سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فوتوالی؛ تلفیقی از فوتبال و والیبال در زمین ساحلی

فوتوالی ورزش بین المللی است که قوانین آن مشابه والیبال است ، اما مثل فوتبال با پا در زمین ساحلی بازی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ فوتوالی یا والی پا ورزش بین المللی است که قوانین آن مشابه والیبال بوده، اما مثل فوتبال با پا در زمین ساحلی بازی می شود.

ورزش فوتوالی برای اولین بار در سواحل برزیل به صورت تفریحی انجام گرفت.

این رشته در دهه ۶۰ میلادی بصورت تفریحی و بدون تشکیلات خاص در بین مردم ساحل نشین برزیل رواج پیدا کرد تا سال ۱۹۸۰به عنوان یک رشته ورزشی محبوب رسمیت یافت و دارای فدراسیون جهانی شد.

فوتوالی برای اولین بار در سواحل ریودوژانیرو آغاز و کم کم به دیگر شهر‌های برزیل انتقال پیدا کرد.

در ورزش فوتوالی زمانی امتیاز به دست می‌آید که توپ در زمین حریف به زمین اصابت کند یا حریف مرتکب خطا شود یا نتواند توپ  را برگشت دهد.

قوانین ورزش فوتوالی همانند والیبال است و در دو ست 18 و یک ست 15 امتیازی  امتیازی انجام می شود.

مسابقات فوتوالی آزاد کشوری انتخابی تیم ملی جوانان  از تاریخ ۲آبان لغایت۴ ابان به میزبانی استان یزد با حضور۵۵ تیم از ۲۰استان کشور در ورزشگاه سلمان محمودآباد یزد برگزار شد.

در این مسابقات سهم استان یزد۱۵ تیم بود که تیم‌های صدر شیمی یزد، مقاومت گلساپوش یزد و پرسپولیس مردآباد یزد  توانستند به ترتیب به مقام‌های اول تا سوم دست یابند.

فوتوالی یزد در حال پیشرفت

شاهقلی دبیر فدراسیون فوتوالی ایران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ؛ گفت: فوتوالی یزد به سرعت در حال پیشرفت است و استعداد‌های بسیار خوبی در این رشته ورزشی در استان  وجود دارد.

وی افزود: تایلند قدرت اول آسیا در این رشته است و ایران قدرت دوم را دارد که با یک برنامه ریزی دقیق، تیم ملی ایران با بازیکنان یزدی می تواند تایلند را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست دهد.

یزد پایگاه ورزش‌های ساحلی

هادی مقیمی رئیس هیئت ورزش‌های بومی محلی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ؛ گفت: مسابقات المپیاد استعداد یابی ۱۱ تا ۱۵ سال  ، اول تا چهارم آذرماه به میزبانی استان یزد برگزار خواهد شد.

وی افزود: استان یزد پایگاه خوبی برای ورزش‌های ساحلی در سراسر ایران است که می‌تواند در تمامی ورزش‌هایی که به زمین ساحلی نیاز دارد موفق باشد.

فعالیت ۱۰ ساله رشته فوتوالی در ایران

موسوی رئیس انجمن کمیته فوتوالی ایران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ؛ گفت: در حال مذاکره با یک مربی برزیلی برای سکان هدایت تیم ملی بزرگسالان هستیم تا تیم‌های پایه فوتوالی ایران را هم زیر نظر داشته باشد.

وی افزود: رشته فوتوالی از سال ۱۳۸۸ وارد ایران شد و انجمن فوتوالی ایران با صدور مجوز از سوی وزارت ورزش و جوانان شروع به فعالیت کرد.

موسوی با بیان اینکه استان یزد پایگاه خوبی برای رشته فوتوالی است،گفت: ورزش فوتوالی ۵ماه است که در استان یزد راه اندازی شده است که  تیم های یزدی در طول این مدت ، سه بار قهرمان مسابقات کشوری شدند.

انتهای پیام/ی

گزارش از علی صبور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.