سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری نکوداشت زنده یاد حبیب الله کاسه ساز درجشنواره جهانی فیلم مقاومت

نکوداشت هنرمند فقید، متعهد و انقلابی، زنده یاد حبیب الله کاسه ساز در پانزدهمین جشنواره جهانی فیلم مقاومت برگزار می‌شود.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده سینما، محتوای فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت را عاملی برای موفقیت جشنواره فیلم مقاومت معرفی کرد و گفت: مقاومت، بخشی از هویت ما در تاریخ است و با تولید فیلم و اختصاص جشنواره فیلم به این بخش، بر اهمیت تاریخ انقلاب تاکید می‌شود. در شرایط سینمای امروز، فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت با مشکل تکرار موضوع روبرو است در حالی که جنگ تحمیلی سراسر حرف ناگفته است و فیلم، بهترین ابزار برای پرداختن به موضوعات خاص در این ژانر محسوب می‌شود.

وی افزود: زمان زیادی از جنگ جهانی دوم گذشته است، اما همچنان در فیلم‌های خارجی به این موضوع اشاره شده و مخاطب بسیاری از کشور‌های مختلف را به خود جذب کرده است. جنگ تحمیلی و مقاومت ۸ ساله مردم رویداد مهمی در تاریخ ایران است که نباید هیچ گاه فراموش و یا به موضوعی عادی تبدیل شود. قطعا موضوعاتی در این عرصه وجود دارد که نه تنها برای مخاطب ملی جالب است بلکه در سطح بین المللی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

قاسمی معتقد است فیلمسازان حرفه‌ای قادرند مطابق با شرایط و نیاز جامعه امروز به موضوعات مقاومت و دفاع مقدس پرداخته و مسائل جدیدی را به تصویر بکشند. چرا که داستان فیلم باید با سلایق جامعه امروز تطابق داشته و بر محتوایی غنی تاکید کند.

وی محتوای سینمای مقاومت را محدود به سه دوره زمانی می‌داند و بیان کرد: محتوای سینمای مقاومت در طی زمان با جوانب متفاوتی از مقاومت و دفاع مقدس روبرو بوده است. دوره اول این سینما در همراهی با روز‌های جنگ، نقش تبلیغ و ترویج مبارزه علیه باطل را برعهده داشته است. با پیروزی انقلاب اسلامی، سینما وارد دوره دوم شده و محتوا به ثبات و تایید جشن پیروزی تغییر یافت. با گذشت زمان، تبعات جنگ ایران و عراق زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داد و محتوای سینمای مقاومت را برا‌ی سومین دوره متحول ساخت.

این تهیه کننده سینما تقویت محتوای فیلم‌های مقاومت را منوط به تغییر زاویه دید فیلمسازان معرفی کرد وگفت: فضای فیلمسازی امروز به تغییر زاویه دید نسبت به مقاومت، حمایت‌های مالی و تبلیغاتی از فیلم‌ها و تبیین سیاست‌های حمایتی جدید از جانب مسئولان نیازمند است تا جلوه‌های دیگری از این رویداد مهم را به نمایش گذاشته و سینمای مقاومت را به جایگاه اصلی خود برساند.

وی جشنواره جهانی فیلم مقاومت را فضایی برای سنجش و ارتقای فیلم‌های مقاومت و دفاع مقدس دانست و گفت: تاکید بر موضوعات فرامتنی در آثار راه یافته به این جشنواره، منجر به کمتر دیده شدن فیلم‌ها در سطح بین المللی شده است. در این شرایط مخاطب برای درک موضوع فیلمنامه نیاز به پیشینه ذهنی داشته و امکان درک موضوع را برای مخاطب خارجی دشوار می‌کند.

قاسمی ادامه داد: پرزنت قوی و تبلیغات فیلم‌های مقاومت یکی دیگر از عوامل موفقیت این آثار در سطح بین المللی است که با حمایت ویژه و اختصاص بودجه به بخش خصوصی محقق می‌شود.

 برگزاری نکوداشت زنده یاد حبیب الله کاسه ساز در جشنواره جهانی فیلم مقاومت

ستاد برگزاری جشنواره جهانی فیلم مقاومت در  نظر دارد همزمان با آئین گشایش این جشنواره در پنجم آذر ماه برنامه نکوداشت این هنرمند فقید سینمای مقاومت و دفاع مقدس را برگزار کند.

زنده یاد کاسه ساز یکی از سینماگران پرکار و زحتمکش و تاثیرگذار در عرصه سینمای دفاع مقدس است.

 مرحوم کاسه ساز سابقه دبیری جشنواره فیلم دفاع مقدس را در کنار خدمات ارزنده و کارنامه غنی‌اش بر عهده داشته است.

 حبیب الله کاسه‌ساز در سال ۱۳۴۱ در شهر تهران به دنیا آمد و در رشته‎ فیلمنامه‌نویسی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شد.

وی سال‌های زیادی از عمرش را در راه ارتقای سطح سینمای ایران صرف کرد و در این مدت، آثاری مانند ریسمان باز، ارابه مرگ، اخراجی‌ها، پروانه‌ای در مه، کنار رودخانه و مزرعه پدری از وی به یادگار مانده است.

وی علاوه بر تهیه‌کنندگی، فیلم سینمایی «کارناوال مرگ» را در مقام کارگردان جلوی دوربین برد که موسسه تصویر شهر یکی از تهیه‌کنندگان آن بود.

کاسه‌ساز همچنین سوابق اجرایی مختلفی مانند مدیریت تولید و پشتیبانی امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، عضویت در هیأت مدیره‎ انجمن سینمای جوان ایران، عضویت در شورای عالی جوانان، عضویت در هیأت مدیره‎ شهرک سینمایی دفاع مقدس و... را تحربه کرده بود. این تهیه‌کننده و مدیر شاخص سینمای انقلاب و دفاع مقدس پس از تحمل یک دوره سخت بیماری، ۲۸ تیرماه ۱۳۹۶ در سن ۵۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

پانزدهمین جشنواره جهانی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری مراکز و سازمان‌های مختلف کشور همزمان با هفته گرامیداشت بسیج از ۵ تا ۹ آذر به دبیری محمد خزاعی در تهران و اصفهان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.