فرهنگ استارتاپی، الگوی جدیدی از کسبوکاری نوین است که فناوری و کارآفرینی را توسعه میدهد و این الگو می تواند در جهت توسعه اقتصاد و اشتغالزایی در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصصان مورد استفاده قرار گیرد.
این فرهنگ بدون هیچ مبنای شعاری موجب شناخت ابعاد یک استارتاپ شده و همچنین تضمینی برای فعالیت موفق اقتصادی و تقویت نیروهای پشتیبانی از یک کسب و کار میشود.
این روزها فرهنگ استارتاپ در مرکز توجه بسیاری از ایدهپردازان و بنیانگذاران قرار گرفته و نقطه قوتی برای بهبود تجربه کاری شده است.
فرهنگ استارتاپی با ایجاد یک فرصت، روند دستیابی به اهداف را تسهیل کرده و رضایت بیشتری را به دنبال خواهد داشت. تعهد بیشتر به حمایت از کار و بهبود کسب و کار و همچنین خلق همکاری ارزشمند تنها به دنبال تعریف صحیح فرهنگ کسب و کار حاصل میشود.
بر خلاف باور اشتباه صاحبان یک کسب و کار فرهنگ شرکت فقط در اتاقهای بازی و سرگرمی، خوردنیهای موجود در دفتر و تعطیلات بیشتر خلاصه نمیشود.
معنای صحیح این فرهنگ در چگونگی تعامل تیم شما با یکدیگر است. به تعبیری دیگر یعنی آن چیزی که تیم شما به آن باور دارد. برای عملکرد مؤثر تیم خود باید یک فرهنگ سازمانی قوی ایجاد کرد که اگر موفق به انجام این کار شوید، مزایایی باور نکردنی را برای شرکت خود تضمین میکنید اما این فرهنگ چگونه ساخته میشود؟
از مهمترین مواردی که یک استارتاپ، باید به آن توجه داشته باشد، استخدام کارکنان مناسب است. حائز اهمیت است افرادی را استخدام کنید که با شرکت شما در تناسب باشند و به سادگی کارمندان را در شرکت خود پذیرش نکنید. آنها باید چند مصاحبه را پشت سر بگذارند و حضور مؤسسان شرکت در برخی از این پروسه امری ضروری محسوب میشود.
اولین اولویت در مصاحبه بیان ارزشهای شرکت است تا آمادگی کارکنان در پذیرش آن را بررسی کنند. یک کارآفرین باید بداند که ارزش شرکت را در راستای ارتقا مقام بنا کند تا این موضوع منجر به سازگاری اهداف کارمندان و شرکت با یکدیگر شود.
پس از استخدام، باید این احساس در کارمند ایجاد شود که سازمان برای او ارزش قائل میشود. راههای زیادی برای نشان دادن ارزش کارمندان وجود دارد که یکی از موارد ارزش دادن به کارمند، پیشنهاد سهام شرکت است تا این اشخاص دریابند که در مالکیت آن سهیم هستند .
اجازه رشد و ترقی دادن به کارمندان یکی از اساسیترین اهداف در ایجاد یک فرهنگسازمانی قدرتمند است. زمانی که افراد احساس ارزشمند بودن، میکنند با تمام قوا برای پیشرفت شرکت شما قدم برمیدارند، بنابراین شما باید از آنها پشتیبانی کرده و فضای لازم را برای رشد در اختیار آنها قرار دهید.
یک بنیانگذار میتواند برای هر گروه یک رهبر تعیین کند که به عنوان راهنما عمل کند. این رهبران میتوانند به عنوان یک شنونده مشکلاتی که کارمندان قادر به صریح بیان کردن آن نیستند را در میان حرفها و اعمال آنها دریابند و با نگرش مثبت و انگیزه دادن به آنها، دستیابی به راه حل را تسهیل کنند. اگر رهبران بتوانند به هر یک از کارکنان در تیم خود کمک کنند، شرکت شما دچار رشد تصاعدی خواهد شد.
بسیار مهم است که در میان کارهای یکنواخت سازمانی ، جلساتی برای ایجاد یکپارچگی کارمندان و مدیران برگزار شود. اگر کیفیت برگزاری جلسات تیم کاهش یابد، قطعاً با کاهش بازدهی تیم رو به رو خواهیم شد و این امر در عملکرد افراد تاثیر مستقیم خواهد داشت. با اجرای جلسه یک به یک میتوان اطمینان حاصل کرد، ایدههای کارکنان برای ارتقا استارتاپ پیادهسازی شده تا اینگونه احساس ارزش در کارکنان تقویت شود. به یاد داشته باشید که جلسه را با جمع بندی به اتمام برسانید اینگونه خط مشی برای اعضا مشخص خواهد بود.
زمانی می رسد که حضور یک کارمند در شرکت موثر سنجیده نمی شود و طبیعی است که مدیر از او بخواهد که شرکت را ترک کند. همیشه در انجام این کار چند مورد را مدنظر داشته باشید نخست آنکه شما در اولین مراحل پذیرش این کارمند حضور داشتید و این شما بودید که او را فرد مناسبی برای استارتاپ خود در نظر گرفتید. بنابراین اکنون اگر این فرد خصیصه ای متناسب با چارچوب فرهنگسازمانی شما ندارد می توانید مسئولیت پایان دادن به این همکاری را درنهایت احترام بر عهده بگیرید.
تاخیر در حذف فرد نامناسب از شرکت خود احتمالاتی در بدتر شدن شرایط را برای شما رقم خواهد زد به گونه ای که دیگر کارکنان تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.
اعضای تیم باید بدانند که فرهنگ استارتاپی چیست تا هم راستا با اهداف شرکت برای ارتقا و بهبود آن گام بردارند پس این بر عهده بنیانگذار یک کسب و کار است تا با پایه ریزی چارچوب این فرهنگ به رشد خود و کارمندان کمک کرده و آنها را محدود به اصول سنتی نکنند.
گزارش از : سـارا کیـا
انتهای پیام/