سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری:

اجرای ضعیف تئاتر اهل بیت، باعث دین گریزی می‌شود

کوروش زارعی گفت:گاهی اجرا به لحاظ زیبایی شناسی آنقدر بد است که تماشگر فرار می‌کند و این باعث دین گریزی می‌شود.

به گزارشحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛کوروش زارعی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری اخیرا نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» را به عنوان نمایش برون‌مرزی خود در مصلای حرم حضرت زینب (س) در دمشق سوریه روی صحنه برد.

من برای تئاتر اهل بیت هیچ گاه دستمزد تعیین نمی‌کنم

زارعی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری در خصوص شایعه دستمزد 2 میلیاردی برای کار اخیرش در سوریه گفت:من برای تئاتر اهل بیت هیچ گاه دستمزد تعیین نمی‌کنم. مبلغ قرارداد من به پیشنهاد آقای رضوانی، ۲۵ میلیون تومان برای ۴ ماه کار در سوریه بوده که هنوز هیچ مبلغی دریافت نکرده ام و حاضرم قراردادم را بیاورم تا مشاهده کنید.

چرا پس از ۴۰ سال، هنوز در حوزه تئاتر نتوانسته ایم به آن قواره و قوام برسیم که وارد این سطح از دعوا‌های خرد و حواشی نشویم؟

زارعی گفت:هیچ وقت مسئولان مقصر نیستند البته مسئولان کم کاری کرده اند اما مقصر اصلی ما تئاتری‌ها هستیم.

پیام دهکردی در مخالفت با این حرف زارعی از بودجه‌های کلان اختصاص یافته به بعضی برنامه‌های مناسبتی که توان جذب مخاطب را هم ندارند مثال زد و گفت:خود مسئولان در این ماجرا سهم بزرگی دارند. ۶ میلیارد تقریبا یک سوم بودجه کل تئاتر کشور است و این در ۲۰ روز به یک گروه اختصاص داده می‌شود، آیا این درست است؟

کوروش زارعی در تایید صحبت‌های دهکردی گفت:این کار به هیچ وجه درست نیست و بعضی مواقع حتی با روایت‌های غلط و داستان‌های بی سند به دین هم آسیب می‌زنیم چرا که گاهی اجرا به لحاظ زیبایی شناسی آنقدر بد است که تماشاگر فرار می‌کند و این باعث دین گریزی می‌شود.

بودجه ما فقط یک میلیارد تومان در سال است

زارعی با اشاره به بحث جوان گرایی در حوزه هنری گفت:در این ۳ سالی که من مدیرمرکزهنر‌های نمایشی شده ام تمرکزم را روی شهرستان‌ها گذاشته ام تا خروجی بسیار خوبی داشته باشد و حداقل ۸ نمایش نامه نویس خوب و جوان به تئاتر کشور تزریق کرده ایم و بودجه ما فقط ۱ میلیارد تومان در طول سال است.

تئاتر ایران یک سر و گردن از تئاتر منطقه بالاتر است

مهدی شفیعی مدیر کل سابق مرکز هنر‌های نمایشی به صورت تلفنی با برنامه ارتباط برقرار کرد و در خصوص تفاهم نامه‌ای که در نشست مدیران تئاتر غرب آسیا در سال ۱۳۹۵ امضا شد اینطور توضیح داد که محور بحث، معرفی تئاتر به کشور‌های پیرامونی بود. این تفاهم نامه نیاز به پیگیری و ارتباطات مستمر دارد چرا که اعتقاد بر این بود که در این بخش از دنیا وجود این اتحادیه ضروری است و تئاتر این منطقه می‌تواند با محوریت ایران که یک سر و گردن از تئاتر منطقه بالاتر است، شکل بگیرد.

زارعی در ادامه این بخش در مورد موفقیت‌های چشمگیر تئاتر اجرا شده در حلب و پتانسیل تئاتر ایران برای صدور فرهنگ در منطقه گفت و از اینکه این همکاری‌ها با کشور‌های منطقه به صورت مستمر صورت نمی‌گیرد، اظهار تاسف کرد.

پیام دهکردی در ادامه گفت: از لحاظ حقوقی، آقای زارعی متولی تئاتر در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است، واقعا تلخ نیست که برای انجام چنین امر جذابی شما باید دست به دامان سازمان دیگری بشوید؟

 مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری در پاسخ گفت:چرا اتفاقا من به دوستان خبرنگار گفتم که اصلا وظیفه سازمان هنری رسانه‌ای اوج نیست که به تئاتربین الملل بپردازد. این وظیفه دستگاه‌های فرهنگی رسمی کشور است چرا که تئاتر یکی از رسانه‌های تاثیر گذار و قدرتمندی است که می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به دنیا معرفی کند اما دستگاه‌های دولتی و فرهنگی از این موضوع غافل هستند.

هدف برگزاری همایش تئاتر اربعین، نذر فرهنگی است

آرش ساربان دبیر اجرای همایش تئاتر اربعین، مهمان تلفنی بعدی برنامه بود که در مورد آثار اجرا شده در پیاده روی اربعین توضیح داد و گفت: هدف برگزاری این همایش نذر فرهنگی است و حوزه هنری به دنبال این است که هنرمندان در این مسیر نگاه مذهبی کشورمان به امام حسین (ع) را نشان بدهند.

 

 آقا زاده‌های فرهنگی و هنری در تئاتر هم وجود دارند

دهکردی به عنوان سوال پایانی پرسید در حال حاضر حوزه هنری در بخش صدور آثاربه سراسر دنیا چه نقشی دارد؟

زارعی پاسخ داد:یکی از آرزو‌های قلبی من وقتی مدیریت تئاتر حوزه هنری را پذیرفتم این بود که جشنواره سوره را تبدیل به جشنواره تئاتر کشور‌های اسلامی بکنیم البته پیشنهاد آن را هم دادم اما به دلیل مشکلات مالی هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی در انتهای برنامه این سوال را طرح کرد که این همه سال سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کجای کار است؟ گفت:در تئاتر هم آقا زاده‌های فرهنگی و هنری وجود دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، کارگردان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.