وی افزود: آن موقع که وارد کار شدم، شرایط خاص بود و یکی از بازیگران آقای مرزبان حاضر به ادامه کار نبود. من حتی با آن بازیگر تماس گرفتم و به او گفتم بیا و کارت را ادامه بده؛ چون این از لحاظ حرفهای درست نیست و به صورت کلی به حیثیت تئاتر آسیب میزند. من کسی نیستم جای کسی بازی کنم و اگر هم دعوت آقای مرزبان را قبول کردم، فقط به این دلیل بود که میخواستم از حیثیت تئاتر دفاع کنم.
حاتمی که این روزها با مرزبان در نمایش «آهسته با گل سرخ» همکاری میکند، با اشاره به استقبال خوبِ مخاطبان از آن بیان کرد: ما تا به امروز سه اجرا رفتیم، خیلی خوب بود و مردم دوست داشتند.
وی با بیان اینکه اولویت اولش در حوزههای تلویزیون، سینما و تئاتر کارِ سالم است؛ اظهار داشت: اولویت من نقش خوب، پیچیده و نقشی است که برای آن زحمت بکشم. محیط باید سالم و قصه، قصه خوبی باشد. دلیل اینکه به کار در تئاتر اشتیاق نشان میدهم این است که لااقل تئاتر هیچ نداشته باشد، روی یک متن ادبی کار میکند و به ادبیات مردم توهین نمیکند. مگر تئاتری که هدفش جذب تماشاگر به سالنهای تئاتر باشد.
این بازیگر دغدغه خود در تئاتر را بازی اعلام کرد و توضیح داد: من در تئاتر به ترفیع درجه معتقد نیستم. مقوله بازی و کارگردانی دو مبحث جداست. من از سالها پیش سوای تحصیلاتم در این رشته، در تئاتر به عنوان بازیگرِ نقش اول و دستیار کارگردان حضور داشتم. من این تجربه را داشتم و درسش را هم خواندم و مثل کسانی که یک مدت بازی میکنند و میگویند وقت کارگردانی رسیده نبودم. کسی که میخواهد کارگردان شود، باید علاوه بر آگاهیِ علم (که میتواند در دانشگاه یا کتابها به دنبال آن باشد) شناختی نسبت به زنده کردن و به روی صحنه آوردن اندیشه، داشته باشد.
حاتمی در خصوص شرایط فعلی تئاتر بیان کرد: شرایط بسیار اسفناک است. این موضوع به طور کامل از سمت و سوی مدیریت نیست که البته دخیل است؛ اما از نظر من وزارت ارشاد تئاتر را جدی نمیگیرد. اگر حرفی هم از هنر نمایش زده میشود، باز سینما را در نظر میگیرند. در صورتی که تئاتر فرهنگ ساز است نه سینما و در تمام دنیا همین است.
وی افزود: تئاتر از هر لحاظ، پایه و اساس سینماست. تمام بزرگان سینمای ما از تئاتر آمدند و ماندگار شدند. کسی از سینما به تئاتر نمیآید و تئاتر را از لحاظ ماندگاری متحول نمیکند. اگر تئاتری به عنوان مثال خیلی شلوغ میشود، آیا سایه اش را سالهای سال در تئاتر ما میاندازد؟! کارهای آقای سمندریان، آقای رفیعی و دکتر کوثر باعث شدند تئاتر ما شکل بگیرد و به جلو برود. الان اولویت برای همه کسب درآمد است. البته دور از منطق نیست؛ چون اقتصاد تئاتر باید بچرخد. سالنها آنقدر موانع میگذارند که تمام دغدغه عوامل این میشود که مبادا از پسِ مسائل مالی کار برنیایند. در این میان دیگر جایی برای اندیشه نمیماند؛ با اینکه اندیشه ماندگار است.
بازیگر نمایش «آهسته با گل سرخ» نیاز روز مردم در عرصه تئاتر را امیدواری دانست و افزود: مردم باید زندگی و امیدواریشان را در تئاتر ببینند. به عنوان مثال اگر کتابی را میخوانیم، دلمان میخواهد این کتاب روی ما تاثیر بگذارد و به ما امید دهد. ما هیچ وقت دنبال کتابی نمیرویم که آخرش به ما بگوید خودتان را بکشید!
وی ادامه داد: ما دو شکل تماشاگر داریم؛ حرفهای و غیرحرفه ای. اکثریت غیرحرفهای هستند و اگر به سمت تئاتر میآیند به خاطر یکسری دلایل ناخودآگاه هست. اگر خودآگاه بود، خیلی از تئاترها را نمیدیدند. با این وجود، منکر شادیمان نشویم. در آثار بزرگ ادبی دنیا همیشه جای امیدواری است و همه اجزای نمایش باید تماشاگر را جذب کند. ارتقا دادن سطح اندیشه تماشاگر از همه چیز مهمتر است.
حاتمی در پایان در خصوص برنامههای آینده خود گفت: یکی از نمایشهای جذابی که آقای سیاوش طهمورث کار کرد و من در یک دوره آن حضور داشتم، نمایش معرکه در معرکه بود. آقای طهمورث قصد دارند این نمایش را دوباره اجرا کنند و من در این نمایش بازی میکنم. یک کار سینمایی هم هست و از فروردین ماه تولیدش شروع میکنیم که کار مشترک ایران و ترکیه است. روند کار که جدیتر شود و جلوتر برود خبرهایش را اطلاع رسانی خواهم کرد.
گفتنی است؛ نمایش «آهسته با گل سرخ» نوشته اکبر رادی با بازی بازیگرانی، چون حبیب اسماعیلی، محمد حاتمی، میترا حجار، سام قریبیان، فریبا کوثری، سروش میرزایی و پویا محمدخانی تا ۳۰ آبان در تماشاخانه سنگلج روی صحنه میرود.
انتهای پیام/