سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصلاح مراتع کوهستانی غرب مازندران

۴۹۰ هکتار از مراتع غرب مازندران امسال اصلاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، کیوان وریج کاظمی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ نوشهر با بیان اینکه ۴۹۰ هکتار از مراتع غرب مازندران امسال اصلاح شد، گفت: این اقدام در چارچوب برنامه‌های اصلاحی و احیایی مراتع در ۱۲ سامانه عرفی و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تأمین و هزینه شد.

وی اعتبار این عملیات را ۳ میلیارد و ۷۰ میلیورن ریال اعلام کرد و افزود: حدود ۴ هزار کیلوگرم بذر مرتعی از گونه‌های فستوکا، آگروپایرون، سکاله، اِسْپِرْس، یونجه در این کپه کاری‌ها به کار رفت.

وریج کاظمی گفت: عملیات کپه کاری در چهار خوزه اداره کل در شهرستان‌های چالوس، کلاردشت، رامسر و بخش کجور انجام شد که شهرستان چالوس با ۱۹۰ هکتار بیشترین سطح این حوزه را شامل می‌شود.  

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ نوشهر همچنین تخصیص به موقع اعتبارات و اجرای عملیات کپه کاری در زمان مناسب را رضایت بخش بیان کرد و افزود: در سال آینده شاهد نتایج مطلوب این عملیات باشیم.

وی گفت: با بکار گیری ۹ قرقبان در این مراتع می‌بایست دو ماه بعد از کپه کاری و دو ماه قبل از شروع فصل تعلیف، از ورود دام به مناطق کپه کاری شده جلوگیری شود.

وریج کاظمی افزود: برای حفاظت و قرق این ۴۹۰ هکتار عرصه کپه کاری شده، حدود ۶۴۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ نوشهر با بیان اینکه در سال‌های اخیر میزان بارندگی در منطقه کاهش یافته است گفت: پیامد این امر، کم شدن ذخایر و منابع آبی و همچنین کاهش آبدهی چشمه‌ها و نهر‌ها بوده است.

وی افزود: برای کاستن از مشکلات ناشی از کم‌آبی، تعداد ۱۰۶ آبشخور فلزی با اعتبار ۴۸ میلیون تومان برای استفادهٔ دامداران ساخته و تحویل شد.  

کپه کاری رایج‌ترین روش اصلاح مراتع کوهستانی در ایران است و شرایط نامساعد محیطی از قبیل: خشکی، گرما، سرما و باد شدید، فقر عناصر غذایی و چرای دام، باعث از بین رفتن بسیاری از نهال‌های تازه استقراریافته در چاله‌های کپه کاری می‌شود.

انتهای پیام/ م

اصلاح ۴۹۰ هکتار از مراتع غرب مازندران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.