صادرکنندگان میزان صادارت و قیمت آن و قیمت ارز‌ی که با آن تجارت داشته‌اند را اعلام کنند نه اینکه پایه‌ای از طرف دولت برای این مسئله مشخص شود.

میری با تأکید بر اینکه بازار به دست آمده برای زعفران ایرانی حاصل سال‌ها تلاش و بازاریابی تجار ایرانی است،افزود: اینکه بازار صادرات زعفران به دست غیرحرفه‌ای‌ها بیفتد سبب از دست رفتن بازار‌ها شده و حاصل سال‌ها کوشش افراد دیگر از بین می‌رود و به همین علت دولت باید ورود جدی داشته باشد.

وی تصریح کرد:خوشبختانه باید گفت که تحریم‌ها هیچ تأثیری بر روی صادرات زعفران ندارد چراکه ما در سال‌های قبل نیز این نوع تحریم را داشتیم و باز هم توانستیم صادرات را به اندازه‌ای که باید انجام دهیم و مشکلی هم پیش نیامد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با این حال با توجه به تنگنا‌های که احتمالا به وجود می‌آید ما خواستار این هستیم که دولت همانگونه که به حمایت از تولیدکنندگان زعفران ورود کرده به حمایت از صادر کنندگان آن نیز ورود داشته باشد تا بتوانیم بازار‌های به دست آمده را حفظ کرده و یا حتی توسعه دهیم.
 
منبع/تسنیم
 
انتهای پیام//ج.ر
 

برای محصولی مانند زعفران روش خوداظهاری در نظر گرفته شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.