سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مطالعه کم سطح کیفی نمایشنامه‌ها را پایین آورده است

یک کارگردان تئاتر از نتایج مطالعه کم جوانان در عرصه نمایش و تئاتر گفت.

احسان ناجی کارگردان نمایش کمدی «خرس»، در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اجرای این اثر اظهار داشت: این نمایش این بار با نگاه متفاوت سعی کرده داستان خرس آنتوان چخوف را با بازنویسی ۴۰ درصد نمایشنامه اصلی اجرا کند؛ یعنی شخصیت‌هایی را در این کار پررنگ کردیم که در متن اصلی کمرنگ بودند. درواقع این نوع کمدی به گونه‌ای است که در موقعیت شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه نمایشنامه خارجی است، اما ما به گونه‌ای ایرانی اش کردیم که برای مخاطب قابل درک باشد و با کاراکتر‌ها همذات پنداری کنند. نکته دیگر این است که روی شوخی و کمدی‌های نمایش حساس بودیم اینکه به هر قیمتی مخاطب را نخنداندیم؛ یعنی با توجه به موقعیت، کمدی ایجاد شده است.

ناجی درباره استقبال مردم بیان کرد: تا کنون استقبال خوبی از نمایش صورت گرفته است و مردم با این نوع کمدی ارتباط زیادی برقرار کردند و برای کار ما به صورت دهان به دهان تبلیغ کردند. هرچند که در بحث تبلیغات شهری کمک چندانی نشد و البته این موضوع تنها مربوط به نمایش ما نیست.

این کارگردان جوان در پاسخ به این سوال که شرایط جوانان در حوزه تئاتر چگونه است، عنوان کرد: این موضوع دو سویه است؛ اول اینکه خود جوانان سطح مطالعه شان کم شده و همین امر سطح نمایشنامه‌ها را هم پایین آورده است. وقتی استاد از دانشجو می‌خواهد که به عنوان مثال نمایشنامه شکسپیر را چندین بار بخواند، اما دانشجو همان یک بار هم بی رغبت می‌خواند؛ این یعنی ضعفی که در پس اجرا‌های امروز بوجود می‌آید.

وی تصریح کرد: از آن طرف هم سالن‌ها به اعتبار چهره سالن خود را اجاره می‌دهند. متاسفانه نه سالن‌های دولتی و نه خصوصی در انتخاب آثار وسواس به خرج نمی‌دهند و فقط جنبه مالی را نگاه می‌کنند. اینکه آیا کاری چهره دارد یا بفروش است مهم و باعث شده کار گروه‌های جوانی، چون ما حمایت نشود.

لوکا در نمایش خرس یک کاتالیزور دراماتیک است

در ادامه پوریا عبدی بازیگر نمایش خرس درباره این اثر گفت: من تا به حال به طرف کمدی نرفته بودم؛ چه به عنوان کارگردان چه به عنوان بازیگر و این اولین تجربه نمایش کمدی من است. از این جهت چالش بزرگی برای من بود. شاید جالب باشد که بگویم حتی در تمرین دوم از کارگردان خواستم کسی را به جای من بیاورد، چون حس می‌کردم از پس این چالش برنمی‌آیم. ولی ناجی و پرتوی، کارگردانان نمایش خرس از من خواستند تا تلاشم را بیشتر کنم و خودم را به آن‌ها بسپارم. اکنون بسیار خوشحالم که این فرصت در اختیار من گذاشته شده تا خودم را در ژانر کمدی محک بزنم و امیدوارم مخاطبان نمایش از نتیجۀ تلاش‌های من راضی باشند.

وی افزود: سخت‌ترین کار در فعالیت حرفه‌ای، همکاری با آدم‌های کارنابلد است. اما خوشبختانه بازیگران و عوامل نمایش خرس اکثرا حرفه‌ای و تحصیل کرده در رشته نمایش هستند. وقتی همه کار خود را بلد باشند، روال کار با سرعت و کیفیت بیشتری پیش می‌رود و همین اتفاق فرایند تمرین و اجرا را لذت بخش می‌کند. در واقع می‌توان به همه عوامل اجرا اطمینان و با اعتماد به نفس بیشتری بازی کرد.

این مدرس هنر‌های نمایشی ادامه داد: سه سال است که هیچ نمایشی روی صحنه ندارم و پس از سه سال با نمایش خرس به صحنه تئاتر بازگشته‌ام. در این سه سال نمایش‌هایی را در سمت کارگردان تمرین، ساخته و پرداخته کردم، ولی هرکدام به دلایلی غیر فنی از اجرا باز ماند. اما امسال دست پر به تئاتر بازمی‌گردم و چند نمایش روی صحنه خواهم داشت.

عبدی، توضیح پیرامون نمایش‌های دیگر را به زمان اجرای خود موکول کرد و اظهار داشت: نقش من در نمایش خرس کاراکتر لوکاست. کسانی که این نمایشنامه را خوانده باشند می‌دانند که لوکا در خرس چخوف بسیار کمرنگ است، اما احسان ناجی در دراماتورژی خود این نقش را بسیار کلیدی و تاثیرگذار طراحی نموده است. در این نمایش لوکا نقش یک کاتالیزور دراماتیک را ایفا می‌کند و کنش‌های دراماتیک را از پس یکدیگر به واکنش و کنش دراماتیک جدیدی تبدیل می‌کند.

گفتنی است؛ نمایش «خرس» از آثار مشهور آنتون چخوف به کارگردانی احسان ناجی و سحر پرتوی کیان از ۲۱ مهرماه لغایت دوم آذرماه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.