سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس انجمن انرژی بادی کشور:

برتری نیروگاه های تجدیدپذیر بر حرارتی در اتلاف سرمایه و انرژی

آورعی گفت:نیروگاه های حرارتی سوخت رایگان دریافت می کنند و با بازدهی پایین عملا نقش مهمی در اتلاف سرمایه و انرژی دارند که این موضوع دلیل برتری انرژی های نوست.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،هاشم آورعی رئیس انجمن انرژی بادی کشور در حاشیه هجدهمین نمایشگاه صنعت برق ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به قیمت بالای برق تولیدی از نیروگاه های حرارتی در کشور اظهار کرد:مقایسه غلطی در کشور میان انرژی های نو و نیروگاه های سوخت فسیلی صورت می گیرد، نیروگاه های حرارتی سوخت رایگان دریافت می کنند و با بازدهی پایین عملا نقش مهمی در اتلاف سرمایه و انرژی دارند که این موضوع دلیل برتری انرژی های نوست.

رئیس انجمن انرژی بادی کشور تصریح کرد: بسیای از نیروگاه های حرارتی با بازدهی کمتر از ۲۰ درصد فعالیت می کند که منابع آب برای خنک کردن و سوخت دریافتی از آن، بسیار بیشتر از خروجی برق آن است و باید اسم آن را از نیروگاه تولید برق به نیروگاه تولید آلودگی و حرارت تغییر داد.

به گفته وی، هزینه تولید برق در کشور با احتساب گاز دریافتی از وزارت نیرو حدود ۱۰۰۰ تومان است در حالی که هزینه تولید انرژی های نو ۴۲۰ تومان است.

وی با انتقاد از نحوه قرارد دادهای انرژی های تجدیدپذیر ابراز کرد:نرخ تعدیل قرارد در پایان کار اعمال می شود در حالی نوسانات نرخ ارز به صورت لحظه ای هزینه تولید را افزایش می دهد.

آورعی با اشاره به روند ساخت نیروگاه تجدیدپذیر بیان کرد:طی ۲۰ سال گذشته تنها ۶۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر ساخته شده است و به نظر می رسد که رسیدن به ۵ هزار از مگاوات در برنامه ششم توسعه امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: در صورت ادامه وضع موجود و عدم حمایت از نیروگاه های تجدیدپذیر میزان خاموشی ها در سال آینده افرایش خواهد داشت.

افزایش دوبرابر قیمت خرید تضمینی خواسته اصلی بخش خصوصی است

در ادامه بهزاد آسایی عضو هیئت مدیره انجمن بادی  با اشاره به افزایش هزینه های تولید انرژی های تجدیدپذیر بیان کرد:با افزایش هزینه های ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر فعالیت با نرخ های گذشته توجیه اقتصادی ندارد و نیاز است که قیمت خرید تصمینی برق از ۴۲۰ تومان به ۸۴۰ تومان افزایش یابد.

وی افزود:قیمت خرید برق قبل از افزایش نرخ ارز ۱۲ سنت بود که این رقم با افزایش نوسانات ارزی به ۳ سنت رسیده است که باعث زیان تولید کننده می شود‌.

عضو هییت مدیره انجمن بادی کشور با اشاره به پیشرفت چین در ساخت نیروگاه تجدیدپذیر بیان کرد:طی دوسال گذشته در کشور ۲۵۰ مگاوات نیروگاه انرژ ی نو در کشور احداث شد در حالی که این رقم در کشور چین ۱۱۰ هزار مگاوات در طول یکسال است.

به گفته وی؛به طور میانگین هر ایرانی حدود ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سوبسید انرژی دریافت می کند که این موضوع در جلسه با وزیر نیرو مطرح شد.

عضو هیئت مدیره انجمن انرژی بادی ایران افزود: غیر اقتصادی بودن تولید برق به نیروگاه های حرارتی نیز سرایت کرده است و بسیار از پروژه های این حوزه را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: 80 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده داریم که تنها 50 هزار مگاوات آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، این میزان پرداخت انرژی نشان می‌دهد سرمایه ‌های کشور به راحتی سوخت شده و تنها آ‌لودگی ایجاد می‌کند.

آسایی در پایان گفت:بر روی کاغذ ساخت ۷ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در نظر گرفته شده؛ اما در عمل شرایط برای رسیدن به این موضوع فراهم نشده و دلسردی فعالان بخش خصوصی را به همراه داشته است.

انتهای پیام/

80 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده داریم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.