سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرب‌الاجل آمریکا تمام شد اما صادرات نفت ایران صفر نشد

ترامپ روزی که از برجام خارج شد وعده داد که برای اعمال فشار حداکثری به ایران، صادرات نفت آن را تا پیش از اجرای تحریم‌ها در ۱۳ آبان به "صفر" خواهد رساند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دولت آمریکا روز گذشته (جمعه) با اعلام معافیتِ ۸ کشور از تحریم‌های نفتی ایران رسما به شکست سیاستی که ماه‌ها با ادبیاتی قلدرمآبانه درباره آن صحبت کرده بود، اعتراف کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از روز ۱۸ اردیبهشت که کشورش را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد، وعده داد که در راستای سیاست "فشار حداکثری" خود صادرات نفت ایران را تا پیش از اجرا شدن دور دوم تحریم‌ها در ۴ نوامبر (۱۳ آبان) به "صفر" خواهد رساند و مقامات دولت او نیز در این مدت به کرات هشدار دادند که هیچ معافیتی برای تداوم خرید نفت از ایران در کار نخواهد بود و هیچ کشوری از تحریم‌های نفتی ایران مستثنی نخواهد شد.

اما روز گذشته با اعلام رسمی معافیت ۸ کشور از تحریم‌های نفتی ایران، تمام آن تهدیدها و لفاظی‌ها و خط و نشان کشیدن‌ها به یکباره رنگ باخت. البته از همان ابتدا نیز بودند کارشناسان و تحلیلگران بی‌شماری که با در نظر گرفتن واقعیات موجود در بازار نفت، شکست این سیاست را پیش‌بینی می‌کردند.

خود ترامپ نیز خیلی زود متوجه عملی نبودن وعده‌اش شد و به همین دلیل بود که عربستان و سایر متحدان منطقه‌ای خود و همچنین اوپک را برای افزایش تولید نفت و کاهش قیمت‌ها تحت فشار گذاشت. اما همان زمان، تحلیلگران بین‌المللی با قاطعیت اعلام کردند که عربستان با وجود وعده دلگرم‌کننده خود به ترامپ، حتی با ظرفیت کامل خود نیز نمی‌تواند پس از تحریم ایران پاسخگوی نیاز بازار باشد.

علاوه بر این، عربستان به عنوان تنها نقطه امید ترامپ برای جبران نیاز بازار نفت، در ادامه نشان داد که برای اجرای سیاست نفتی آمریکا علیه ایران چندان قابل‌اتکا نیست، زیرا دو هفته پس از آنکه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در مصاحبه با بلومبرگ مدعی شد که عربستان و سایر تولیدکنندگان نفت طی ماه‌های اخیر به ازای هر بشکه نفتی که از تولید ایران کاسته شده، دو بشکه نفت وارد بازار کرده‌اند، خالد الفالح وزیر انرژی این کشور به صراحت اعلام کرد که ریاض نمی‌تواند کاهش عرضه نفت ایران را جبران کند.

در ادامه، حل نشدن اختلاف دیرینه عربستان و کویت بر سر بهره‌برداری از میادین نفتی مشترک نیز مانع جدیدی را بر سر راه ترامپ برای تحریم نفتی ایران قرار داد. به نوشته بلومبرگ، دیپلمات‌های آمریکایی طی ماه‌های اخیر تلاش زیادی را برای حل اختلافات نفتی این دو کشور انجام دادند تا عرضه کافی نفت به بازار پس از تحریم نفتی ایران را تضمین کنند اما همگی دست خالی به خانه بازگشتند تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت روزانه‌ای که می‌توانست تاحدودی حلّال مشکلات ترامپ باشد، همچنان دست‌نخورده باقی بماند.

ناکامی متحدان منطقه‌ای آمریکا برای کاهش نگرانی بازار، افزایش قیمت سوخت در آمریکا پس از تحریم ایران را نیز در آستانه انتخابات حساس کنگره به یک نگرانی جدی برای ترامپ تبدیل کرد. ماه گذشته در حالی که حامیان سیاست تحریمی آمریکا مدعی بودند که اجرای این سیاست تاثیری بر افزایش قیمت‌ها در بازار نفت نخواهد داشت، رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که از سال ۲۰۱۴ قیمت بنزین در این کشور -آنهم در فصل کم‌مسافرت پاییز- هرگز به این گرانی نبوده است.

از سوی دیگر، متحدان آمریکا همچون کره جنوبی، ژاپن، هند و ترکیه نیز به وضوح اعلام کردند که نمی‌توانند خرید نفت و میعانات گازی از ایران را متوقف کنند. مجموع این شرایط باعث شد که جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید که از حامیان اصلی سیاست تحریمی ترامپ علیه ایران به شمار می‌رود، چند روز قبل از فرارسیدن موعد تحریم‌ها در یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای اعلام کند که آمریکا قصد ندارد با تحریم‌های ایران به متحدان خود آسیبی وارد کند!

این اظهارنظر همان زمان نشان داد که دولت آمریکا این واقعیت را پذیرفته است که با وجود تهدیدات قلدرمآبانه اولیه خود نمی‌تواند نفت ایران را از بازار حذف کند و اعطای معافیت‌های تحریمی به ۸ کشور که روز گذشته صورت گرفت، نیز اعلام رسمی همین شکست بود. دولت ترامپ به رغم فرجه شش ماهه‌ای که برای توقف واردات نفت از ایران در نظر گرفته بود، نتوانست آنگونه که ادعا می‌کرد صادرات نفت ایران را به "صفر" برساند چراکه به نوشته وبسایت تحلیلی مارکت‌واچ، خود را در ادامه کار در "وضعیت دشواری" دید که تنبیه کردن ایران در آن به معنای شلیک کردن به خودش بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
همه کشورهایی هم که معافیت از تحریم گرفتن فقط بخاطر منافع خودشون و امریکا بوده و هیچ کشوری بخاطر ما کمترین هزینه ای نکرده و بجز حرف چیزی تحویل ما ندادن پس ماندن ما در برجام یا ترک ان هیچ فرقی دیگه نداره و بهتره کم کم
اقداماتی را شروع کنیم تا حساب اینهایی که فقط از برجام تسلسم ما رو میخوان دستشون بیاد
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
آمریکا هیچ کاری نمیتونه بکنه مرگ بر آمریکا
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
نه بهداشت نه پوشاک نه خوراک نه تحصیل نه حتی سالیان ساله یه کتاب نتونستم بخرم وقتی پیر شدم هم کسی و ندارم . .هر کسی کارمنده بالاخره خیالش راحته ته ماه یه چیزی دستش میگیره هر کسی شغل ازاد داره خیالش راحته . ولی کارگرها باید هر روز برن تا درامدی داشته باشند یا نه.
ناشناس
۰۰:۳۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
ما انقدر که دیگران فکر میکنند ساده نیستیم که آمریکا وانگلیس و خودشان تحریم میکنند ولی نمیتوانند نفت ایران را بیخیال شوند از طریق هند انگلیس واز طریق کره جنوبی آمریکا نفت ایران را دریافت میکنند ،وظاهرا که ما را تحریم کردند این که موافق هستند کشورهایی استثناء باشند دلشون بحال اون کشورها نسوخته بلکه سیاست بازی هست هند همیشه مستمره انگلیس بوده و هست و خواهد بود کره جنوبی هم که رفیق آمریکا هست.
ترکیه هم فعلا دارد ناز میکند برای ایران شاید ناز بکشد ایران وسوخت بدهد هواپیما ها را ،کارمان بجایی کشیده ترکیه ،افغانستان ،پاکستان وعراق هم ناز میکنند،ایران باید مدتی ناز هیچ کسی را نخرد تا بفهمند در سرما آنها هستند که نیازمند ما هستند برای سوخت.

اگر قرار است نفت ایران اسلامی فروش نرود باید تنگه هرمز بسته. وما امن شود برای ناو آمریکایی وسخت عربستان و نوچه های خلیج فارس چون عمارات.
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
جالب گفتی به این موضوع اساسا فکر نکردم
ناشناس
۰۰:۱۷ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
ایا تحریم ها برایران اثر کرده است؟
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
، فقط میتونم نون و پنیر بخرم واسه خانوادم نه چیز دیگه
ناشناس
۰۰:۱۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
متاسفانه ترامپ حیله گر است
مرگ بر آمریکا
۲۲:۳۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
ترامپ ترور میشه چون حرف گوش کن نیست
بهادری
۲۱:۲۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
با سلام
اگر کشور برای دخل و خرجش فقط وابسته به نفت و گاز نبود.و قدرت صادرات در زمینه های گوناگون را داشتیم. آمریکا به معنی واقعی کلمه هیچ غلطی نمیتونست بکنه ترکیه چند صد برابر ما ففط از طربق توریست کسب در آمد میکنه
مجید
۲۰:۵۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
سلام.اقا امروز قیمتا سه برابر شده
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
صبر باید کرد ....
حجت
۲۰:۳۶ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
از سال 59 تا حالا هر روز از این ضرب الاجل ها و بدترش رو داده .. آمریکا هیچ غلطی نمتواند بکند ..امام خمینی رحمة الله علیه
محمدرضا
۱۹:۲۸ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
هه این ترامپ هنوز ما ایرانیان رو نشناخته تحریم چیه بابا قدیمی شد ی چیز جدیدی رو کن
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
عجب
بختیاری
۱۹:۲۱ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا
Down with usa
هیهات منا الذله
ما پیروزیم و زور نمیپذیریم
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا و نوچه هاش السعععود
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
کشوری که ثابت کرده جنگنده با اینهمه تکنولوژی بسازد حتما هم میتواند بی نیاز از دیگران شود
ایران اسلامی همیشه قهرمان و همیشه پیروز است به کوری چشم ترامپ دیوانه
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
جهانیان اگر عاقل و منطقی باشند سود خود را باید ببیند نه سود آمریکا را
پبدنی
۱۸:۴۸ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
فریب بزرگ دقیقا همینه و همینجاست
جهان پیشرفته و صنعتی امروز وابسته به انرژی است و چون آمریکا خود از دارندگان بزرگ انرژی است از تحریم نفت ایران ، چندان ضرر نمیکند ضمن اینکه ذخائر راهبردیش را هم با قیمت خوب و بالا روانه بازار میکند و میفروشد
ولی اقتصادهای رقیبش همچون اقتصاد خوب و برتر چین و ژاپن و کره و حتی هند و سایر کشورها را به عقب میراند و همچنان یکه تاز جهان در اقتصاد، خواهد شد
پس روشن است که تحریم ایران به ضرر همه کشورها جز آمریکا و همان چند گاو شیرده است
بختیاری
۱۸:۴۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
ترامپ با دیوانگی خود همه جهان را به بازی گرفته و فقط بفکر اقتصاد آمریکاست
تحریم ایران به ضرر تمام جامعه جهانی جز چند کشور بزرگ دارند
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
آره گفته به فکر جایگزین باشن و نهایت خرید هم 50 هزار بشکه در روز. بار دیگر آمریکا شکست خورد. درود
هم وطن
۱۷:۴۶ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
تمام هیمنه ی آمریکا مثل همین بلکه های ، پوچ و تو خالی است و ملت بزرگ ایران اسلامی ، هرگز در مقابل آمریکا نوچه های کوچک و بزرگ او سر تعظیم فرود نخواهد آورد و به فضل و یاری خداوند بزرگ هر روز قلعه های ترقی و پیشرفت را یکی پس از دیگری فتح خواهد کرد و الگویی برای سایر ملل دربند خواهد شد....
احسان
۱۵:۲۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
امیدوارم ترامپ این یزید زمان هرچه زودتر نابود شه...
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
هیچ کشوری برای ترامپ و امریکا تره هم خورد نمیکنه چه برسه به قطع نفت.
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
بله حق با شماست
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
ننگ بر امریکا
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
شامپو از 1100 شده 4900 ...حقوق ولی اضاف نشده...
الف تا ی
۰۱:۰۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
کمی برای گرونی و فقر چاره ای بیندیشید ای مسئولان عزیزمون
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
شب که میرم خونه چشم زن و بجه به دست منه تا ببینند آیا امشب تونستم براشون نیم کیلو میوه ببرم خونه یا نه؟ گوشت و ... رو که دیگه ناامید شدیم
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
این ترامپه آمریکا رو مضحکه عالم و آدم کرده
یلدا
۱۴:۴۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
این ترامپ فقط بلده حرف بیجا بزنه
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
این ترامپ نادانه
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
لعنت بر رئیس جمهور امریکا ترامپ